Citro?n C4 Picasso

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Ik ben onlangs met een collega meegereden in een Citro?n C4 Picasso 1.6 VTi uit 2014. Naar mijn mening is het exterieur bijzonder mooi vormgegeven, maar de auto zelf heeft een bizar slechte wegligging en onacceptabel veel motor geluid. Daarnaast zit het interieur vol rammeltjes. Dit is niet wat ik mij bij een Citro?n uit deze klasse had voorgesteld. Heel erg jammer!

Kan iemand dit onderschrijven of ben ik helemaal alleen in deze ervaring?
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.707
Ik denk dat het standaard is bij Franse auto's, die rammels. Verder geen verstand van Citro?n.
Wel een bijzondere MPV om te zien :Y
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.020
Denk dat je het beter kunt vragen op het Citro?n-forum. :+
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Ik kon niet de juiste bewoording vinden om dit op een Citro?n forum te plaatsen. Waarschijnlijk word ik dan direct gestenigd. Ik begrijp alleen niet waarom iemand zo’n auto ?berhaupt zou kopen, het zijn tenslotte geen goedkope wagens. Het rijden met de C4 vormt bijna een risico voor de gezondheid.

Na deze ervaring heb ik wel meer begrip gekregen voor de Citro?n rijders onder ons. Voorheen wilde ik wel eens ge?rriteerd reageren als er een Fransoos meer dan ??n weghelft in beslag nam, maar dat is dus niet de schuld van de bestuurder. Je moet echt van goede huizen komen wil je een C4 kunnen bedwingen.
 

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.453
Dat is niet alleen in een C4 het geval idd :p Heb een keer in een Renault vel satis gereden maar dat leek qua besturing wel een skelter.. 1 klein rukje aan het stuurwiel en je ligt bijna in de berm :+ Not my kind of car!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.662
Heb ook een keer bij een vorige baan in een C4 mogen rijden. De slechte wegligging en motorgeluid waren mij ook opgevallen ja, damn!

Dit model
2070820.002.1M.jpg
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Zo'n auto blijft ook een half uur na bewegen na het afrijden van een drempel! Echt drama auto's. Ouw nee, dat noemen ze comfort!
 

Renzzz

New member
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
2.312
Citro?n's, dat zijn net rijdende waterbedden.. :\

Wel goed voor de gewrichtjes, daarom zijn de meeste Citro?n rijders 50+ ;)
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
We maken er hier wel grapjes over, maar het is toch compleet onverantwoord om met een dergelijke auto aan het verkeer deel te nemen? Je hebt echt nul controle over dit voertuig.

Dit is overigens het exemplaar waar ik in heb mogen rijden:

Citroen-C4-Picasso-3.jpg
 

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.453
Ja dat is waar :) Wat mij betreft afschaffen die bende, maakt de straat ook weer een stukje mooier! De enige Citro?n's waar ik nog enigzins respect voor heb zijn: de 'snoek' & de rally versie van de ds3 waar sebastien loeb in rondcrosst
 

gerarh

New member
Lid geworden
11 jul 2013
Berichten
71
afgezien van de gevoeligheid voor zijwind (zacht geveerd, dus vrij logisch gevolg) en het olieverbruik bij stevig gebruik heb ik in 4 jaar Citro?n C4 Berline (geen picasso) weinig tot geen klachten.
Auto laat zich nog redelijk strak sturen (ik heb voor de C4 10 jaar in een Clio Williams gereden, dus ik ben wat gewend), drempels waren ondanks dat nog steeds geen probleem.
Dat is met mijn huidige leon wel anders. Die stuurt wel strakker dan de C4, toegegeven, maar dat komt ook terug als je een drempel wil nemen. Of zelfs gewoon een wat slechtere weg..
Het is een keuze. Wil je stuiteren of deinen..?

De klacht waarop deze post gebaseerd is heb ik niet meegemaakt. Ik heb niet in het nieuwe model gereden.
Ik weet alleen dat het vorige model, voor een "busje" aardig te rijden is.

Heb je eerder in een C4 picasso gereden? En is deze vergelijkbaar met de oude?
Of is het alleen deze ervaring? :)
 
Laatst bewerkt:

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.614
wij hebben een c3 van 2003 en de wegligging is natuurlijk niet hetzelfde als van de leon die ik rijd, maar tegenvallen doet het niet !
geluid is ook behoorlijk acceptabel tot ongeveer 150 kmh, dan wordt het een herrie bak waarbij de leon gewoon doorblaast tot 180 op een stiller niveau
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.614
ohja daarvoor hadden we een c3 van 2004, iets luxere uitvoering, die was meer piep en kraak vrij... deze kraakt wel ergens bij een kapje langs het raam, net of er spanning op staat. op asfalt wegen geen probleem maar bij een klinkerweg is het wel irritant
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
afgezien van de gevoeligheid voor zijwind (zacht geveerd, dus vrij logisch gevolg) en het olieverbruik bij stevig gebruik heb ik in 4 jaar Citro?n C4 Berline (geen picasso) weinig tot geen klachten.
Auto laat zich nog redelijk strak sturen (ik heb voor de C4 10 jaar in een Clio Williams gereden, dus ik ben wat gewend), drempels waren ondanks dat nog steeds geen probleem.
Dat is met mijn huidige leon wel anders. Die stuurt wel strakker dan de C4, toegegeven, maar dat komt ook terug als je een drempel wil nemen. Of zelfs gewoon een wat slechtere weg..
Het is een keuze. Wil je stuiteren of deinen..?

De klacht waarop deze post gebaseerd is heb ik niet meegemaakt. Ik heb niet in het nieuwe model gereden.
Ik weet alleen dat het vorige model, voor een "busje" aardig te rijden is.

Heb je eerder in een C4 picasso gereden? En is deze vergelijkbaar met de oude?
Of is het alleen deze ervaring? :)
Ik moet bekennen dat dit mijn eerste en enige ervaring in een Citro?n C4 Picasso is. In het verleden heb ik wel vaker als bijrijder in Citro?ns gezeten, maar die waren qua wegligging geen van allen zo slecht als de C4.

Bij deze auto is het niet eens een kwestie van comfortabel (af)geveerd zijn, de schokbrekers doen tamelijk slecht hun werk. De auto wiebelt echt continue en verplaatst zich schokkerig over het asfalt. Als je door een zonk in de weg rijdt is het een complete kermisattractie; je wordt gewoon je stoel uitgesmeten. Normaliter kun je met een Citro?n behoorlijk hard over drempels (dat hoef je met de Leon niet te proberen), zonder dat je tegen het dak van je auto zit. De C4 Picasso heeft deze typisch Franse "feature" ook niet, deze slaat continue in de bump stops, herkenbaar door het "boink"-geluid.

Volgens mijn collega is het overigens een krachtige caravantrekker, maar als ik naar de specs kijk (88 kW (120 pk) en 160 Nm bij 4250 tpm) trek ik daar een heel andere conclusie uit. De vroegere auto van mijn vader, een VW Golf II Function uit 1992 met 1.6 carburatie motor, leverde hetzelfde aantal Newton meters en die auto woog slechts 980 kg t.o.v. de 1227 kg die de C4P weegt. Heeft Citro?n op het autokerkhof geschopt voor zijn motor of ligt het iets genuanceerder?

Desondanks vind ik het wel een van de meest knap vormgegevens ruimtelijke vijfzitters. Het is alleen zo jammer dat de techniek het in deze af laat weten.

ohja daarvoor hadden we een c3 van 2004, iets luxere uitvoering, die was meer piep en kraak vrij... deze kraakt wel ergens bij een kapje langs het raam, net of er spanning op staat. op asfalt wegen geen probleem maar bij een klinkerweg is het wel irritant
I kan je vertellen dat datzelfde kapje (of iig iets bij de deurstijl) 10 jaar later in de C4P uit 2014 nog steeds kraakt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan