[Overige] 10% bio ethanol vermengen met 45liter super 98

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Hey nu weet ik dat sommige dit hier doen, maar kan dat ook bij auto's die daar niet op afgesteld zijn.
Ik ben eigelijk wel benieuwd of dit ook bij mn ford focus 1.0 ecoboost kan.
Want als ik dat meng kom ik ongeveer uit op octaan 102, en dat kan ik ook gewoon tanken.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Ook wel eens gedaan bij standaard auto's. Geen nadelige gevolgen gemerkt, was ook maar sporadisch.
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Ja maar zou t zo maar bij ieder merk auto kunnen?
Bij de ford , hebben ze er nog nooit van gehoord, en ze zeggen dat je met toevoegen van bio ethanol het octaan gehalte verlaagd, zoals bio brandstof e10 :)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Ik betwijfel of je met bio-ethanol bij mengen 4 octaan punten erbij haalt, volgens is het maar 2.
Ik doe het ook maar dan alleen in de zomer, voor zover ik heb kunnen bestuderen op verschillende websites is er kans bij lage temperaturen dat de ethanol scheidt van de benzine en tevens het water dat in de ethanol zit die bij de Action 95%/Big Bazar 96.5% vandaan komt naar onderen in de tank zakt. (water is zwaarder dan ethanol of benzine) En de pomp dan teveel water op pompt

Een hoger octaan getal heeft alleen zin als de ecu nu continu terug regelt, als niet dan heeft een hoger octaan getal geen zin.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.998
Meng zelf ook 10% (6 a 7 liter) bio-ethanol op een volle tank 98 bij, zowel 's winters als 's zomers. Het RON-getal wordt hierdoor met een factor 1 of 2 verhoogd. Als de motor/ecu goed is afgesteld door tuner levert het wat meer vermogen op. Verder gaat de motor minder pingelen.
Nadeel is dat je iets langer bij de pomp staat. Tevens maakt het bio-ethanol de benzine iets schraler.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Meng zelf ook 10% (6 a 7 liter) bio-ethanol op een volle tank 98 bij, zowel 's winters als 's zomers. Het RON-getal wordt hierdoor met een factor 1 of 2 verhoogd. Als de motor/ecu goed is afgesteld door tuner levert het wat meer vermogen op. Verder gaat de motor minder pingelen.
Nadeel is dat je iets langer bij de pomp staat. Tevens maakt het bio-ethanol de benzine iets schraler.

Dus je maakt van rond 98 eigenlijk een E10(of hoger?) benzine door toevoegen van extra 10% bio ethanol?

Ik vraag me dit af omdat sommige auto's niet geschikt zijn voor dus een E10 benzine. Dus met toevoegen verhoog je iets het octaan maar zit er wel meer bio ethanol in. En eigenlijk compenseer die kleine verhouding octaan het "pingelen" door bv een 10% bio ethanol? Waardoor je minder merkt dan een E10 benzine?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Hier ontstaat wat verwarring zie ik. Het cijfer achter de E zegt niets meer dan het percentage bio-ethanol dat is toegevoegd aan de benzine. Dus RON95 E10 heeft een octaangetal van 95 en bevat 10% bio-ethanol. Zou je de ethanol niet hebben toegevoegd, dan had de benzine niet veel hoger uitgekomen dan RON93. Voor RON95 E10 gebruiken ze in de basis dus minder klopvaste benzine.

Wanneer je aan RON98 E5 (5% bio-ethanol) dus nog 10% extra bio-ethanol toevoegt, krijg je een meer klopvaste brandstof. Deze zal waarschijnlijk uit komen rond de RON100.

PS. Ethanol is schraler en agressiever dan benzine. Bij hele oude auto's zouden de injectoren hierdoor kunnen oxideren en worden de benzinetank en leidingen van binnenuit opgevreten.
 
Laatst bewerkt:

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
We praten hier ook over auto's en motoren waar men ook lood toevoegd aan de benzine, niks waar leden van dit forum bang voor hoeven te zijn 8)7
 

LEON TOPSPORT

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
3.209
Ik durf t niet bij mn ford focus, dan ga ik liever naar de aral en tank 102 voor1.70 euro.

Kom je op dezelfde prijs uit
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Of je er allerlei toevoegingen in wilt gooien is een ander verhaal, maar die E10 gaat gewoon prima in jouw auto hoor :mrgreen:
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Hier ontstaat wat verwarring zie ik. Het cijfer achter de E zegt niets meer dan het percentage bio-ethanol dat is toegevoegd aan de benzine. Dus RON95 E10 heeft een octaangetal van 95 en bevat 10% bio-ethanol. Zou je de ethanol niet hebben toegevoegd, dan had de benzine niet veel hoger uitgekomen dan RON93. Voor RON95 E10 gebruiken ze in de basis dus minder klopvaste benzine.

Wanneer je aan RON98 E5 (5% bio-ethanol) dus nog 10% extra bio-ethanol toevoegt, krijg je een meer klopvaste brandstof. Deze zal waarschijnlijk uit komen rond de RON100.

PS. Ethanol is schraler en agressiever dan benzine. Bij hele oude auto's zouden de injectoren hierdoor kunnen oxideren en worden de benzinetank en leidingen van binnenuit opgevreten.

Hier ontstaat wat verwarring zie ik. Het cijfer achter de E zegt niets meer dan het percentage bio-ethanol dat is toegevoegd aan de benzine. Dus RON95 E10 heeft een octaangetal van 95 en bevat 10% bio-ethanol. Zou je de ethanol niet hebben toegevoegd, dan had de benzine niet veel hoger uitgekomen dan RON93. Voor RON95 E10 gebruiken ze in de basis dus minder klopvaste benzine.

Wanneer je aan RON98 E5 (5% bio-ethanol) dus nog 10% extra bio-ethanol toevoegt, krijg je een meer klopvaste brandstof. Deze zal waarschijnlijk uit komen rond de RON100.

PS. Ethanol is schraler en agressiever dan benzine. Bij hele oude auto's zouden de injectoren hierdoor kunnen oxideren en worden de benzinetank en leidingen van binnenuit opgevreten.

Verwarring is er niet maar ben benieuwd. Je geeft in je uitleg zelf ook al aan. Door extra 10% bio ethanol toe toevoegen verhoogt je het octaan getal iets. (En dus meer klopvaste brandstof) dus eigenlijk compenseert het toch dan lijkt me? E10 ron 95 zou dan toch juist minder klopvast zijn op die manier. Dan een E5 95. Heb ook een paar maten die met bio ethanol mengen. Maar daar zijn de auto's ook op aangepast.(rijker mengsel)

Er zijn ook andere middelen om het octaan getal te verhogen. Zonder dat het dus een "bio" ethanol is.

Dus octaan getal verhoogd, ook klopvastigheid. Maar minder schadelijker lijkt me dan toch? (Oxidatie, kortere levensduur, etc zoals ze met E10 waarschuwen bij sommige auto's)

In 102 hoeveel bio ethanol zit daar eigenlijk in? Ben ik wel benieuwd naar.




Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
95 bezit in Nederland op dit moment nog 5% bio ethanol , dat moet in de toekomst 10% worden.

In Aral zit geen bioethanol. Dit sappie wordt in een aparte raffinaderij in Duitsland gebrouwen
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
95 bezit in Nederland op dit moment nog 5% bio ethanol , dat moet in de toekomst 10% worden.

In Aral zit geen bioethanol. Dit sappie wordt in een aparte raffinaderij in Duitsland gebrouwen

Dat klopt. Volgend jaar 2019 willen ze dit verhogen naar E10 ja. Waarom ik benieuwd ben naar 102 bv. Is dat 98 "max" 5% bevat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Zal ook wel E5 worden omdat dat getal een max waarde aangeeft.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.332
E10 is in Duitsland gemeengoed en vaak naast E5 te verkrijgen maar wordt wel goedkoper aangeboden dus velen tanken dan ook E10.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Verwarring is er niet maar ben benieuwd. Je geeft in je uitleg zelf ook al aan. Door extra 10% bio ethanol toe toevoegen verhoogt je het octaan getal iets. (En dus meer klopvaste brandstof) dus eigenlijk compenseert het toch dan lijkt me? E10 ron 95 zou dan toch juist minder klopvast zijn op die manier. Dan een E5 95. Heb ook een paar maten die met bio ethanol mengen. Maar daar zijn de auto's ook op aangepast.(rijker mengsel)

Dat is nou precies wat ik bedoel met verwarring ;)

De klopvastheid van E5 RON95 is hetzelfde als die van E10 RON95. E5 RON95 is geen RON95 bezine met (max) 5% bio-ethanol erbij. Hetzelfde geldt voor E10 RON95. Dat is geen RON95 benzine met (max) 10% bio-ethanol erbij. Het eindproduct heeft een octaangetal van 95. Dat betekent dat E10 brandstof een benzine met een lagere klopvastheid kan gebruiken dan E5 RON95 om alsnog op hetzelfde octaangetal uit te komen.

Legenda:
benzine = benzine
brandstof = benzine + bio-ethanol
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Dat is nou precies wat ik bedoel met verwarring ;)

De klopvastheid van E5 RON95 is hetzelfde als die van E10 RON95. E5 RON95 is geen RON95 bezine met (max) 5% bio-ethanol erbij. Hetzelfde geldt voor E10 RON95. Dat is geen RON95 benzine met (max) 10% bio-ethanol erbij. Het eindproduct heeft een octaangetal van 95. Dat betekent dat E10 brandstof een benzine met een lagere klopvastheid kan gebruiken dan E5 RON95 om alsnog op hetzelfde octaangetal uit te komen.

Legenda:
benzine = benzine
brandstof = benzine + bio-ethanol
Misschien dat je me zo begrijpt:

Dat e5 en e10 een octaan/klopvastheid heeft van 95 snap ik. Echter doel ik meer op een E10 is 90% benzine gemengd met 10% bio ethanol. Om dus aan die kloptvastheid te komen. Ik begrijp ook wel als je een ron 95 10% bio ethanol 'bij' mengt dat je octaan gehalte hoger word. En dus ook een hoger klopvastheid, ook dat een e5 ron 95 max 5% bio ethanol bevat en de benzine een klopvastheid/octaan getal van 93 ongeveer heb.

Ik doel dus ook meer op: e10 heeft een "benzine" met een lagere klopvastheid zoals je zelf ook aangeeft. Om aan dezelfde klopvastheid en octaan getal te komen als een E5 95. (Hoger klopvastheid in benzine) Dus bij een E10 is meer energie nodig. Dat is ook wat ik bedoel met dat het dan ook compenseer met elkaar...

En eigenlijk geen reet uitmaakt, alleen je verbruik met e10 zal hoger zijn.(schraler mengsel, rijker afstellen, minder effici?nt etc.) Zelfde lijkt me met een ron 98 bijmengen met 10% bio ethanol of gewoon een 102 tanken? Puur omdat de "benzine" al de hoger klopvastheid heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

el coche SEAT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
847
Misschien dat je me zo begrijpt:


En eigenlijk geen reet uitmaakt, alleen je verbruik met e10 zal hoger zijn.(schraler mengsel, rijker afstellen, minder effici?nt etc.) Zelfde lijkt me met een ron 98 bijmengen met 10% bio ethanol of gewoon een 102 tanken? Puur omdat de "benzine" al de hoger klopvastheid heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10.*

Omdat ik vlakbij de Duitse grens woon, tank ik al sinds jaar en dag, E10.
Zoals boven al aangegeven, zijn er veel meer andere invloeden, dan alleen de benzine, die uiteindelijk het verbruik bepalen.
 
Bovenaan