Wat een poppenkast weer. Jaren geleden, vlak na de invoering van die onzinnorm sprak een CEO van Toyota al uit dat ze in een auto van een 'Europese autofabrikant' software gevonden hadden die de testcyclus herkende en daarop de auto in een bezuinigingsstand zette. (bleek later om BMW te gaan) Dit was naar aanleiding van het feit dat het Lexus verbaasde dat BMW met zijn onzuinige zescilinders in staat was te voldoen aan de toen geldende norm.
Gaan we dan nu jaren later opeens een drama maken van deze praktijken. Volgens mij is er niks verkeerds aan. De norm incl. cyclus wordt vastgesteld de auto voldoet daaraan. Nergens staat dat er geen groot verschil mag zijn tussen die norm en de praktijk. Daarnaast weet iedereen dat verbruiks- en emissiecijfers enorme hopen b*llshit zijn. Politici, wetgevers, wetshandhavers, degenen die de test afnemen, het instituut die die waanzin bedacht heeft, allemaal hebben ze een kilo boter op hun hoofd.
Overigens moet je als leaserijder helemaal niet blij zijn met deze ontwikkeling, want als dit gaat leiden naar een ree?le norm krijgen alle leaserijders straks een elektrische fiets.