[SEAT] [Alhambra 71] Technische discussie chiptunen 1.4TSI 150pk

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
(Hopelijk heb ik de tags goed gedaan zo?)

Allereerst voorstellen, hoi, ik ben Masso, sinds gisteren een blije eigenaar van een Alhambra 10/2010 1.4TSI 150pk, type 71 volgens forum onderverdeling types :)

Ik wil graag even kennis maken met jullie als Seat community. Er zullen ongetwijfeld veel VAG liefhebbers over en weer zitten aangezien er tussen VAG en Seat enorme overeenkomsten zijn c.q. dezelfde platforms en powertrains gebruikt worden, da's duidelijk.

Ik moet bekennen dat ik een echte petrol head ben en naast een technische opleiding en achtergrond vanaf jongs af aan veel sleutel. Volgens mijn vrouw soms teveel...:*)

En op geen en ke le manier als vloeken in de kerk bedoeld, maar ik ben een Alfa Romeo V6 liefhebber & ben ondertussen ietwat bekend in de Alfa community als mafketel....:mrgreen:

Ik ben momenteel mijn 2e 156 3.2V624v GTA aan het bouwen, maar dat is mijn speelgoedje, de werkpaard van het gezin is de Alhambra.
Wat mij zijdelings altijd verbaasd heeft is hoe makkelijk VAG blokken met een beetje kietelen hop 100pk/100Nm erbij te kietelen is alsof het niks is, terwijl we met onze Alfa's heavy moeten aanpassen om dit te behalen, ALS we het kunnen behalen, maar goed, rij een keertje met een gesloten beker water met mij mee en kom je te weten wat er zo leuk is aan een Alfa V6...

Ter topic: ik wil mijn TSI blok chippen & heb ik al een kleine indruk van hoe of wat, maar voordat ik een keuze maak bij wie ik dit doe wil ik graag weten hoe dit blok werkt en wat er precies getuned gaat worden.

Ik heb begrepen dat de 1.4tjes vanaf 110pk tot 150pk worden afgeleverd, dit zal naast software verschillen ongetwijfeld ook door mechanische verschillen in deze blokken worden behaald? Anders haal je die 195 a 200pk met de 110pk blokjes ook lijkt mij?

Zitten er misschien andere nokkenassen/hogere lift en grotere turbo in de 150pk of zo?

Ook begrijp ik van mijn mede petrol head zwager die van de zaak wel eens Skoda's onder zijn derriere krijgt met 1.0 drie cilinder blokken / 1.2 TSI blokken (afhankelijk van beschikbaarheid) zo op de limit zijn gebouwd dat je niet eens een hoon door de cilinders kan draaien en je door de cilinderwand heen gaat....(!)

Ook dat de TSI blokken een bijna onmogelijke reviseerbare krukassen/drijfstangen hebben?
Is dat zoiets als mijn 2CV6? (ja, die heb ik ook op de "assembly line" staan O-)) geperste krukas of zo?

De Alfa Romeo Guillieta QV 1.7 Tbi haalt 235 - 270pk getuned, maar ik weet dat de cilinderbussen maar 2mm (!) zijn na krimppassing en honing af-fabriek. Als werktuigbouwer verbaas ik mij constant over de ieligheid van dit alles, maar mijn motto is proberen is echt weten.
Wat zijn de ervaringen van de community van blok slijtage over de jaren na het tunen? (ik ben niet zo bang uitgevallen, ik wil het graag weten/een mentaal beeld hebben van wat er in het TSI blokje gebeurt).

Afijn, alle reacties en discussie welkom!
 
Laatst bewerkt:

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
De 1.4 TSI is er in veel modellen. Het ontwerp is grofweg in te delen in de volgende categorie?n;
- De 1.4 TSI met turbo (distributieketting). Verkrijgbaar vanaf 2007 t/m 2013 ongeveer. Vermogens rond de 122-125 pk.
- De 1.4 TSI twincharger, met compressor en turbo (distributieketting), Verkrijgbaar vanaf 2007 tot heden (enkel nog in oudere VAG modellen meen ik, S1, Tiguan, Alhambra, etc.). Vermogens tussen de 140 en 185 PK af fabriek.
- De 1.4 TSI MQB, model ge?ntroduceerd in 2012-2013, diverse vermogens vanaf 125 tot 150PK.

(Correct me if I am wrong..)

Jou Alhambra (7N is het volgensmij trouwens), heeft als het goed is een 1.4 TSI twincharger. In de basis zijn de twincharger allemaal gelijk, dus het 140PK model kan ook tot ongeveer 200PK komen. De 1.4 TSI met turbo en de twincharger variant hebben allemaal hun bekende kwaaltjes, waarbij het olieverbruik bij de twincharger wil voorkomen. Weet niet of dat ook voor de Alhambra geldt.

En minder hoon patroon, is minder weerstand, is een betere emissie uitslag, is minder BPM vooralsnog. De TSI modellen onder de 120PK zijn allemaal 1.2 TSI-tjes of 1.0 TSI-tjes (net nieuw). Daar zitten onderling ook veel verschillen in.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Die Twincharger tuned ook naar 230pk ofzo, uitlaat + custom software.

VAG-14-TSI-ST2-uitdraai.jpg


Software alleen zit je op de 200ish pk.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
De 1.4 TSI is er in veel modellen. Het ontwerp is grofweg in te delen in de volgende categorie?n;
- De 1.4 TSI met turbo (distributieketting). Verkrijgbaar vanaf 2007 t/m 2013 ongeveer. Vermogens rond de 122-125 pk.
- De 1.4 TSI twincharger, met compressor en turbo (distributieketting), Verkrijgbaar vanaf 2007 tot heden (enkel nog in oudere VAG modellen meen ik, S1, Tiguan, Alhambra, etc.). Vermogens tussen de 140 en 185 PK af fabriek.
- De 1.4 TSI MQB, model ge?ntroduceerd in 2012-2013, diverse vermogens vanaf 125 tot 150PK.

(Correct me if I am wrong..)

Jou Alhambra (7N is het volgensmij trouwens), heeft als het goed is een 1.4 TSI twincharger. In de basis zijn de twincharger allemaal gelijk, dus het 140PK model kan ook tot ongeveer 200PK komen. De 1.4 TSI met turbo en de twincharger variant hebben allemaal hun bekende kwaaltjes, waarbij het olieverbruik bij de twincharger wil voorkomen. Weet niet of dat ook voor de Alhambra geldt.

En minder hoon patroon, is minder weerstand, is een betere emissie uitslag, is minder BPM vooralsnog. De TSI modellen onder de 120PK zijn allemaal 1.2 TSI-tjes of 1.0 TSI-tjes (net nieuw). Daar zitten onderling ook veel verschillen in.

Ola EL Pino!
Direct injection verhaal zeker? Zelfvervuiling kleppen doordat geen brandstof meer langsloopt en schoonspoelt zoals de Alfa JTS direct ingespoten blokken.
Olieverbruik olieschraapveren/zuigerveren zeker die olie langs laten de verbrandingskamer in? Voor de JTS zijn zuigerveren mods gekomen, voor de TSItjes ook?

Wat bedoel je trouwens met "minder hoon patroon"? Minder diepe groefpatronen in de cilinderwand of zo?
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Ola EL Pino!
Direct injection verhaal zeker? Zelfvervuiling kleppen doordat geen brandstof meer langsloopt en schoonspoelt zoals de Alfa JTS direct ingespoten blokken.
Olieverbruik olieschraapveren/zuigerveren zeker die olie langs laten de verbrandingskamer in? Voor de JTS zijn zuigerveren mods gekomen, voor de TSItjes ook?

Wat bedoel je trouwens met "minder hoon patroon"? Minder diepe groefpatronen in de cilinderwand of zo?

Inderdaad zelfvervuiling, maar er zijn bedrijven die dat kunnen reinigen (elke 40k word aangeraden geloof ik). Ik was er pas iets van 125e voor kwijt.
De tsi's van bouwjaar 2009~2011 hebben voornamelijk issues gehad met de zuigerveren (van 1.4 tot 2.0) daarna zijn er updates voor gekomen. (ik heb bij mijn 1.4tsi ook andere er in laten zetten)
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Die Twincharger tuned ook naar 230pk ofzo, uitlaat + custom software.

VAG-14-TSI-ST2-uitdraai.jpg


Software alleen zit je op de 200ish pk.

Bonjour WJs, ten eerste: WO!
ten tweede: WO!

Wat een Bocanegra....! WTF, 400pk....?!

Nu dat ik weer kan tikken: Alhambra is mijn gezinsauto, we gaan meerdere keren per jaar de autobahn over naar mijn schoonfamilie, ik mis wat trekkracht in z'n 6 en wil verantwoord (niet met een gevaarlijk arm mengsel) zuinig 1250km de cruise control op 140km/uur kunnen zetten.
Downpipes aanpassen en zo (maak ik ook zelf) bewaar ik voor de GTA. Overigens denk ik dat we een keertje moeten praten over mijn Rotrex compressor plannen voor de Alfa, ik vermoed dat jij er ook wat mee kan betreft mm als ik het zo zie. Moet je wel Bosch Motronic kunnen programmeren (of vrij programmeerbare kastjes op de plank hebben liggen :p).
n
EN die 230pk is impressive! Nice job!
Die tweeling die ik onder de kap schijn te hebben, hoe zijn ze getrouwd? Parallel/serieel? Ik heb geen ervaring met twin turbo's of chargers wat dat betreft. Overigens, ik heb turbo's neem ik aan? Geen superchargers? (moet wel, anders hebben downpipes weinig zin)
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Inderdaad zelfvervuiling, maar er zijn bedrijven die dat kunnen reinigen (elke 40k word aangeraden geloof ik). Ik was er pas iets van 125e voor kwijt.
De tsi's van bouwjaar 2009~2011 hebben voornamelijk issues gehad met de zuigerveren (van 1.4 tot 2.0) daarna zijn er updates voor gekomen. (ik heb bij mijn 1.4tsi ook andere er in laten zetten)

Ik heb alleen "recall" in het onderhoudsboekje gevonden, ergens in 2012, ik weet niet of dat ketting en/of zuigerveren zijn geweest.
Olieverbruik: over een paar weken weet ik het...
Om meteen zuigerveren te gaan vervangen moet het wel heel erg zijn (hopelijk niet, ik moest deze bankrekening technisch iets te vroeg aanschaffen ivm motorschade vorige auto, koppakking vloog er ineens uit op de snelweg, eindstand holland casino: 258dkm).
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Overigens, is het probleem ook helemaal opgelost met de nieuwe zuigerveren??
 

Edwin

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
253
Inderdaad goed kijken of deze motor al is gereviceerd...Het is niet de vraag of hij kapot gaat, maar wanneer....
In mijn SEAT dealer tijd bij sommige Alhambra's wel 2x een nieuwe motor moeten plaatsen.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Ik heb geen problemen iig, maar ik rij misschien maar 8000km per jaar nu. :)
Bij de meeste helpt het wel. Ik denk dat het ook afhangt hoe snel ze het probleem hebben opgelost, als je zuigerveren niet goed zijn en je blijf er maar mee door rijden en olie bijgooien dan gaan er meer dingen volgensmij langzaam slijten/kapot. Als je dan alleen die zuigerveren vervangt kan ik me voorstellen dat je problemen blijft houden.
Wat verbruik zal je tegenwoordig altijd hebben, de nieuwere motoren (niet alleen bij VAG, maar ook bij BMW etc) gebruiken gewoon meer olie. Het zijn kleinere motoren met hoop vermogen/nieuwe techniek. Dat kan je niet vergelijken met die oudere 6cilinders/etc. Maar als je elke 2000km hem van onder tot boven moet bijvullen is er wel wat mis. :p

Ik heb hier een topic met eventuele problemen en oplossingen ervoor:

http://seat-online.nl/showthread.ph...er-Lucifer-s-Ultimate-Guide&highlight=Lucifer
 
Laatst bewerkt:

Maurice

Well-known member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3.153
Inderdaad goed kijken of deze motor al is gereviceerd...Het is niet de vraag of hij kapot gaat, maar wanneer....
In mijn SEAT dealer tijd bij sommige Alhambra's wel 2x een nieuwe motor moeten plaatsen.

Collega hier heeft in zijn Sharan 1.4TSki bij 65dkm een nieuw blok gekregen...
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Collega hier heeft in zijn Sharan 1.4TSki bij 65dkm een nieuw blok gekregen...

Ketting is al gedaan werd mij verteld, vraag blijft over die zuigerveren.

Deze Auto is van 2010; 99dkm, die zou al zijn geploft
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Wat bedoel je trouwens met "minder hoon patroon"? Minder diepe groefpatronen in de cilinderwand of zo?

Ik weet niet of je echt kunt spreken van diepere groeven (ik sleutel normaal alleen aan motoren tussen de 1.000-60.000KW), maar om de interne weerstand van nieuwe motoren te reduceren (waardoor je dus de CO2 uitstoot reduceert), kun je 'slappere' zuigerveren/olie schraap veren en een fijner hoonpatroon toepassen. Gevolg is natuurlijk wel dat je meer kans hebt op olie verbruik.

En het is natuurlijk zo dat op internet vaak alleen de slechte verhalen veel gehoord zijn, zodra een motor doet wat hij moet doen, hoor je niemand.. begrijpelijk.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Oh zo, wat voor te zeggen natuurlijk, echter moet je van zuigerveren afblijven vind ik betreft ontwerp, seal cilinderwand is heilig.

Zeer interessant artikel van lucifer, bedankt daarvoor!

& idd, op Alfa fora wil soms een plof spook ronddolen terwijl goede verhalen minder sensationeel zijn.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Kijk, goeie forum, ik heb net laatste SEAT garage gebeld in Zaandam waar de Alhambra in onderhoud is geweest, nieuw blok in gegaan vorig jaar juli bij 80dkm.
laie_14.gif


Nou ja, iig zitten er nieuwe zuigerveren in.....:mrgreen:
Ik heb ook gehoord dat het krukastandwiel van deze blokken op het krukas zelf is gegoten...akhaaa, kijk, daarom goeie business voor VAG.
EN maar klagen over die Italiaantjes h?....
156fs428254.gif


Maar wie is hier nou maffia? Tandwiel beschadigd = nieuw blok....
minzdr.gif


Ik heb de auto uitgelezen, het is een koffieblok, type CAVA
Software nr en hardware nr en zo ben ik niet gewend uit te lezen met mijn oudere Alfa's, maar geen foutcodes.
Wel is een reset uitgevoerd 100km voordat ik de auto kocht kan ik zien, maar staan ook kms met MIL als parameter en die is 0, dus dat vind ik allemaal ok.

Peilstok half olie, naar mijn inzicht niet vers maar niet oud, voor mijn gevoel is het komende 5 a 7 dkm verversen => lees ik het display uit en idd wat ik al dacht (al wil het display nog meer kms voor onderhoud, ik luister naar de olie, niet het display).

Back on topic: er valt dus 185 a 195pk uit dit blok te halen? (als ie toch gaat ploffen :mrgreen:)
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Oh ja!

Heeft iemand het werkplaatshandboek van deze auto voor mij?
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Ik heb wat zitten lezen over dit blok. Dus als ik het goed begrijp is het serieel supercharger ge?ntegreerd in de waterpomp EN een turbo? Vandaar twin.

Ik neem aan dat ik voor tuning ook bij jullie kan aankloppen Wjs?
Je mag mij pm sturen met wat er precies allemaal dan gedaan wordt als je wil?
Bijvoorbeeld of er aan mengsel/vervroeging/blow off/bypass/weetikveel wordt gespeeld.

Vind ik super interessant.
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Voor de tuning moet je zijn bij 'Race Eend' hier op het forum, die werkt bij JD (www.jdengineering.nl). Ik ben een 'happy customer'. ;)
Maar het is echt alleen softwarematig (als je naar de 200pk wil), voor die 230pk moet je ook een andere downpipe en rest van het uitlaat systeem. En dan kan je de software custom op de rollenbank laten afstellen.

(oh en goede benzine tanken is echt een must bij deze motoren, Vpower of 98 van de BP)

Hier een leuk filmpje over de 1.4 Twincharger
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Super duidelijk filmpje, thx!

Heel andere vraag: worden comfort opties bij het tunen ook toegevoegd? Ik mis niks, maar ik ben nieuwsgierig of hetzelfde opgaat als bij BMW dat er alleen softwarematig veel unlocked cq toegevoegd wordt.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Ondertussen op vakantie geweest, alleen maar ellende gehad. Auto stopt ermee, op onze trouwdag nota bene, zal je altijd zien.
Niet meer vooruit te branden, bij de dichtstbijzijnde Seat dealer uitgelezen, alleen maar fouten erin, klopsensor, schone lucht recirculatie sensor, knipperlicht ra, webasto communicatie fout, sleutel fout, joepie....

De verkoper een mailtje gestuurd, ik zal geen namen noemen, Russcher auto's in Staphorst "uw alternatief voor de dealer" daaro, dat ik ernstige motor problemen ondervind en dat ik mij zorgen maak om de klopsensor fout, "wellicht steenmarter schade" (huh?). Ik was compleet verrast door dit antwoord, is absoluut niet het eerste wat in mij opkomt bij een klopsensor fout. Technisch is het onlogisch om als eerste in die richting te denken.

Steenmarters? Nou nee,....

Monteur is meer dan 6 uur bezig geweest met de bekabeling, de originele motorbekabeling was na 15cm hop, eraf geknipt, gewoon knip en de groeten, echt waar, waarna er amateur draadjes waren getrokken, geen thermo hoesjes, niets. De draadjes uit klopsensor 1 die de fout gaf kwamen bij aanraking zo uit de stekker zetten zei de monteur. Daarvan waren ook twee draadjes verkeerd om gemonteerd.

Om bij de bedrading te kunnen moest de aandrijfas en de compressor er zelfs af, logischerwijs moet dit dus bij motorwissel zijn gebeurd zou je zeggen.

Alles is werkende gekregen behalve de webasto die erin zit, waarschijnlijk is de stuurunit daarvan naar de knoppen, anders moet de gehele unit vervangen worden. Heb je alles gehad, bij het demonteren van de bumper kwam er een totaal verrotte frontbalk tevoorschijn....5 jaar oud,....ik rij Alfa Romeo, dit heb ik niet eens bij mijn Alfa's meegemaakt.

Ik heb de bedrading laten repareren we moeten toch naar NL terug rijden, netjes gedaan met thermische hoezen, alles naar behoren, webasto en frontbalk doet die Russcher maar.

Lekker h?? Onderhoudsboekjes staan vol met Seat stempels, ook bij waar de motor vervangen zou zijn. Schoolvoorbeeld verborgen gebreken. Zelfs een ontbrekend zakje in een achtervakje dat volgens Russcher "een optie is bij een reservewiel accessoire" bleek de trekoog van de auto te omvatten, had ik helemaal stil gestaan, was de auto niet te slepen geweest. Dit begrijp je toch niet?

Dan begint het, "handelsprijs zonder garantie"; "wij betalen geen facturen van andere garages"; "steenmarter schade hebben wij vaker"; willen ze niet eens de factuur betalen van de Seat dealer, had ik maar ANWB moeten hebben om de auto bij hen in Staphorst te krijgen...kortom, interesseert ze helemaal niks, hun probleem niet. Ik zou de auto bij hun kunnen brengen in NL en zouden ze even kijken (....) Dat we 1250km verderop waren in Polen met kinderen is kennelijk ook niet een reden om het boetekleed aan te trekken en over de brug te komen. Geen vervangingsauto niks, zoek het maar uit.

De auto rijdt weer goed, alleen ben ik geschrokken van het verbruik, 11,6l/100km (!). Auto vol, zware dakkoffer erop en zo, 130km/uur autobahn, regelmatig gebergte klimmen, maar 1 op 8 (!?).
Dit heeft niet met de bekabeling te maken, auto is nu verder ok, maar het valt me op dat de 1.4 het (te) moeilijk heeft met die 1700kg. De turbo slaat aan om de auto ?berhaupt een helling op te krijgen (wat ook niet altijd lukt met die 150pk). Dit resulteert meteen in 23,6l/100km. De stukken naar beneden van 6l/100km compenseren dit niet, het gemiddelde komt uit op 11,6l/100km, dit vind ik wel erg afwijken van de fabrieksopgave.

Iemand ervaring hiermee?
 
Bovenaan