(Hopelijk heb ik de tags goed gedaan zo?)
Allereerst voorstellen, hoi, ik ben Masso, sinds gisteren een blije eigenaar van een Alhambra 10/2010 1.4TSI 150pk, type 71 volgens forum onderverdeling types
Ik wil graag even kennis maken met jullie als Seat community. Er zullen ongetwijfeld veel VAG liefhebbers over en weer zitten aangezien er tussen VAG en Seat enorme overeenkomsten zijn c.q. dezelfde platforms en powertrains gebruikt worden, da's duidelijk.
Ik moet bekennen dat ik een echte petrol head ben en naast een technische opleiding en achtergrond vanaf jongs af aan veel sleutel. Volgens mijn vrouw soms teveel...:*)
En op geen en ke le manier als vloeken in de kerk bedoeld, maar ik ben een Alfa Romeo V6 liefhebber & ben ondertussen ietwat bekend in de Alfa community als mafketel....
Ik ben momenteel mijn 2e 156 3.2V624v GTA aan het bouwen, maar dat is mijn speelgoedje, de werkpaard van het gezin is de Alhambra.
Wat mij zijdelings altijd verbaasd heeft is hoe makkelijk VAG blokken met een beetje kietelen hop 100pk/100Nm erbij te kietelen is alsof het niks is, terwijl we met onze Alfa's heavy moeten aanpassen om dit te behalen, ALS we het kunnen behalen, maar goed, rij een keertje met een gesloten beker water met mij mee en kom je te weten wat er zo leuk is aan een Alfa V6...
Ter topic: ik wil mijn TSI blok chippen & heb ik al een kleine indruk van hoe of wat, maar voordat ik een keuze maak bij wie ik dit doe wil ik graag weten hoe dit blok werkt en wat er precies getuned gaat worden.
Ik heb begrepen dat de 1.4tjes vanaf 110pk tot 150pk worden afgeleverd, dit zal naast software verschillen ongetwijfeld ook door mechanische verschillen in deze blokken worden behaald? Anders haal je die 195 a 200pk met de 110pk blokjes ook lijkt mij?
Zitten er misschien andere nokkenassen/hogere lift en grotere turbo in de 150pk of zo?
Ook begrijp ik van mijn mede petrol head zwager die van de zaak wel eens Skoda's onder zijn derriere krijgt met 1.0 drie cilinder blokken / 1.2 TSI blokken (afhankelijk van beschikbaarheid) zo op de limit zijn gebouwd dat je niet eens een hoon door de cilinders kan draaien en je door de cilinderwand heen gaat....(!)
Ook dat de TSI blokken een bijna onmogelijke reviseerbare krukassen/drijfstangen hebben?
Is dat zoiets als mijn 2CV6? (ja, die heb ik ook op de "assembly line" staan O-)) geperste krukas of zo?
De Alfa Romeo Guillieta QV 1.7 Tbi haalt 235 - 270pk getuned, maar ik weet dat de cilinderbussen maar 2mm (!) zijn na krimppassing en honing af-fabriek. Als werktuigbouwer verbaas ik mij constant over de ieligheid van dit alles, maar mijn motto is proberen is echt weten.
Wat zijn de ervaringen van de community van blok slijtage over de jaren na het tunen? (ik ben niet zo bang uitgevallen, ik wil het graag weten/een mentaal beeld hebben van wat er in het TSI blokje gebeurt).
Afijn, alle reacties en discussie welkom!
Allereerst voorstellen, hoi, ik ben Masso, sinds gisteren een blije eigenaar van een Alhambra 10/2010 1.4TSI 150pk, type 71 volgens forum onderverdeling types
Ik wil graag even kennis maken met jullie als Seat community. Er zullen ongetwijfeld veel VAG liefhebbers over en weer zitten aangezien er tussen VAG en Seat enorme overeenkomsten zijn c.q. dezelfde platforms en powertrains gebruikt worden, da's duidelijk.
Ik moet bekennen dat ik een echte petrol head ben en naast een technische opleiding en achtergrond vanaf jongs af aan veel sleutel. Volgens mijn vrouw soms teveel...:*)
En op geen en ke le manier als vloeken in de kerk bedoeld, maar ik ben een Alfa Romeo V6 liefhebber & ben ondertussen ietwat bekend in de Alfa community als mafketel....
Ik ben momenteel mijn 2e 156 3.2V624v GTA aan het bouwen, maar dat is mijn speelgoedje, de werkpaard van het gezin is de Alhambra.
Wat mij zijdelings altijd verbaasd heeft is hoe makkelijk VAG blokken met een beetje kietelen hop 100pk/100Nm erbij te kietelen is alsof het niks is, terwijl we met onze Alfa's heavy moeten aanpassen om dit te behalen, ALS we het kunnen behalen, maar goed, rij een keertje met een gesloten beker water met mij mee en kom je te weten wat er zo leuk is aan een Alfa V6...
Ter topic: ik wil mijn TSI blok chippen & heb ik al een kleine indruk van hoe of wat, maar voordat ik een keuze maak bij wie ik dit doe wil ik graag weten hoe dit blok werkt en wat er precies getuned gaat worden.
Ik heb begrepen dat de 1.4tjes vanaf 110pk tot 150pk worden afgeleverd, dit zal naast software verschillen ongetwijfeld ook door mechanische verschillen in deze blokken worden behaald? Anders haal je die 195 a 200pk met de 110pk blokjes ook lijkt mij?
Zitten er misschien andere nokkenassen/hogere lift en grotere turbo in de 150pk of zo?
Ook begrijp ik van mijn mede petrol head zwager die van de zaak wel eens Skoda's onder zijn derriere krijgt met 1.0 drie cilinder blokken / 1.2 TSI blokken (afhankelijk van beschikbaarheid) zo op de limit zijn gebouwd dat je niet eens een hoon door de cilinders kan draaien en je door de cilinderwand heen gaat....(!)
Ook dat de TSI blokken een bijna onmogelijke reviseerbare krukassen/drijfstangen hebben?
Is dat zoiets als mijn 2CV6? (ja, die heb ik ook op de "assembly line" staan O-)) geperste krukas of zo?
De Alfa Romeo Guillieta QV 1.7 Tbi haalt 235 - 270pk getuned, maar ik weet dat de cilinderbussen maar 2mm (!) zijn na krimppassing en honing af-fabriek. Als werktuigbouwer verbaas ik mij constant over de ieligheid van dit alles, maar mijn motto is proberen is echt weten.
Wat zijn de ervaringen van de community van blok slijtage over de jaren na het tunen? (ik ben niet zo bang uitgevallen, ik wil het graag weten/een mentaal beeld hebben van wat er in het TSI blokje gebeurt).
Afijn, alle reacties en discussie welkom!
Laatst bewerkt: