Ondertussen ben ik naar JD Engineering geweest. Wat kan ik zeggen? Perfect gewoon.
Ze hebben heel goed naar mij geluisterd, vanaf de eerste e-mail tot afleveren voor mij een plezierige ervaring.
Ik heb een Alhambra met een 1.4 blok dat 1700(!)kg moet trekken exclusief mijn eigen achtereind. Het blok moet flink werken om op te trekken, koppel dus, maar ook bij Leipzig op de autobahn volgepakt met dakkoffer de bergen op kunnen klauteren, pk's dus. Aangezien de auto ook nog op geen enkele manier in de buurt van het opgegeven verbruik komt en ook nog bij het minste indrukken van het pedaal ineens maximaal gaat, was de rijervaring sowieso niet wat ik zou willen.
Persoonlijk vind ik dat een auto van dit gewicht ca.200pk moet hebben. Dat baseer ik op mijn vorige auto die ook zo zwaar was, maar atmosferisch met een 2.0 16v blokkie. Daar kwam 145pk uit, ik heb die extra 50pk altijd gemist.
Koppel is tot daar aantoe vond ik en "kroeg pk's" (Kijk! ik heb 212, jij 210 enz. enz.) interesseren mij niet.
Aangezien dit blok ook nog achterlijk vaak kapot gaat, wilde ik ook niet dat het blok continu maximaal zou gaan en in de stad rustig met een normaal gaspedaal respons optrekt.
Nou voila:
Ongelofelijk puik werk, mooie vlakke curves, maximaal koppel en efficiency op ca.2650 rpm, precies wat ik aangegeven had als cruise snelheid op de autobahn in z'n 6, bam 200+pk en een voor mij echt onverwachte 326(!)Nm koppel. Verdorie, mijn Alfa Romeo 3.2V624v heeft 300Nm, wel atmosferisch natuurlijk, maar toch. Ik vind het knap. En ook nog in 1x goed geprogrammeerd met een kleine fijn afstelling voor het vermogen zag ik.
Ik dank Mark en zijn collegae voor hun service, deskundigheid en betrokkenheid, ik heb andere merken wel eens getuned, maar deze lof is wat mij betreft dik verdiend.
Heb je alles gehad, kreeg ik als lid van seat online ook nog korting. Tsja.
Mark had mij ook VCDS laten zien met uitleg. We hebben mijn auto uitgelezen en alle beschikbare parameters doorgenomen. Het is niet flashen, maar protocollen invoeren/wijzigen.
Ik zag ook dat er aardig wat in zat, bijvoorbeeld ook motorzijdige parameters die je als leek volgens mij beter niet aan moet komen. Aangezien ik een AutoCom systeem heb en deze naast alle motorische diagnose en tests heeft en 15 multi function parameters uitleest en reset, denk ik dat ik met VCDS niet al teveel meer kan doen.
Enige comfort instellingen zijn gewoon allemaal aan conform mijn MFI, dagrijverlichting die ik niet voor elkaar kreeg met hendeltje/contact blijk ik niet te hebben (dat verklaart het dus...). Dat je stomweg de electrische spiegel knop op R moest zetten om bij achteruit rijden de spiegel te laten zakken weet ik nu ook dankzij Mark.
Echt veel geleerd die dag.
Wat ik ook heb geleerd, is dat de 1.4TSI extreem gevoelig is voor pingelen. Het probleem zit in de zuigers, deze zijn te iel ontworpen en pitten/smelten heel snel bij pingelen. Dat het vermogen softwarematig is geknepen is 1, maar dat modificaties gaandeweg de jaren zeer vermoedelijk alleen softwarematig zijn geweest vind ik een ardige 2 die je als TSI rijder moet weten vind ik.
D.w.z., wij als fabrikant zetten de ontsteking zo laat dat het risico op pingelen vermindert & dat de klant aanzienlijk meer benzine gaat verbruiken is voor de fabrikant geen probleem. Uit de grafiek hierboven kan je het al enigszins zien. Ergens bovenin de toeren range zat er zelfs een belachelijk hoog getal in het ontstekingstabel (niet deze grafiek), ik vermoed dat daar een gevaarlijk punt zit en dat ze de zaak echt laat laten staan.
Het is dus van ongelofelijk belang dat TSI rijders minimaal RON98 gaan rijden of lpg (octaan 107 geloof ik). Ik heb begrepen dat AdBlue 95 ook een hoger octaan getal heeft, mijn mazzel dat we een pomp hebben niet ver van ons huis.
Al met al zeer professioneel, niks geen 'standaard' getunede MAP erin flashen, echt de tijd genomen en de zaak op deze auto en op mijn wensen afgestemd.
Op de terugweg op de snelweg mooi meer dan 30%(!) minder verbruik dan de heenweg. Op sommige vlakke stukken bij 100 km/uur gewoon bijna de helft. Nu rij ik ipv rond de 10 - 11l/100km stomweg 6 - 7l/100km....
De piek van het koppel is nu spijker op de kop slaan en dat is meteen zichtbaar op de boordcomputer.
Het optrekken is belachelijk snel nu, maar belangrijker, je kan normaal op de snelweg inhalen in z'n 6. Ongetwijfeld zal de autobahn nu geen klim uitdaging meer zijn.
Gaspedaal respons is nu veel milder zoals ik verzocht, vrouwtje rijdt in de stad altijd rustig. Ook dat levert winst op, niet zo dramatisch als op de snelweg, maar toch winst.
Ik ben zeer tevreden.