[SEAT] [Alhambra 71] Technische discussie chiptunen 1.4TSI 150pk

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.329
Zo, dan heb jij 'm ook weer gehad.
Viel de wagen dan nog onder de (bovag?) garantie?
Zo ja waarom doet de garage dan zo moeilijk?
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Tsja, geld h?. Bovag zijn ze lid van, maar alleen als er geld binnenkomt.

Daar is het laatste woord nog niet over gezegd hoor, ze denken ermee weg te komen, maar dat gaat niet zomaar. Verborgen gebreken ultima forma. Morgen rechtsbijstand op de hoogte stellen.

Maar los van dit achterbaks en hebberig zooitje, de auto is mooier dan gemiddeld in brilliant white met vele opties en rijdt nu prima. Webasto en frontbalk wacht ik even af naar gelang verloop van deze zaak. Ik kan in het uiterste geval alles zelf repareren, maar daar heb je niet een financiering voor afgesloten...

Een ding is zeker, zonder gespecialiseerde diagnose apparatuur kan je deze computer op wielen niet rollend en knipperend houden. Onderweg kapte de hele rechterzijde knipperlichten, naar blijkt niet goed vast zittend lampje. Je moet na het verhelpen de hele zaak resetten wil je nog willen knipperen op de autobahn...

Ik heb nu ook T30 en T25 torx schroevendraaiers in de auto. Uiteindelijk met fietsslot sleutel van mijn vrouw een schroefje losgekregen om er ?berhaupt bij te kunnen. Computer had ik mee om met mijn zwager aan zijn auto te sleutelen, daar had ik nog mazzel mee.

Weet iemand waar ik originele Seat onderdelen kan krijgen niet zijnde dealer? Voor Italiaanse auto's heb je bijvoorbeeld Tuynder in Nootdorp, heb je dat ook voor VW/Seat onderdelen in NL?
Welke werkplaats software heb ik nodig om alles inclusief electrische schema's van deze auto te kunnen raadplegen? Is dat Elsawin wat ik ergens gelezen heb? Zitten daar ook onderdelenlijsten in? Voor Fiat/Alfa Romeo/Lancia heb je bijvoorbeeld e-Per als offici?le onderdelen software.

Afijn, back on topic, volgende stap: tuning.

Wie wordt er ook alweer aanbevolen? JB tuning en VAG tuning?
Ik wil graag contact opnemen om deze specifieke auto te bespreken voordat ik een keuze maak.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.329
Gelukkig ga je er nog redelijk luchthartig mee om.
VCDS is in jouw geval een goede investering of iemand van hier moet vlak bij jou wonen die vcds heeft.
In ieder geval kunnen hier genoeg leden jou verder helpen met parts en adviezen!
Zowel Jd-Engineering als VAGTechniek verrichten uitstekend tuning werk en weten met dit soort motoren wel om te gaan.
Ligt helemaal aan jou welke o.a. het dichtste bij ligt.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Ondertussen ben ik naar JD Engineering geweest. Wat kan ik zeggen? Perfect gewoon.
Ze hebben heel goed naar mij geluisterd, vanaf de eerste e-mail tot afleveren voor mij een plezierige ervaring.

Ik heb een Alhambra met een 1.4 blok dat 1700(!)kg moet trekken exclusief mijn eigen achtereind. Het blok moet flink werken om op te trekken, koppel dus, maar ook bij Leipzig op de autobahn volgepakt met dakkoffer de bergen op kunnen klauteren, pk's dus. Aangezien de auto ook nog op geen enkele manier in de buurt van het opgegeven verbruik komt en ook nog bij het minste indrukken van het pedaal ineens maximaal gaat, was de rijervaring sowieso niet wat ik zou willen.

Persoonlijk vind ik dat een auto van dit gewicht ca.200pk moet hebben. Dat baseer ik op mijn vorige auto die ook zo zwaar was, maar atmosferisch met een 2.0 16v blokkie. Daar kwam 145pk uit, ik heb die extra 50pk altijd gemist.
Koppel is tot daar aantoe vond ik en "kroeg pk's" (Kijk! ik heb 212, jij 210 enz. enz.) interesseren mij niet.
Aangezien dit blok ook nog achterlijk vaak kapot gaat, wilde ik ook niet dat het blok continu maximaal zou gaan en in de stad rustig met een normaal gaspedaal respons optrekt.

Nou voila:
3a004bf2ef7fcc3fa19e1897ed4ac0a2.jpg


Ongelofelijk puik werk, mooie vlakke curves, maximaal koppel en efficiency op ca.2650 rpm, precies wat ik aangegeven had als cruise snelheid op de autobahn in z'n 6, bam 200+pk en een voor mij echt onverwachte 326(!)Nm koppel. Verdorie, mijn Alfa Romeo 3.2V624v heeft 300Nm, wel atmosferisch natuurlijk, maar toch. Ik vind het knap. En ook nog in 1x goed geprogrammeerd met een kleine fijn afstelling voor het vermogen zag ik.

Ik dank Mark en zijn collegae voor hun service, deskundigheid en betrokkenheid, ik heb andere merken wel eens getuned, maar deze lof is wat mij betreft dik verdiend.
Heb je alles gehad, kreeg ik als lid van seat online ook nog korting. Tsja.

Mark had mij ook VCDS laten zien met uitleg. We hebben mijn auto uitgelezen en alle beschikbare parameters doorgenomen. Het is niet flashen, maar protocollen invoeren/wijzigen.
Ik zag ook dat er aardig wat in zat, bijvoorbeeld ook motorzijdige parameters die je als leek volgens mij beter niet aan moet komen. Aangezien ik een AutoCom systeem heb en deze naast alle motorische diagnose en tests heeft en 15 multi function parameters uitleest en reset, denk ik dat ik met VCDS niet al teveel meer kan doen.

Enige comfort instellingen zijn gewoon allemaal aan conform mijn MFI, dagrijverlichting die ik niet voor elkaar kreeg met hendeltje/contact blijk ik niet te hebben (dat verklaart het dus...). Dat je stomweg de electrische spiegel knop op R moest zetten om bij achteruit rijden de spiegel te laten zakken weet ik nu ook dankzij Mark.

Echt veel geleerd die dag.

Wat ik ook heb geleerd, is dat de 1.4TSI extreem gevoelig is voor pingelen. Het probleem zit in de zuigers, deze zijn te iel ontworpen en pitten/smelten heel snel bij pingelen. Dat het vermogen softwarematig is geknepen is 1, maar dat modificaties gaandeweg de jaren zeer vermoedelijk alleen softwarematig zijn geweest vind ik een ardige 2 die je als TSI rijder moet weten vind ik.
D.w.z., wij als fabrikant zetten de ontsteking zo laat dat het risico op pingelen vermindert & dat de klant aanzienlijk meer benzine gaat verbruiken is voor de fabrikant geen probleem. Uit de grafiek hierboven kan je het al enigszins zien. Ergens bovenin de toeren range zat er zelfs een belachelijk hoog getal in het ontstekingstabel (niet deze grafiek), ik vermoed dat daar een gevaarlijk punt zit en dat ze de zaak echt laat laten staan.

Het is dus van ongelofelijk belang dat TSI rijders minimaal RON98 gaan rijden of lpg (octaan 107 geloof ik). Ik heb begrepen dat AdBlue 95 ook een hoger octaan getal heeft, mijn mazzel dat we een pomp hebben niet ver van ons huis.

Al met al zeer professioneel, niks geen 'standaard' getunede MAP erin flashen, echt de tijd genomen en de zaak op deze auto en op mijn wensen afgestemd.

Op de terugweg op de snelweg mooi meer dan 30%(!) minder verbruik dan de heenweg. Op sommige vlakke stukken bij 100 km/uur gewoon bijna de helft. Nu rij ik ipv rond de 10 - 11l/100km stomweg 6 - 7l/100km....
De piek van het koppel is nu spijker op de kop slaan en dat is meteen zichtbaar op de boordcomputer.

Het optrekken is belachelijk snel nu, maar belangrijker, je kan normaal op de snelweg inhalen in z'n 6. Ongetwijfeld zal de autobahn nu geen klim uitdaging meer zijn.
Gaspedaal respons is nu veel milder zoals ik verzocht, vrouwtje rijdt in de stad altijd rustig. Ook dat levert winst op, niet zo dramatisch als op de snelweg, maar toch winst.

Ik ben zeer tevreden.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Mooi verslag Masso, fijn dat het zo goed is bevallen allemaal. :)

Kleine correctie in je verhaal, het is niet ad-blue, maar BlueOne95 benzine:
http://www.blueone95.nl/

Dit is RON95 benzine met Ethanol, maar toch iets anders dan E10.
In de praktijk is BlueOne95 aardig vergelijkbaar met RON98 benzine.


D.w.z., wij als fabrikant zetten de ontsteking zo laat dat het risico op pingelen vermindert & dat de klant aanzienlijk meer benzine gaat verbruiken is voor de fabrikant geen probleem. Uit de grafiek hierboven kan je het al enigszins zien. Ergens bovenin de toeren range zat er zelfs een belachelijk hoog getal in het ontstekingstabel (niet deze grafiek), ik vermoed dat daar een gevaarlijk punt zit en dat ze de zaak echt laat laten staan.

Precies andersom, laag in toeren draait hij extreem laat, pas vanaf 4500rpm gaat hij voorontsteking draaien. Die extreem late ontsteking voorkomt pingelen en zorgt voor een hete katalysator (lage uitstoot), maar verbruik en prestaties zijn niet best. Dat kan veel beter zoals in de grafiek wel te zien is. Je hebt er alleen goede brandstof voor nodig om dat ook veilig te kunnen draaien zonder pingelen. :)
 
Laatst bewerkt:

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Exqueeeze me, dat bedoelde ik inderdaad. Ging mij om onderin omdat de auto haast nooit boven de 3000rpm komt. Bovenin (dit blok dus bij 4500rpm) moet ie idd andersom & daar zat dat belachelijk hoog getal VOORontsteking. Resultaat hiervan is net als te laat ontsteken verloren brandstof doordat het niet helemaal ontbrandt, toch?

Hete katalysator bij late ontsteking had ik niet bij stilgestaan trouwens, komt dat doordat de uitlaatgassen heter worden of zoiets?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Hete katalysator bij late ontsteking had ik niet bij stilgestaan trouwens, komt dat doordat de uitlaatgassen heter worden of zoiets?

Bij een late ontsteking is je uitlaat temperatuur erg hoog.

Bij het koud-starten van de auto draaien ze ook altijd een paar tellen wat hoger op toeren en erg late ontsteking, dit doen ze om de boel op temperatuur te krijgen. Je draait dan een soort naverbranding en daarmee is de kat zo snel mogelijk op temperatuur (pas als een kat heet is doet hij goed zijn functie). Tijdens rustig rijden zou je kat weer afkoelen, mede daarom staan ze tegenwoordig zo afgesteld.

Dit is heel extreem laat, dan krijg je dergelijk effect:
https://www.youtube.com/watch?v=e1OipmKqs9k

Voor antilag/launch control gebruikt men dezelfde functie.
https://www.youtube.com/watch?v=JVrS0v8bBHs
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Hahaha, da's waar ook, jij had ook een eend!

Geweldig clipje. Ontbranding gaat in/na de pijp door inderdaad => hot, hot, hot (ol?, ol?)

Als mijn Alfa Romeo klaar is gaat mijn 2cv6 project verder. Chassis is geschouwd en gezegeld, nu nog het gehele koetswerk en blok bouwen (....)

Maar ik hou het op 123 ignition hoor :) (als ik de IHI turbo erop zet van Burton zal ik daar ook iets mee moeten trouwens)
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik heb geen Eend hoor.

Mijn nickname heb ik ooit van dit stukje van Autoweek opgepikt:
eendje.jpg
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ah dat bedoel je, dat is gewoon een video van google, ik wist niet eens dat het een 2cv blok was, wat een toeval :mrgreen:
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Ondertussen een aantal maanden rijervaring verder & op de autobahn geweest, conclusie: auto rijdt super....letterlijk.
Met RON95 kan je het vergeten, zodra je vol gas geeft in een hogere versnelling gaat 'ie meteen enorm pingelen, zo erg dat het onder de motorkap knettert dat je denkt dat er vonk overslag is...

Met RON98 veel beter, bijna helemaal weg, bijna....
Pas met RON100 kan je echt probleemloos genieten van de power. En die is er hoor. Rijdt voortreffelijk soepel en trekt als een trein.

Het bizarre is ook dat het verbruik met RON100 weer naar beneden schiet, zoveel dat ik het belachelijk vind. Je rijdt bijvoorbeeld vol bepakt 120 - 130 km/uur op de autobahn 9 a 10l/100km, je tankt v-power 100 en rijdt doodleuk 7 a 8l/100km verder....

Hoog octaan blokkie dus, niet voor de goedkope brandstof vrekjes. De AVIA blue one met een stukje ethanol erin dat iets hogere klopvastheid zou bieden voor dezelfde prijs als RON95 kan je ook vergeten, dat biedt geen soelaas.

Mijn vrouw rijdt heel rustig in de stad, verder geen punt als je een keertje RON95 erin gooit, maar echt karren is toch duurste brandstof erin. Ik kan mij voorstellen dat veel 'TSI problemen' hierin een oorzaak vinden.

De auto trekt nu ook probleemloos duitse autobahn heuveltjes 140 km/uur in z'n 6, terwijl ik voorheen met geen mogelijkheid snelheid vast kon houden, zelfs met terugschakelen. Dat is 100% resultaat.

Betreft olie verbruik: in NL stadsverbruik met enkele snelweg ritjes => 0,0ml, geen druppel over 10dkm heen.
Pas bij vol bepakte auto met dakkoffer 1250km op vakantie is er 750ml foetsie. Dat is extreem, duidt mij aan dat olie langs de slapper ontworpen zuigerveren gaat zoals JDEngineering mij had uitgelegd. Minder weerstand in het blok voor zuinigheid is dus wat mij betreft een ontwerpfout. Als men zonder dit in de gaten te hebben doorrijdt, heb je dan een groot probleem. Ik begrijp dat er een waarschuwing in het dashboard komt, maar toch, vind ik niet prettig als je dan pas door hebt dat er te weinig olie in het blok zit. Twee scherpe bochten vol gas en je krukas onverhoopt droog = weg blokkie.

Zaak om dit strak in de gaten te houden.

Ben nog steeds heel tevreden met het blokkie. Ik moet ondertussen remmen achter vervangen, meteen geperforeerde schijven en red stuff blokkies.
Onderste multiriem spanner is aan het schrapen, lagers op, deze ga ik morgen vervangen.

Gisteren stond ik gek te kijken dat er twee spanners op dit blok zijn, nog gekker to en ik geen montagebout kon vinden....

Rot gezocht, blijkt dat deze op een stiekeme draagarm achter de airco compressor van de andere kant vast is gebout...
Dat wordt schroeven.

Tot dusver d:)b en alvast fijne dagen toegewenst!
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Bij het vervangen van de spanrol kwam ik erachter dat de carterbout niet goed vast was gedraaid...._O-

Wat een lol jongens, geen druppel olie meer verbruikt, ook op de autobahn niet meer.
Sowieso slechte tent die Russcher auto's, naast de verzwegen marterschade vind ik steeds meer tekens van amateurisme c.q. desinteresse.
Goed dat ik de auto stapsgewijs onder handen neem.

Schijven en blokken waren achter ook op, zilver spray over remklauwbout rubbertjes, ff snel opkalefateren en doorverkopen...|:(

Nou ja, ik heb er meteen Rothenberger geperforeerde en gestriemde schijven onder gedaan. Ik had ook Red Stuff blokjes, helaas waren de verkeerde geleverd, dan maar standaard Bosch blokkies.
Remt als een trein. Meteen alles nagelopen, remmen voor waren droog gemonteerd, die heb ik goed schoongemaakt en in de Plastilube gezet. Ook een teken van gedesinteresseerde onderhoud.

Viel nog niet mee om de M14 inbus bouten eruit te krijgen zeg....
Ook weer geleerd hoe de automatische handrem werkt. Je hebt de computer nodig om voor service terug te stellen, maar ze waren zo ver dat heel de electromotoren eraf moesten om terug te stellen.

Al met al, de auto vliegt over de autobahn jongens, auto volbepakt met meer dan 2 ton aan gewicht probleemloos 140 heuvel op en af, eenmaal even 200 gereden (met dakkoffer en al), super stabiel, zit verdorie nog 2000 toeren in...
Technisch hoogstandje dit 1.4tje, maar het werkt wel zeg.

Morgen olie verversen, wat moet erin? 5W30 longlife? Iets van 3 a 3,5 liter geloof ik?

Oh ja, en de beste wensen aan iedereen!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Schijven en blokken waren achter ook op, zilver spray over remklauwbout rubbertjes, ff snel opkalefateren en doorverkopen...|:(

Helaas dat dit soort ballententen bestaan, zelf ook meegemaakt ja...
 

gurby

New member
Lid geworden
7 jul 2015
Berichten
11
Wat een leuk topic :)
Houdt dat een beetje, zo'n 1.4 met 200pk? Doet ie het nog steeds?

Ik heb een 2.0TSI Alhambra, ook JD getuned naar 260pk. Van dat pingelen enzo merk ik met die motor niks, ook geen verschil tussen 95 en 98... En zuipen doet ie altijd, maar we rijden ook veelal korte stukjes en doen een maand met een tank benzine dus dan kan je daar ook weinig over zeggen.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Hoi Gurby, ja bedankt.
Pingelen heb ik eruit, ik heb de hele inlaat gereinigd. Inlaatkleppen waren zo smerig na 40dkm dat de steeltjes bol waren van de koolaanslag. Ik wilde met foto's gaan posten, maar deze forum werkt op Tapatalk niet meer. Volgens mij is dat iets met plug ins die de administrator moet doen, hadden we op de Alfa Romeo fora ook een paar keer meegemaakt.

Nog een heel verhaal geweest, auto was na de reiniging 4 dagen stil, ik wilde op begeven moment een staaf dynamiet eronder leggen... Auto startte even en sloeg iedere keer af, geen lampje, niets. Uitlezen, niets....

Omdat ik de injectoren ook meteen had gereinigd, dacht ik dat ik er eentje had gesloopt. De direct injectors blijken uit twee delen te bestaan en bij eentje had ik per ongeluk een stukje plastic gesloopt waar een gaasje achter hing. 2e hands gekocht, vervangen, €70,- 4x nieuwe dichtingkit (o-ringen) maar nee hoor, niet werken.

Iedere demontage is bij de twincharger de hele buizerij eraf h?, 4 uurtjes werk om alle plastic fantastic eraf en er weer netjes op met clips, bij de twincharger is het blok andersom gedraaid met inlaat naar achteren onder het parafan priegelen, net een Big Mac....

Jongens van JD gebeld, heel behulpzaam, we kwamen er niet 1,2,3 uit, want VW heeft de sensor meldingen allemaal uitgezet totdat het blok op bedrijfstemperatuur is, maar je kan niet starten......

Het leek verdacht veel op brandstof afsluiten, ik de hele HD pomp nagelopen, kan toch niet....
Uiteindelijk stekkerdans gedaan en vroem prut prut => brandstofdruksensor bleek stuk, had er helemaal niet aan gezeten.... ECU sneed de brandstoftoevoer af ter bescherming blok en geeft dus geen enkele melding.... Knop radio te lang ingedrukt wel... Dat niet.

Afijn, pingelen doet ie niet meer en rijdt perfect. Allemaal onderhoudszaken.

De 200pk kan ie makkelijk aan, design is 185pk, je hebt het hiermee over minder dan 10% over design. Bovendien is het geen Polo GTI of Golfje waar je mee gaat scheuren. Die 1750kg zullen het blok bij lage toeren best belasten, maar er wordt altijd normaal opgetrokken met deze auto.
 

Masso

New member
Lid geworden
29 mei 2015
Berichten
24
Overigens, deze rijdt 1 op 8 in de stad en 1 op 10 snelweg. Je haalt 1 op 18 als je in z'n zes constant 80 km/uur rijdt zonder heuvels, maar dat gebeurt nooit. Als je strak 100 rijdt, kan je 1 op 12 halen, maar dan heb je het wel gehad hoor.
De 2.0TSI is alleen turbo, minder sensoren dan dit alles en zal hetzelfde toch wel halen?
Ze zijn alleen veel duurder dan de 1.4 + ik kon er geen een vinden toen, het zijn betere blokken namelijk, niemand diet ze weg. Terecht denk ik.

Maar los van achterstallig onderhoud en hogere monteursgeduldkunde rijdt het echt fantastisch. Zoals ik zei, zelfs even volgeladen met Scud raket op het dak 200km/uur op de autobahn gereden, je hoort alleen bandengeruis.

De 200pk is precies genoeg om snelheden vast te houden als je bergen oprijdt. Heeft ie met dat gewicht echt nodig. 150pk is gewoon te weinig.

260pk lijkt me helemaal banaan rijden? Wel gaaf hoor.
 
Bovenaan