[SEAT] [Altea 5P] Altea 2.0 FSI check engine light

yourilange

New member
Lid geworden
19 jan 2022
Berichten
3
Goedemiddag,

Sinds 6 maanden ben ik eigenaar van een Seat Altea 2.0 FSI uit 2005.
hij is al 2x terug geweest bij garage voor een garantie gevalletje.
helaas is hij ermee gestopt en heb ik geen garantie meer.

nu is mijn probleem het volgende.
de motor loopt niet netjes, er zit een schok in tijdens stationair draaien.
op het moment dat ik gas geef zijn de problemen er eigenlijk niet.

nu heb ik hem uitgelezen en krijg de volgende foutcodes

16804 / catalyst system. Bank 1 efficiency below threshold (P0420), als ik deze reset dan blijft ie een aantal dagen weg en dan staat ie er weer in.
16684 / misfire on multiple cylinders.
16685 / misfire cylinder 1

toen de auto bij de garage stond had ie dezelfde codes alleen dan misfire cylinder 2, hij heeft de kop eraf gehad en alles gereviseerd.
daarna nog de injectoren laten schoonmaken en testen en hij heeft de klepstoters vervangen.

nu ik dit probleem weer heb na 2 weken weer heb, ben ik zelf aan de gang gegaan.
na het uitlezen even bij gerritspeek wat info opgezocht over de foutcodes en alvast geprobeerd om de bougie en penbobine te wisselen met cilinder nummer 3, in de hoop dat het probleem meeging.
helaas blijft hij op cilinder 1 staan.
wat mij daarnaast is opgevallen dat de timing van mijn ontsteking heel erg schommelt tijdens stationair draaien, de ene keer voor bovenste dode punt andere keer erna.

ik ben nu het spoor bijster en vroeg me af of een van jullie nog een idee had?

hoor graag van jullie.

met vriendelijke groet,
youri lange
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Verplaats ook nog eens de injector van cilinder 1 naar een andere cilinder en dan kijken of het mee verhuist.

Als het dan nog steeds op cilinder 1 blijft staan heb ik bijna het gevoel alsof je distributie niet meer op tijd loopt.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.417
Hoe zit het met de ketting zelf? Ratelt deze? Is er documentatie of deze al eens is vervangen?
 

yourilange

New member
Lid geworden
19 jan 2022
Berichten
3
ik zal inderdaad nog eens proberen om de injectoren te wisselen met elkaar en kijken of het probleem zich dan ook verplaatst.

wat betreft de ketting is er geen documentatie wanneer deze is gedaan. wel heb ik toen ik de kocht een nieuwe distributie riem gekregen.
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
357
De 2.0 FSI (150pk 6-bak) is destijds met een riem geleverd. De 1.4 FSI (90pk 5-bak) en 1.6 FSI (115pk 6-bak) werden wel voorzien van een ketting.
Ik heb zelf de 1.4 FSI gehad in mijn eerste Golfje. De kettingproblematiek is mij toen gelukkig bespaard gebleven in de 150.000 km dat ik 'm in bezit had. :) Wel altijd een kort 'rateltje' bij koude start.

Update/edit:
Herken trouwens wel de catalyst system P0420 melding. Bij mij was dat destijds de NOx sensor of een lambdasonde. Inderdaad het wissen van de fout resulteerde erin dat het check engine lampje voor onbepaalde tijd uit bleef (dit kon 2 weken zijn maar ook 4 maanden). De peperdure NOx sensor was toen al een keer bij mij vervangen incl. een software update. Vermoedelijk was de 'laatste' lambasonde niet helemaal lekker meer, maar de auto reed er totaal niet anders om (waarschijnlijk puur een 'mileu-meting'). Dus ik kon mij prima vinden in het af en toe wissen van de foutcode. ;)
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Lambda sensors zijn niet zo heel duur meer tegenwoordig.

Je kan ze er uithalen en kijken of de gaatjes dicht zitten met kool aanslag, voorzichtig schoonmaken met een klein zacht koperborsteltje(zo'n borsteltje waar mee je bougies schoonmaakt)...of anders beiden vervangen bij een eventuele hoge kilometerstand.

Let op dat siliconen lambda sensors beschadigen.
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
357
Lambda sensors zijn niet zo heel duur meer tegenwoordig.
Lambda sensors vallen inderdaad mee. De NOx-sensor was destijds een onderdeel wat alleen bij de dealer voor een woekerprijs te verkrijgen was (rond de 500 euro). De software-update nog niet meegerekend. Dit speelde overigens wel bij modellen van een bepaalde productiedatum.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.417
2.0fsi heeft zeker wel een ketting. Ligt onder andere in de VW Touran uit 2005. Familie lid heeft bij zijn 2.0 fsi een opgerekte + 1 rand versprongen ketting meegemaakt. Net aan 140d km gelopen.
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
357
2.0fsi heeft zeker wel een ketting. Ligt onder andere in de VW Touran uit 2005. Familie lid heeft bij zijn 2.0 fsi een opgerekte + 1 rand versprongen ketting meegemaakt. Net aan 140d km gelopen.
Dan moet dat de nokkenas ketting geweest zijn. Als distributie heeft de 2.0 FSI echt een riem. :)

Update:
Lees nu inderdaad op andere fora dat de nokkenas ketting er een handje van heeft om 1 tandje te verspringen met alle gevolgen van dien... En dat de distributieriem de gewoonte heeft om al voor de opgegeven vervangingsinterval te knappen...
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Dan moet dat de nokkenas ketting geweest zijn. Als distributie heeft de 2.0 FSI echt een riem. :)

Update:
Lees nu inderdaad op andere fora dat de nokkenas ketting er een handje van heeft om 1 tandje te verspringen met alle gevolgen van dien... En dat de distributieriem de gewoonte heeft om al voor de opgegeven vervangingsinterval te knappen...

Ik weet dat voor de 1.8 20VT(AUQ)toen een distributieriem spanrol update was...zal dan voor de 2.0FSI ook wel zo zijn...
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.417
Dan moet dat de nokkenas ketting geweest zijn. Als distributie heeft de 2.0 FSI echt een riem. :)

Geheel correct, misschien had ik dat er even bij moeten vermelden dat ik de nokkenas ketting bedoelde om verwarring te voorkomen.
 

yourilange

New member
Lid geworden
19 jan 2022
Berichten
3
vandaag eindelijk aan de gang kunnen zijn met de auto.
het volgende heb ik gedaan,

compressie test. alle 4 de cilinders komen uit rond de 130.
injectoren van cilinder 1 en cilinder 3 omgedraaid. (storing blijft op cilinder 1)
kabelboom van de injectoren nagemeten en deze maken geen sluiting.
bougies en penbobine's van cilinder 1 naar cilinder 3 (geen effect, storing blijft op cilinder 1)
vacuum slangen vervangen, deze zagen er slecht uit.
injectoren van cilinder 1 en cilinder 3 heb ik eruit gehad en getest, ze hebben een mooie verneveling.

na alles terug te hebben gebouwd, de auto gestart en cilinder 1 blijft misfires geven als de motor stationair draait.
op het moment dat ik toeren maak dan heb ik een enkele keer een misfire.

ben op dit moment het spoor bijster en hopelijk kan een van jullie mij verder helpen.
 
Bovenaan