[SEAT] [Arona 6F] Kruipt de automaat?

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
In een vergelijkende test van Autoweek met de Arona en de Mazda CX3 werd gemeld dat de automaat van de Arona lastig is bij parkeren omdat de dubbele koppeling automaat niet kruipt. De Mazda had een "traditionele" automaat en de deed dat wiel.

Dat lastige parkeren kan ik me iets bij voorstellen. Mijn vorige auto (met enkele koppeling automaat) kroop ook niet en bij krap parkeren was dat tamelijk tricky omdat je het gaspedaal best wel ver moest intrappen voor de koppeling aangreep. De auto schoot dat te hard van zijn plek en je moest als de wiedeweerga op de rem om niet ergens tegen aan te botsen.

Mijn huidige Leon DSG kruipt wel, dus ik vroeg me af of de Arona een andere DSG heeft of dat het kruipen nu helemaal niet meer is bij de DSG.
In mijn herinnering kropen de eerste generatie DSG's ook niet.
Voordeel was wel dat je voor een verkeerslicht niet steeds je voet op de rem hoefde te houden.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.022
Zowel in de Leon als in de Octavia gaat bij mij de DSG kruipen.
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
In de T-Roc (1.5 TSI DSG) zit er een "auto hold" knop. Zet je dat aan dan houdt de auto in feite zelf de rem vast zodra je stil staat, pas als je dan gas geeft gaat de auto weer rollen. Zet je dat echter uit dan kruipt de auto gewoon zodra je de rem (gedeeltelijk) loslaat, dat is inderdaad fijner met parkeren.
 

Lampie

Member
Lid geworden
24 dec 2010
Berichten
307
Mijn Arona kruipt wel DSG7
En het lijkt of de bak wat zingt, alleen in de 6de versnelling
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.261
In de T-Roc (1.5 TSI DSG) zit er een "auto hold" knop. Zet je dat aan dan houdt de auto in feite zelf de rem vast zodra je stil staat, pas als je dan gas geeft gaat de auto weer rollen. Zet je dat echter uit dan kruipt de auto gewoon zodra je de rem (gedeeltelijk) loslaat, dat is inderdaad fijner met parkeren.

Behalve de autoholdknop (die de auto op zijn plek houdt bij elke keer dat je volledig tot stilstand bent gekomen) heeft mijn Leon ook nog de elektronisch bediende handrem. Ook deze houdt na inschakeling de auto op zijn plaats, maar doet dat ??nmalig. In beide gevallen gaat de auto weer rijden als je het gas aanraakt. Bij parkeermanoevres e.d. is dat inderdaad vervelend, het is dan veel makkelijker om met alleen het rempedaal het rijden en stoppen te regelen.
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.261
Hij heeft het over "die DSG's met droge koppeling" die niet zouden kunnen kruipen.
Nou heb ik voorheen ruim 4 jaar een DSG6 gereden (Octavia2, 10/ 2007), die had toch ook droge koppelingen, of vergis ik me daarin? Maar die kon kruipen als de beste, dat wel.
Is dat nu dan anders?
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Je zou best eens gelijk kunnen hebben, want het merendeel van de Autoweek journalisten bakt er niet zoveel van. Ik vind de totstandkoming/onderbouwing van hun conclusies ook altijd prachtig. "Het is mooi weer, mijn moeder is volgende week woensdag jarig, DUS de Suzuki Swift is de overduidelijke winnaar!" :?
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.261
Misschien had hij niet door dat de autohold ingeschakeld stond... |:(
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Je doelt op deze test neem ik aan?
Je die is het.
Er wordt gereden met een DSG uitvoering. Dan moet je toch merken dat de auto wel kruipt tenzij ....
Was ik mooi even op het verkeerde been gezet door deze slordigheid :(
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.261
Ik kreeg voor mijn verjaardag een halfjaarabonnement op Autoweek cadeau. Ik heb het niet verlengd...

In een ver verleden ben ik een jaar of 35 abonnee geweest op de Autokampioen.
Oneindig veel beter, zowel qua inhoud als qua vormgeving.
 
Bovenaan