[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER ECU defect volgens keurmeester

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Vandaag zijn wij naar de herkeuring geweest. De keurmeester kwam gelijk op ons af, en vroeg wat ik aan de ECU had gedaan. ( https://www.seat-online.nl/showthre...sa-6H-1998-AER-vul-plug-versnellingsbak/page8 )

Ik dacht dat hij zij vergiste en de CO meende. Gezegd dat ik de uitlaat gasdicht had gemaakt.
Dit meende hij niet, had het echt over de ECU. Ik zei dat ik er niets aan had gedaan.
Hij zei dat deze kapot is, omdat deze stationair niet goed liep. (deze persoon keurt elk jaar de auto, en weet dat deze stationair minder goed loopt. Echter door toevoeging aan de benzine e.d valt het tegenwoordig reuze mee, is véél erger geweest. ) De keurmeester heeft de ECU ook niet uitgelezen.

Bij de receptie had ik gevraagd, als de ECU echt kapot was, deze vernieuwd kon worden. Deze zei dat er een kostenplaatje tussen de 400 en 500 euro aanhangt.

Tweedehands was lastig, omdat deze precies voor deze auto moet zijn. En dan moet deze nog ingebouwd worden, tot aan het contact en geïnstalleerd / ingeregeld worden.

Wie weet of dit klopt ?
Ik meende dat deze gewoon gewisseld kon worden door de stekker uit te trekken, evt. ingeleerd moest worden.

Ik vraag mij ook af of deze defect kan zijn, alles werkt. Behalve dat deze stationair ietwat minder loopt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
ECU defekt lijkt mij niet direct aannemelijk, alles werkt toch...
Slecht stationair kan door:
Vervuilde gasklep
Vervuilde injectoren/slecht sproeibeeld.
Lambda sensor versleten/vervuild (dacht dat je die al vervangen had)
Algehele vervuiling van de inlaat ondanks dat je indirecte injectie hebt.
Lekjes hier en daar in vacuüm, vervuilde PCV
Bougies versleten/gap te groot of te klein...zit er een verdeler op?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Beetje rare gang van zaken idd, rare conclusie. Ik heb een keer een kapotte ECU (waterschade) gehad en toen deed mn auto gewoon niets meer.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Uitlezen kan ik waarschijnlijk ook. Sinds kort heb ik een OBD2 bluetooth interface. Nog niet gebruikt. Weet niet
of de Seat hiermee overweg kan.



Antwoorden m.b.t XPtuning :

Vervuilde gasklep - Is 2 jaar geleden uitgebouwd en gereinigd. Ingeleerd. 5 weken geleden schoongemaakt maar niet losgekoppeld
Vervuilde injectoren/slecht sproeibeeld. - Soms heb ik ook het idee, dat hier iets mis is ( enkele jaren geleden zelf schoongemaakt )
Lambda sensor versleten/vervuild (dacht dat je die al vervangen had) - is inderdaad al vervangen in mei 2020
Algehele vervuiling van de inlaat ondanks dat je indirecte injectie hebt. - Vervuiling weet ik niet, heb ik wel met rook gecontroleerd op lekkage
Lekjes hier en daar in vacuüm, vervuilde PCV
Bougies versleten/gap te groot of te klein...zit er een verdeler op? - Bougies van april 2020 nieuw , incl. verdeelkap en rotor

Benzinefilter enkele weken al vervangen
Forte reiniger in benzine gedaan

Afgelopen jaar de bobine vervangen, omdat deze defect was.

P.s zo gauw aan de sleutel word gedraaid, start de auto zonder problemen
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Beetje rare gang van zaken idd, rare conclusie. Ik heb een keer een kapotte ECU (waterschade) gehad en toen deed mn auto gewoon niets meer.

Ja vond het ook raar, dat deze opeens over de ECU begon. Wist niet dat dit ook bij de APK hoorde.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Injectoren kan je laten reinigen/controleren...ik heb dat bij mijn inmiddels verkochte Polo G40 ook laten doen via de auto shop hier in Scherpenzeel...twee waren vies, twee hadden een slecht sproeibeeld...

En op je gemak dingen controleren en reinigen, vaak is vervuiling oorzaak van rare problemen...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.372
ECU kapot, lijkt me zeer onwaarschijnlijk als je geen problemen en geen brandende waarschuwingslampjes hebt. ECU vervangen zal inderdaad een kwestie zijn van oude uitlezen (voor zover mogelijk bij een kapotte ECU), en bijv. je sleutels opnieuw inleren, en mogelijk nog andere zaken aanpassen in de programmering als die bij de donorauto anders zijn dan bij jouw auto.

ECU is volgens mij alleen een aandachtspunt bij de APK als er problemen zijn met de uitlaatgasemissies (4-gassenmeting), om op die manier te checken of bijv. zaken als katalysator of EGR zijn weggeschreven.

Als de Arosa echt is afgekeurd, heb je dus een officieel APK-rapport waar de afkeurpunten op staan vermeld (en mag je volgens mij officieel niet meer met de auto rijden, behalve om naar een (nieuwe) keuring te gaan. Als je geen APK-rapport gehad hebt, dat de auto is afgekeurd mag de garage daar dus ook niets voor rekenen. Met een officiele afkeuring kun je ook een herkeuring aanvragen (moet volgens mij via de RDW). Ik zou sowieso even kijken op de RDW-site, daar staan volgens mij ook tips hoe te handelen in zo'n situatie.

Edit: je mag dus nog wel rijden met een afgekeurde auto waarvan de oude APK nog niet is verlopen: (linkje naar RDW):
Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.

Als de datum van de voorgaande APK nog niet is verlopen, dan voldoet u gewoon nog aan de APK-verplichting. U krijgt dan dus geen boete voor het niet voldoen aan de APK-plicht.

Of het slim is om met het voertuig te gaan rijden moet u zelf beoordelen. Er is natuurlijk wel iets aan uw voertuig geconstateerd tijdens de APK waardoor het is afgekeurd. Door dat technische gebrek aan uw voertuig voldoet het niet meer aan de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen. Hiervoor kunt u van de politie een bekeuring krijgen. Daarnaast kan uw verzekeringsmaatschappij besluiten geen schade te vergoeden na een aanrijding of ongeval.

Hier een ander stukje dat van belang kan zijn:
Niet eens met resultaat van de keuring
Twijfelt u of uw voertuig terecht is afgekeurd bij de APK-keuring? Of denkt u juist dat uw voertuig nooit goedgekeurd had mogen worden? Hier leest u wat u kunt doen.
Niet eens met de afkeuring

Als uw voertuig is afgekeurd voor de APK en u bent het hier niet mee eens, dan kunt u bezwaar maken. Een medewerker van de RDW komt dan kijken of de afkeuring terecht of onterecht is. Bezwaar maken kan alleen direct bij de keuring.
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hallo Cordoba,
Bedankt voor de info en uitleg, en de link naar RDW.

Er waren inderdaad géén waarschuwingslampen die ooit gebrand hebben. De auto loopt inderdaad stationair minder goed. Máár
dit is véél erger geweest. Ik ben als hobbyist en géén automonteur constant op zoek en bezig om zaken te reinigen e.d. Op deze
manier ( en met hulp van jullie op het forum ) vind ik dat de auto véél véél beter loopt.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
De Arosa is wel goed gekeurd blijkt uit RW1 zijn andere post; Met een lang gezicht ging hij herkeuren, en was nu goed gekeurd.
https://www.seat-online.nl/showthre...ersnellingsbak&p=634689&viewfull=1#post634689

Toen wij afgelopen maandag voor de keuring gingen, ( wij gaan altijd eerder, om even speling te hebben mocht er iets aan de hand zijn )
kreeg ik een notitie blaadje, waarop het kenteken en de problemen stonden. Remverschil achter, en CO te hoog.
Betaalde € 30 voor de keuring. Ben aan de slag gegaan om de remmen te reinigen, en had inderdaad een lekje gevonden in uitlaat. Deze ook gelijk gedicht.
Gisteren na herkeuring, en K.M begint gelijk over een kapotte ECU, en of ik niet hoorde dat hij niet goed liep.
Na de herkeuring kregen wij het officiële APK briefje van goedkeuring.. ( volgens mij met tegenzin )

Ik heb mij voorgenomen, om de volgende keuring ook elders te laten doen..

Wat ik vorig jaar vreemd vond was, dat er op het keuringsrapport stond dat er ietwat overige vloeistoflekkage was. Heb toen nagevraagd
wat dit was, bleek aan de schokbreker achter te zijn. Dit jaar ging er van uit, dat dit terug zou komen tijdens de keuring en de auto hierop afgekeurd zou worden.... Nu werd hier niets over vermeld, en was het goed terwijl er niets aan gedaan is. ?
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Injectoren kan je laten reinigen/controleren...ik heb dat bij mijn inmiddels verkochte Polo G40 ook laten doen via de auto shop hier in Scherpenzeel...twee waren vies, twee hadden een slecht sproeibeeld...

En op je gemak dingen controleren en reinigen, vaak is vervuiling oorzaak van rare problemen...

Nog even een vraag.
Ik heb al regelmatig YouTube bekeken met het laten reinigen van injectoren. Ik zie in deze reactie ook dat 2 vies, en 2 verkeerde sproeibeelden hadden, in de Polo van u.
Als het sproeibeeld niet goed is, kan dit dan door reinigen opgelost worden? of betekent dit dan gelijk einde oefening voor
zulke injectoren ?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Zeg maar je hoor :)

Of een verkeerd sproeibeeld altijd te verhelpen is door reinigen weet ik eerlijk gezegd niet... beste is het te laten beoordelen en dan besluiten wat te doen... gebaseerd op hun test resultaten...
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
In 2019 heb ik deze methode van reinigen ook al gedaan met de injectoren. Misschien wel de moeite waard
om dit nog eens te doen. Zal nooit kwaad kunnen. En anders eens uitbesteden, kijken wat hun resultaten en of bevindingen zijn.

Ik merk wel en geef XPtuning helemaal gelijk, dat vervuiling rare mankementen tot gevolg heeft. Net zoals
enkele jaren geleden er sprake was van valse lucht, met de nodige problemen. Wij zochten ons rot naar het probleem.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Vooral bij een oudere auto erg belangrijk, dan beginnen pakkingen toch wel hard te worden en hun effectiviteit te verliezen etc etc
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Misschien een stomme vraag, en terugkomend op valse lucht. Kan zoiets ook
gevolgen hebben op het stationair toerental ?
In het verleden vertelde een monteur namelijk dat het inlaatspruitstuk stuk was. Met rook
ben ik toen gaan zoeken naar valse lucht. Het inlaatspruitstuk bleek niet stuk.
In de tussentijd een tweedehands ( kunststof ) inlaatspruitstuk gekocht. Tevens ook 4 pakkingen.

De pakkingen zitten zo verborgen, en als ik zoals nd-photo.nl schrijft dat pakkingen hun effectiviteit
verliezen als ze ouder worden, kan ik mij dit wel voorstellen. Ik weet alleen niet of dit effect op
stationair toeren heeft ? Zowel het inlaatspruitstuk alsook de pakkingen heb ik nog.

Kan witte sludge dit ook bewerkstelligen ? Ik ga deze namelijk binnenkort spoelen/ reinigen e.d
 
Bovenaan