[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER vul plug versnellingsbak

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Beste allemaal,
Over enige tijd ga ik onderhoud doen aan de auto. o.a motorolie e.d, máár deze
keer ook de versnellingsbak olie vervangen.
Echter de vul plug is aan het verslijten, en wil deze vervangen. ( vooral omdat ik bang ben
dat deze niet opengaat, en deze op een andere manier verwijderd moet worden )

Ik ben op verschillende onderdelen site's aan het zoeken naar het juiste onderdeel nummer, máár
kom er niet achter.
Het is schroefdraad, die met 17mm hex is uitgevoerd.

Wie kan mij helpen aan het onderdeelnummer, of de maat ?
Ik zie pluggen van M24 x 1.5 máár weet niet of dit de juiste maat is, en passen gaat.

Wie kan mij/ wilt aan deze info helpen ?

Groet René,

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.608
Mogelijk dat je hier het onderdeel nummer kan vinden: https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1 hier staan ook de motor en model codes bij.

Als je gaat verversen, eerst de vulplug losmaken en dan pas de aftap plug verwijderen. Op deze manier voorkom je dat je een lege versnellingsbak hebt die je niet meer kan vullen.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Top heren,
Bedankt voor het delen van de link en info.
Zal t.z.t wel loslopen.

Zelf heb ik een 17mm hex dop, zal proberen deze hiermee
open te krijgen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.608
Eerst goed schoon borstelen met een koper borstel en daarna een paar keer inspuiten met kruipolie.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.954
Volgens mij staat dat al op zijn planning... gezien de staat van de plug.

Zie het inderdaad staan en heb er blijkbaar overheen gelezen.
Die pluggen zijn niet zo duur en de prijs staat in geen verhouding tot het geklooi om zo'n plug er uit te krijgen als het zeskantgat rond gedraaid is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.608
Zie het inderdaad staan en heb er blijkbaar overheen gelezen.
Die pluggen zijn niet zo duur en de prijs staat in geen verhouding tot het geklooi om zo'n plug er uit te krijgen als het zeskantgat rond gedraaid is.

Zeker, altijd eentje aanschaffen voordat je begint.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hey beste mensen,
Sorry voor mijn late reactie.
Deze plug ga ik zeker vervangen, omdat deze in slechte staat verkeerd. Ook bedankt voor
de tip m.b.t het schoon borstelen en de kruipolie.

In de tussentijd ben ik ook al verder gaan zoeken naar het onderdeelnummer. Ik kom op
hetzelfde uit als nd-photo.nl. ( WHT001937 )

Mocht deze niet op een normale manier los gaan, was ik aan het denken om een
griptang o.i.d te gebruiken, of met een puntbeitel en hamer de plug los
te kloppen. Er komt toch een nieuwe plug in.
Zou dit een oplossing kunnen zijn ?

Groet René,
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
Beitel en hamer moet denk ik wel lukken als last resort en hitte gebruiken?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.608
Daarom ruim van tevoren goed schoon borstelen en een paar keer inspuiten met kruipolie...
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.954
Inderdaad ruim van tevoren een paar keer inspuiten met kruipolie.
Hamer en beitel zou ik niet doen. Waarschijnlijk is de bout sterker, dan het materiaal waar de versnellingsbak van gemaakt is.
Mocht het zeskant te rond worden voor een inbus, dan zou ik eerst een moerverwijderaar proberen: https://www.hbm-machines.com/produc...esets-1/hbm-14-delige-kracht-boutverwijderset (Let op: 3/8" en er van uitgaande dat de plug uitsteekt)
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Top, ik zal hier z.s.m aan de gang gaan. Ik ben al online op zoek naar de plug, ook
zal ik eens met de SEAT dealer contact opnemen.

Nog een andere vraag, op het keuringsrapport staat dat er ietwat vloeistof lekkage is.
Bij navraag toen bleek dit aan de achter schokbreker te liggen. Deze wil ik t.z.t beide
vervangen. Ik heb dit nooit gedaan, en vraag mij af of deze film bij benadering de
volgorde is : https://www.youtube.com/watch?v=2sSfWbvC4iU

Ook zie ik dat er gas en olie geveerde zijn. Welk soort zouden jullie kiezen ?

Op onderdelen catalogus zie ik dat er verschillende onderdelen zijn die hierbij horen, van bouten, aanslagrubber, stofkap, afstandshulzen,
schotel e.d. Is het verstandig om dit alles gelijk te vervangen, of zijn er onderdelen die je hergebruiken kunt.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Inderdaad ruim van tevoren een paar keer inspuiten met kruipolie.
Hamer en beitel zou ik niet doen. Waarschijnlijk is de bout sterker, dan het materiaal waar de versnellingsbak van gemaakt is.
Mocht het zeskant te rond worden voor een inbus, dan zou ik eerst een moerverwijderaar proberen: https://www.hbm-machines.com/produc...esets-1/hbm-14-delige-kracht-boutverwijderset (Let op: 3/8" en er van uitgaande dat de plug uitsteekt)

Beste McDonald,
Top voor de info. Echter nog een vraag.
Er steekt nog een stukje ( ongeveer 8mm ) van de schroefdraad van de plug uit. Begrijp ik het goed, dat
je dan een dop neemt die over het ronde gedeelte van de plug gaat, en niet van binnenuit, máár buitenaf
de plug eruit draait. Misschien een domme vraag.

Groet René,
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
Dit klusje is prima thuis uit te voeren en het filmpje klopt ook. Autodoc filmpjes willen niet altijd kloppen, sommige dingen worden gesimplificeerd. Bij onze Lupo heb ik gekozen voor Monroe schokdempers, die doen het prima voor het geld. Bilstein B4 (indien beschikbaar) kan ik je ook van harte aanraden.

Bij dit soort klusjes vernieuw ik alles (bumpstop, stofhoes, boutjes, moertjes, etc), dan heb je er sowieso een x aantal jaar geen omkijken meer naar... Je kan zeker spullen hergebruiken, dus dat is ook een optie.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.954
Beste McDonald,
Top voor de info. Echter nog een vraag.
Er steekt nog een stukje ( ongeveer 8mm ) van de schroefdraad van de plug uit. Begrijp ik het goed, dat
je dan een dop neemt die over het ronde gedeelte van de plug gaat, en niet van binnenuit, máár buitenaf
de plug eruit draait. Misschien een domme vraag.

Groet René,

Ja, dat klopt. Deze doppen snijden zich vast als je de plug er uitdraait.

 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.305
Top, ik zal hier z.s.m aan de gang gaan. Ik ben al online op zoek naar de plug, ook
zal ik eens met de SEAT dealer contact opnemen.

Nog een andere vraag, op het keuringsrapport staat dat er ietwat vloeistof lekkage is.
Bij navraag toen bleek dit aan de achter schokbreker te liggen. Deze wil ik t.z.t beide
vervangen. Ik heb dit nooit gedaan, en vraag mij af of deze film bij benadering de
volgorde is : https://www.youtube.com/watch?v=2sSfWbvC4iU

Ook zie ik dat er gas en olie geveerde zijn. Welk soort zouden jullie kiezen ?

Op onderdelen catalogus zie ik dat er verschillende onderdelen zijn die hierbij horen, van bouten, aanslagrubber, stofkap, afstandshulzen,
schotel e.d. Is het verstandig om dit alles gelijk te vervangen, of zijn er onderdelen die je hergebruiken kunt.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Als je toch een schokbreker moet vervangen dan vervang ze gelijk alle 4.
Dan heb je meteen een veel betere demping op alle 4 de hoeken en als je dan ook nog voor een goede set gaat, Bilstein bijvoorbeeld, dan kun je ook nog kiezen tussen een B4 (aanbevolen vervang deel voor origineel) of een B6 welke nog een slag beter zijn.
De demper bepaalt in overgrote mate het dempings- en veercomfort en voor een deel de wegligging dus beter alle 4 vervangen want als er eentje lekt dan zijn de anderen ook spoedig aan vervanging toe.
Beetje zoeken op het web kan zelfs financieel voordelig uitpakken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.668
En niet te vergeten veel veiliger, de schokdemper zorgt dat je band constant met het wegdek in contact is.

 
Bovenaan