[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER vul plug versnellingsbak

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Update :

Auto vandaag op APK geweest. Jammer genoeg afgekeurd.
Er zat weer eens remverschil achter. Ga deze z.s.m reinigen, hierna zou het goed moeten zijn.

Ook was het CO te hoog. Op de vraag wat je hieraan kunt doen, zei de receptionist : de auto nog warmer
rijden. Sommige auto zouden hier last van kunnen hebben. Als dit niet hielp, konden ze de auto uitlezen of
hier iets uitkomt.
Misschien een domme vraag, máár bestaat er een tool o.i.d dat je dit thuis kunt testen ?
Ik heb wel VCDS lite, máár denk niet dat je dit hiermee uit kunt lezen ? Véél functies / kanalen zijn niet beschikbaar.
Denk dat de auto te oud is en niet alle kanalen heeft.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.666
Je kan nog best veel uitlezen met VCDS, bij onze Lupo niet anders (bouwjaar 1999). Bij te hoog CO moet je denken aan:

-Uitlaat lekvrij maken (weet je zeker dat hij gasdicht is?)
-Katalysator werking slecht > vervangen (+-150e)
-Lambda sonde slecht > vervangen (+-30e)

Mijn Volvo moet ook echt goed warm zijn, anders komt hij niet door de APK (3" downpipe met 200 cells kat). Garage waar ik naartoe gaat weet dit inmiddels.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Hoi nd-photo.nl,

Dank voor de tips. Wat betreft gasdicht. denk dat dit nu wel goed zit. Bij de eerste onderdelen zag ik rook uit
bij de koppelingen komen. Zie ook ( https://www.seat-online.nl/showthread.php?28542-SEAT-Arosa-6H-1998-AER-1-0-uitlaatgas-in-auto )

Inmiddels zijn de afgelopen jaar gekochte midden en eind demper vervangen. De katalysator die ik ook online gekocht had,
echter niet. Als ik zie dat de midden demper bestond uit een holle pijp, vraag ik mij af of de kat wel goed is.
De lambda is van afgelopen jaar nieuw.

Mijn vrouw zal de auto een goed warm moeten rijden, als het probleem dan nog is. Zal denk ik de Katalysator ook vernieuwd moeten
worden. of laten uitlezen.

P.s : weet u of iemand wat het aanhaalmoment waarmee de grote moer die de trommel vasthoud is. Ik moet namelijk de trommelremmen reinigen. B.v.d
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.604
Je Co2 probleem zal je zeker in de katalysator of lambda sensor of motor temperatuur temperatuur sensor moeten zoeken. Warm rijden zal niet veel helpen... mogelijk dat je ook een hoger benzine verbruik hebt als de lambda of temperatuur sensor niet goed werken.
...of vervuilde brandstof injectoren > verkeerd sproeibeeld, lekken/druppelen...
Je kan deze cleaner proberen: https://www.winparts.nl/filters-vlo...MIqOn5ppT57wIVAdd3Ch0ahwsxEAQYASABEgLg_PD_BwE

https://www.wynns.eu/product/petrol-extreme-injector-cleaner/
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.604
De grote moer van de trommel vast draaien tot er geen speling op het lager zit maar wel zo dat hij vrij en soepel rond draait...dan de borg clip/pin er doorheen.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Je Co2 probleem zal je zeker in de katalysator of lambda sensor of motor temperatuur temperatuur sensor moeten zoeken. Warm rijden zal niet veel helpen... mogelijk dat je ook een hoger benzine verbruik hebt als de lambda of temperatuur sensor niet goed werken.
...of vervuilde brandstof injectoren > verkeerd sproeibeeld, lekken/druppelen...
Je kan deze cleaner proberen: https://www.winparts.nl/filters-vlo...MIqOn5ppT57wIVAdd3Ch0ahwsxEAQYASABEgLg_PD_BwE

https://www.wynns.eu/product/petrol-extreme-injector-cleaner/

Oké, ik begrijp het. Enkele weken geleden hebben wij al een reiniger in de benzine gedaan. ( Forte )
Benzine verbruik is op dit moment niet hoog. ( was in het verleden wel een stuk hoger )
Lambda sensor is van afgelopen jaar nieuw.

Temperatuur sensor van de koelvloeistof is ongeveer 2 jaar oud.

motor temperatuur temperatuur sensor welke u aangeeft, weet ik even niet waar deze zich precies bevind ?

Ik begin een beetje een vermoeden te krijgen dat de katalysator niet goed werkt. zie ook ( https://www.seat-online.nl/showthrea...aatgas-in-auto ) Midden demper was gewoon een holle pijp.
Ik weet niet of deze uit te lezen is met VCDS ?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.666
175Nm , is waarschijnlijk alleen een nylonmoer.



Onze Lupo was ook afgekeurd op de achterremmen, was uiteindelijk opgelost met nieuwe remcilinders.
 
Laatst bewerkt:

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
175Nm , is waarschijnlijk alleen een nylonmoer.

Onze Lupo was ook afgekeurd op de achterremmen, was uiteindelijk opgelost met nieuwe remcilinders.

Ja, deze bedoel ik inderdaad, w.b.h aanhaalmoment.
Is inderdaad zoiets, wat je thuis niet goed kunt testen, zonder een remmenbank. Bij mijn verkochte Corolla
ben ik 3 x terug moeten gaan, omdat er na schoonmaken e.d remverschil in zat. Na vernieuwing remcilinders
ook goed gekeurd.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
@XPtuning: toevallig vandaag 2 flessen van die Wynn’s Petrol Extreme Cleaner besteld. Hiertoe besloten door eerdere posts van jou. Preventief bedoeld, want auto rijdt nog prima. Verder wil ik opmerken dat het product op meerdere sites aangeboden wordt voor €17,49.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.666
Eerste keer dat ik die Lupo remtrommel deed servicen trok ik het lager kapot. Wist ook niet dat hij zo in elkaar stak haha
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.604
Vaak zit bij soort wagentjes het lager in de trommel vast...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.302
Je komt ook nog vaker tegen dat de ene helft van het lager op de as zit en de andere helft in de trommel.
Komt wel steeds minder voor bij nieuwere wagen met trommeltjes.
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Update,

Gisteren de achterremmen gereinigd, en zag tot mijn verbazing dat een koppeling ( zoals nd-photo.nl in het voorgaande aangaf )
toch niet geheel gasdicht was.

Vandaag zijn wij naar de herkeuring geweest. De keurmeester kwam gelijk op ons af, en vroeg wat ik aan de ECU had gedaan.
Ik dacht dat hij zij vergiste en de CO meende. Gezegd dat ik de uitlaat gasdicht had gemaakt.
Dit meende hij niet, had het echt over de ECU. Ik zei dat ik er niets aan had gedaan.
Hij zei dat deze kapot is, omdat deze stationair niet goed liep. (deze persoon keurt elk jaar de auto, en weet dat deze stationair
minder goed loopt. Echter door toevoeging aan de benzine e.d valt het tegenwoordig reuze mee, is véél erger geweest. )

Met een lang gezicht ging hij herkeuren, en was nu goed gekeurd.

Bij de receptie had ik gevraagd, als de ECU echt kapot was, deze vernieuwd kon worden. Deze zei dat er een kostenplaatje
tussen de 400 en 500 euro aanhangt.

Tweedehands was lastig, omdat deze precies voor deze auto moet zijn. En dan moet deze nog ingebouwd worden, tot aan
het contact en geïnstalleerd / ingeregeld worden.

Wie weet of dit klopt ?
Ik meende dat deze gewoon gewisseld kon worden door de stekker uit te trekken, evt. ingeleerd moest worden.

Nu ga ik z.s.m de motor reinigen, de motorolie en versnellingsbakolie e.d vervangen. :*)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.604
Misschien even nieuw topic starten.
ECU defekt lijkt mij niet direct aannemelijk, alles werkt toch...
 

RW1

New member
Lid geworden
10 apr 2015
Berichten
281
Update,

Gisteren de bestelling geplaats voor de onderdelen, o.a motorolie, versnellingsbakolie, filters,
tevens een nieuwe olieafscheider incl. slang. e.d.
Binnenkort beginnen met het onderhoud. :*)

Ik ben ook van plan om de vacuümslangen na te lopen.
Heeft iemand raad : mocht deze aan vervanging toe zijn, kunnen dan ook universele slangen
gebruikt worden. Ik zie o.a siliconen e.d. Is dit geschikt ? De maten / diameters weet ik nog niet.

Nog een vraag, bestaat er een soort lijst o.i.d waar men aanhaalmomenten kan opzoeken, voor
betreffende onderdelen. ( niet alles staat in de vraagbaak ) Omdat de kleppendeksel open moet,
om te reinigen ( sludge ) vervang ik dus de pakking, máár het aanhaalmoment weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan