[SEAT] [Arosa 6H] AUD Zelf onderhoud en wat extra vragen

Wanda

New member
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
9
Hallo,

Ik heb sinds gisteren een Seat Arosa van 2003, 1.4 met een AUD motor. 156dkm op de teller. Heb deze redelijk goedkoop kunnen kopen dus hopelijk geen miskoop...

De distributiriem moet vervangen worden en hij heeft groot onderhoud nodig, denk ik, het laatste klein onderhoud was in dec 2017. Riem moest vervangen worden bij 180dkm of dec 2018...
Nu wil ik zelf de bougies, interieurfilter, motorolie en luchtfilters vervangen om wat geld te besparen in de garage. Zij vragen namelijk 22 euro per bougie (dus x4), 30 euro voor de luchtfilter (zitte er 2 in toch?) en 15 voor de interieurfilter, en dan nog de uurloon. Natuurlijk gaan ze meer doen maar de genoemde dingen kan ik wel zelf denk ik (met hulp van youtube). En vind het ook leuk om zelf te proberen.

Ik wilde dus bougies gaan bestellen maar zie dat er een heel groot prijsverschil in zit: https://www.winparts.nl/motordelen-...h-bouwjaar-1997-05-2004-06/c53-468-12318.html
Is deze prima voor de Arosa? https://www.winparts.nl/motordelen-...53-468-12318/bougie-wr7ltc-bosch/p178309.html
Of raden jullie mij een andere aan?

Voor de motorolie zie ik dat de garage 10w40 op de offerte heeft staan. Klopt dit? En hoeveel liter moet ik dan kopen? Advies voor merk?

Verder valt het me op dat de koppeling redelijk zwaar is, al heb ik niks anders om te vergelijken dan een Honda Civic en een Honda Prelude. Ik lees dat de koppeling van een VW/Seat zowieso wat zwaarder is. Maar hij kraakt ook een beetje als ik hem indruk. Enig advies hierover?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en kan ik nog lang met het Seatje rondkarren. Vind het een leuk wagentje namelijk, en zeker iets anders dan ik gewend ben. :)

Groetjes!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591
Hi Wanda,

We hebben zelf een Lupo 1.4 16v met AHW motor, veel zal er wel overeenkomen. De 1.4 staan bekend om kantelende zuigers, wat zich uit in olieverbruik. Ik hoop niet dat je er last van hebt, maar je mag ervanuit gaan dat ze het allemaal hebben. Onderhoud is prima zelf te doen (en betaalbaar).

Deze horen er origineel in dacht ik: https://www.winparts.nl/motordelen-...6/c53-468-12318/bougie-bur6et-ngk/p86844.html (NGK 3 polig). Wij hebben zelf ook de Bosch Super4 (FR78X) erin gehad en daar rijd hij prima op.

Luchtfilter, paar schroefjes los en hij is los. Kost meestal rond de 10-15e.

Je kan er 5W40 of 10W40 in plaatsen, de voorkeur gaat uit naar 5W40. 10W40 heb je (haast?) niet als volsyntheet, alleen als halfsynthetische olie. Als de koppeling zwaar is + hij kraakt, dan moet je de koppelingskabel vervangen. Tip: koop geen goedkope merkloze, maar koop die van Sachs. De koppelingskabel is zelfstellend. Het is een beetje klooien (vooral onder het dashboard aan de pedaalkant).

FYI: Ik koop mijn spullen via autodoc.nl
 

Wanda

New member
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
9
Hi Wanda,

We hebben zelf een Lupo 1.4 16v met AHW motor, veel zal er wel overeenkomen. De 1.4 staan bekend om kantelende zuigers, wat zich uit in olieverbruik. Ik hoop niet dat je er last van hebt, maar je mag ervanuit gaan dat ze het allemaal hebben. Onderhoud is prima zelf te doen (en betaalbaar).

Deze horen er origineel in dacht ik: https://www.winparts.nl/motordelen-...6/c53-468-12318/bougie-bur6et-ngk/p86844.html (NGK 3 polig). Wij hebben zelf ook de Bosch Super4 (FR78X) erin gehad en daar rijd hij prima op.

Luchtfilter, paar schroefjes los en hij is los. Kost meestal rond de 10-15e.

Je kan er 5W40 of 10W40 in plaatsen, de voorkeur gaat uit naar 5W40. 10W40 heb je (haast?) niet als volsyntheet, alleen als halfsynthetische olie. Als de koppeling zwaar is + hij kraakt, dan moet je de koppelingskabel vervangen. Tip: koop geen goedkope merkloze, maar koop die van Sachs. De koppelingskabel is zelfstellend. Het is een beetje klooien (vooral onder het dashboard aan de pedaalkant).

FYI: Ik koop mijn spullen via autodoc.nl

Hoi! Dankje voor de reply. Heb gister een interieurfilter en bougies gekocht, zullen vandaag binnenkomen dus kan ik vanavond vervangen.
Dan nog de luchtfilters en oliefilter.

Weet jij trouwens bij welke temperatuur de koelvin van de motor aan moet slaan (de grote aan de rechterkant als je voor de auto staat)?. Heb hem nog niet zien of horen draaien dus vraag me af of die wel werkt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591
Graag gedaan!

Nee durf ik niet te zeggen. De Lupo heeft maar 1 koelvin btw (de grote) :)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Ik moet eerlijk bekennen dat ik die van onze Lupo ook nooit heb horen draaien (nooit op gelet om eerlijk te zijn).

Nog een tip: vervang de bakolie een keer.

VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

VW Lupo 1.4 - DIY Transmission Fluid / Oil Change by ND-Photo.nl, on Flickr

Wel eerst de vul plug los draaien, daarna pas de aftap plug... anders sta je zonder olie in de bak mocht je de vulplug onverhoopt niet los krijgen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591
Inderdaad, dat is de gouden tip voor bakolie verversen
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.413
Wel eerst de vul plug los draaien, daarna pas de aftap plug... anders sta je zonder olie in de bak mocht je de vulplug onverhoopt niet los krijgen.

Whahaha je zal de eerste dan niet zijn die raar staat te kijken als de andere niet los wil_O-
 

Wanda

New member
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
9
Je kan er 5W40 of 10W40 in plaatsen, de voorkeur gaat uit naar 5W40. 10W40 heb je (haast?) niet als volsyntheet, alleen als halfsynthetische olie. Als de koppeling zwaar is + hij kraakt, dan moet je de koppelingskabel vervangen. Tip: koop geen goedkope merkloze, maar koop die van Sachs. De koppelingskabel is zelfstellend. Het is een beetje klooien (vooral onder het dashboard aan de pedaalkant).

FYI: Ik koop mijn spullen via autodoc.nl


Nog even over de motorolie en filter. Is dit de juiste: https://www.winparts.nl/filters-vlo...kroon-oil-34446-torsynth-5w40-1l/p257284.html

Las dat er 3,2 liter in gaat

En filter: https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/oliefilters/c466/oliefilter-w71252-mann/p330489.html

Bougies is gisteravond helaas niet meer gelukt. Had geen 16mm bougiedop. Komt morgen binnen :)
Viel me wel op dat er in 2 van de 4 kleppendeksel bouten een laagje olie lag, denk dus dat de kleppendeksel pakking slecht is?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591
Ja klopt. Enige nadeel, de distributie moet eraf wil je de kleppendekselpakking vervangen. VW heeft bij de 1.4 16v blokken een vloeibare pakking gebruikt. Pas geleden zelf ook laten uitvoeren bij de distributiewissel.
 

Wanda

New member
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
9
Ja klopt. Enige nadeel, de distributie moet eraf wil je de kleppendekselpakking vervangen. VW heeft bij de 1.4 16v blokken een vloeibare pakking gebruikt. Pas geleden zelf ook laten uitvoeren bij de distributiewissel.

Ok, ik geloof dat ik de 8v heb, misschien is het daar anders bij. Meld het wel even bij de garage als ik voor de distributiewissel ga.

Olie en filter waren wel ok?

En thanks voor je advies trouwens. Stel ik op prijs.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.591
Ah dat zou misschien nog kunnen verschillen. Filter ziet er bekend uit ja (niet te vast draaien en laagje verse olie op de rubberen rand aanbrengen voordat je hem monteert). Olie durf ik niet te zeggen, dat kan je nakijken op de site van Kroon > https://www.kroon-oil.com/nl/

Enne, op een forum helpen we elkaar :) Hier in ieder geval wel!
 

Wanda

New member
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
9
Thanks voor de tip!

Ik heb vanavond de gasklephuis schoongemaakt, die was flink smerig en had een handige how to gevonden hier.

Nu zag ik dat 1 van de rubberen buizen een scheur erin heeft, vroeg me af of een stuk degelijke tape eromheen genoeg is om dit op te lossen of dat het buisje echt vervangen moet worden. Weet ook eigenlijk niet zo goed waar het voor dient..
 

Wanda

New member
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
9
Heeft iemand toevallig een foto of omschrijving waar de opkrikpunten zitten van de arosa?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.413
Heeft iemand toevallig een foto of omschrijving waar de opkrikpunten zitten van de arosa?

Binnenkant van je tankkapje al gecheckt? Soms staat er daarin ook vermeld. Krikpunten zitten net na je voorwielen (voor de voorzijde omhoog te krikken) en net voor je achterwielen (om de achterzijde omhoog te krikken).

krikpunten.gif
 
Bovenaan