[SEAT] [Arosa 6H] Keerring schakelstang versnellingsbak lekt

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Onder de versnellingsbak (085) bij de schakelstang (en inmiddels rondom ook) hangt redelijk wat oude / versie olie (ook op de tegels inmiddels "plasjes" in de stenen).
Blijkt een zeer bekend probleem van deze versnellingsbakken te zijn dat deze keerring lekt gaat.

Nog niet in de gelegenheid geweest om foto's te maken. Wel zojuist de nieuwe ABS sensor binnen gekregen [SEAT] [Arosa 6H] Storing ABS Sensor, toen ik bezig was met testen kwam ik d'r achter dat d'r nu wel veel olie rond de bak zit.

Heb al redelijk wat rond gezocht op internet en ook al wel veel gevonden.
Vermoed dat dit topic wel het meeste aan informatie bevat: How to: Replace the gearbox shaft selector seal (and replace the gearbox oil)
En natuurlijk deze posting van nd-photo.nl > eerste foto de plug om de olie te verwijderen en tweede foto voor het opnieuw vullen van de olie plug
@Andy, welke olie heb jij gebruikt (onze Arosa is de 1.4, 16V, 100pk 74kw) ?
Kwam tegen dat de olie de G51 versie (bij 1.4, 16V, 100pk 74kw)moet zijn, en de niet 100pk versies de G50.

Lees verhalen dat de bewuste keerring muurvast zit of dat deze d'r makkelijk uit te halen is, iemand ervaring met het vervangen van deze keerring ?.
Gezien de keerring grootste gedeelte van rubber is, zou het een optie zijn (wanneer die muurvast zit) om dit met een verfbrander beetje te verwarmen en dat die daarmee makkelijker te verwijderen zal zijn ?.

Personen hier die ervaring hebben met het vervangen van deze keerring en nog nog adviezen / tips hebben ?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Zo'n type keerring kan je er bijvoorbeeld uit krijgen door voorzichtig een schroef erin te draaien en dan eruit te trekken. Heb dat bij de Mini gedaan bij de krukaskeerring

50510385448_9ffd37691a_b_d.jpg


Ik heb toendertijds Castrol Syntrans V FE 75W80 gekocht. Er moet 2.7 liter in de bak. Zat er toevallig aan te denken om die bakolie weer een keer te verversen, gezien ik dit in 2016 heb uitgevoerd.

De bak bijvullen totdat het eruit komt druppelen kan uiteraard ook gewoon (y)

28460605831_f0c617c140_b_d.jpg
 
Laatst bewerkt:

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Vandaag de defecte ABS sensor vervangen en wat foto's gemaakt van de lekkage.

HbJiTNt.jpg


Omdat er "heldere / verse" olie aanhangt, lijkt het mij dat de bewuste keerring de oorzaak zal zijn.

Wat zijn jullie gedachtes hierover ?
Iemand in de buurt van Zwolle die ervaring heeft met het vernieuwen van deze keerring ?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Die van ons zweet ook aardig wat en ziet er bijna hetzelfde uit. Alleen niet van die grote druppels zoals bij jullie. Je moet idd vaststellen of het wel bakolie is.

Dit lijkt eerder op iets anders, check je rembekrachtigings niveau morgen eens
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Zojuist de remvloeistof gecontroleerd (of bedoel je een ander niveau?), zit nog tussen min en max in.
Ook gekeken rond en onder de rembekrachtiger zelf, daar is alles droog.

Heb even wat eerdere foto's bekeken, heb ik nu een barst in de onderkant van de versnellingsbak, zie de rode pijl ? (zie daar namelijk verse vloeistof) .
Wat datgene bij de zwarte pijl nu is, geen idee.



Link naar de volledige foto: https://iili.io/Hbf29uS.jpg
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Ben zo vrij geweest om de foto even iets op te hevelen en te croppen in Photoshop.
Echt fris ziet het er niet uit. Misschien even schoonvegen met een doek en wat remmenreiniger. Dan ben je van de vettigheid af en kan je het beter zien.

 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Zojuist de remvloeistof gecontroleerd (of bedoel je een ander niveau?), zit nog tussen min en max in.
Ook gekeken rond en onder de rembekrachtiger zelf, daar is alles droog.

Heb even wat eerdere foto's bekeken, heb ik nu een barst in de onderkant van de versnellingsbak, zie de rode pijl ? (zie daar namelijk verse vloeistof) .
Wat datgene bij de zwarte pijl nu is, geen idee.



Link naar de volledige foto: https://iili.io/Hbf29uS.jpg
lees net mn comment nog een keer, maar ik bedoelde stuurbekrachtiging ipv rembekrachtiging 🙈 my bad

Idd een keer schoonmaken en kijken waar het precies vandaan komt
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Remolie ruikt trouwens heel anders dan bakolie. De laatste ruikt wat zurig.
Remolie is lichter van kleur en zal sneller opdrogen. Dus minder lang druppels.
Weet niet wat voor olie er bij de Arosa voor de stuurbekrachtiging gebruikt wordt. Bij mijn auto is het nieuw een helder groene vloeistof en wordt later zo zwart als oude motorolie.

Stuurbekrachtigingsolie van 2 verschillende merken:


Als het wat ouder is:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Stuurbekrachtiging van onze auto's zal de oude minerale (bruine) variant zijn en nieuwe de nieuwere groene variant. Heb dat al meegemaakt in mn Volvo en ook bij de Mercedes (daar allebei over gegaan naar groene synthetische olie). De Lupo/Arosa zal niet anders zijn verwacht ik
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Hangt ervan af wat er in zit. Krroon-Oil raadt SP FLUID 3013 aan voor de Arosa. Deze is synthetisch en groen van kleur.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Ben zo vrij geweest om de foto even iets op te hevelen en te croppen in Photoshop.
Echt fris ziet het er niet uit. Misschien even schoonvegen met een doek en wat remmenreiniger. Dan ben je van de vettigheid af en kan je het beter zien.


Dankjewel voor het verkleinen.
Zal de voorkant op de assteunen zetten (maximale hoogte) en dan de onderkant schoonmaken, hopelijk laat de boosdoener zich snel zien.

lees net mn comment nog een keer, maar ik bedoelde stuurbekrachtiging ipv rembekrachtiging
🙈
my bad

Idd een keer schoonmaken en kijken waar het precies vandaan komt

Vond de rembekrachtiger ook al beetje vreemd, zit wel erg hoog namelijk :). Weet je zo waar dat potje voor de stuurbekrachtiging zit ?

Als ik weet waar dat potje voor de stuurbekrachtiging zit, kan ik even de kleur van de olie controleren.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
De pot van de stuurbekrachtiging zit op dezelfde plek, gecontroleerd en de hoeveelheid is nog ruim voldoende > niveau.

Heb de onderkant van de bak schoongemaakt en kan geen scheur vinden op de locatie (dat zwarte is misschien van het gietproces > aluminium):


Vermoed dan toch dat het de keerring is van de schakelstang:


Iemand nog andere ideeën, deze keerringen staan wel bekend om het lekken namelijk.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Ben je er al wel achter welke vloeistof het is?

Oeps, vergeten te melden.
Nee, ben er (nog) niet achter welke vloeistof het nu is. Niveau van de rembekrachtiger is het ook niet, geen lekkages te vinden.
Stuurhuis is ook schoon, geen lekkages daar te vinden.

De motorolie is niet "helder" van kleur en ook geen lekkages rond de kop / kleppen pakking te zien.

Denk dat ik even een geschikte inbus haal voor de vulplug van de versnellingsbak en even wat olie er uitzuig.
Kan ik controleren welke kleur deze heeft.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Neem ook een wasknijper mee voor je neus, want vbak olie stinkt over het algemeen nogal 😁
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Neem ook een wasknijper mee voor je neus, want vbak olie stinkt over het algemeen nogal
😁

Haha, even aan de olie geroken, vind het niet stinken (werkplaats machine revisie geur > toen mij pa dat werk nog deed (Dyka > Steenwijk)).

Heb d'r een beetje versnellingsbakolie uitgehaald en heeft dezelfde kleur als wat onder de bak hangt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.648
Ok je bent iig weer een stapje verder. Ik denk dat je vermoeden klopt mbt de keerring
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Zal even een status update geven over de Arosa.
Omdat de auto op assteunen niet hoog genoeg kan komen, volgens mijn wensen om fijn aan het werk te kunnen, heb ik contact gehad met de Seat garage wat het vervangen van de keerring ging kosten.
Prijs indicatie ontvangen en de Arosa in de avond er neergezet, in de loop van de volgende dag belden ze al dat de auto weer opgehaald kon worden (een afspraak was niet opkomen dagen, de Arosa heeft die plek gekregen).
Keerring is vervangen en de versnellingsbak olie is bijgevuld.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Top dat je even doorgeeft hoe het opgelost is!
Veel rijplezier nog met de Arosa.
 
Bovenaan