[SEAT] [Arosa 6H] loopt slecht en bokt wie helpt.

Arosa2011

New member
Lid geworden
27 feb 2011
Berichten
70
Beste forum leden.

Ik zit met het volgende.
Ik heb een seat arosa 1.0 uit 97 die niet lekker loopt.
De auto start prima maar loopt dan niet mooi stationair.
Ook wil hij soms tijdens het rijden een paar seconden uit vallen of in houden.
Ook staat mijn ontsteking in de meest uiterste stand.
Wanneer ik deze terug zet dan loopt hij alleen maar slechter.
Heeft iemand een tip voor me om dit euvel te verhelpen ?
Ik heb de distributieriem al nagekeken en die staat op tijd.
Ook heb ik de bougie kabels vervangen en de bougies.
Ook heb ik hem uit laten lezen de enige code die kwam was 00561 mengsel aanpassing adaptiegrens cum onderschreden statich.

Alle tips zijn welkom.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Denk dat je Rotor niet goed op de as zit. Als je ontsteking zover versteld moet worden om te blijven lopen klopt daar iig al iets niet.
 

Arosa2011

New member
Lid geworden
27 feb 2011
Berichten
70
Denk dat je Rotor niet goed op de as zit. Als je ontsteking zover versteld moet worden om te blijven lopen klopt daar iig al iets niet.

Ik heb alles nagelopen maar kan daar niks raars aan vinden alles zit vast en kan eigenlijk ook niet verdraaien.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
uitgebreide uitleg foutcode

foutcode: 00561
nl Mengsel-regeling
du Gemischanpassung
en Mixture Adjustment Control
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Verhoogd brandstof verbruik
* Uitlaat vervuild

Mogelijke oorzaken:

* Brandstofdruk te laag
* Overslaan
* Lek in lucht inlaat
* Injector(s) (N30, N31, N32, N33, N83, N84) defect, lekken
* Onjuist signaal van LMM (G70)
* Hot wire for MAF sensor (G70) not burning off cleanly
* O2S (Oxygen Sensor) regulation faulty
* Uitlaatsysteem lekt tussen de cilinderkop en de katalysator
* EVAP (tank ontluchting), klep (N80) zit vast in open stand

Mogelijke oplossingen:

* Check (regeling) brandstofdruk
* Check ignition system components
* Check Injectors N30, N31, N32, N33, N83, N84
* Check G70
* Check wire to O2S (Oxygen Sensor) probe
* Check uitlaat
* Perform Output DTM (Output checks)


bron: www.gerritspeek.nl
 

Arosa2011

New member
Lid geworden
27 feb 2011
Berichten
70
uitgebreide uitleg foutcode

foutcode: 00561
nl Mengsel-regeling
du Gemischanpassung
en Mixture Adjustment Control
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:

* Verhoogd brandstof verbruik
* Uitlaat vervuild

Mogelijke oorzaken:

* Brandstofdruk te laag
* Overslaan
* Lek in lucht inlaat
* Injector(s) (N30, N31, N32, N33, N83, N84) defect, lekken
* Onjuist signaal van LMM (G70)
* Hot wire for MAF sensor (G70) not burning off cleanly
* O2S (Oxygen Sensor) regulation faulty
* Uitlaatsysteem lekt tussen de cilinderkop en de katalysator
* EVAP (tank ontluchting), klep (N80) zit vast in open stand

Mogelijke oplossingen:

* Check (regeling) brandstofdruk
* Check ignition system components
* Check Injectors N30, N31, N32, N33, N83, N84
* Check G70
* Check wire to O2S (Oxygen Sensor) probe
* Check uitlaat
* Perform Output DTM (Output checks)


bron: www.gerritspeek.nl


Wow das een heleboel hahah.
Ik heb trouwens ook een licht tikkend geluid onder de kap.
Kan dat een injector zijn ?
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
verchil in injectors zou je mss kunnen horen dmv iets(bijv schroevendraaier) tegen je oor aan en de punt (bijv plat kruiskop) op een injector zetten en te vergelijken.
vaak wat tikt zijn het de kleppen(die aan verse olie toe zijn).geluiden zijn trouwens moelijk te traceren via een forum.
hoeveel km heeft de arosa gereden wanneer heeft de auto zn beurtjes gehad etc.zijn ook wel nuttige dingen om te weten.
 

Arosa2011

New member
Lid geworden
27 feb 2011
Berichten
70
verchil in injectors zou je mss kunnen horen dmv iets(bijv schroevendraaier) tegen je oor aan en de punt (bijv plat kruiskop) op een injector zetten en te vergelijken.
vaak wat tikt zijn het de kleppen(die aan verse olie toe zijn).geluiden zijn trouwens moelijk te traceren via een forum.
hoeveel km heeft de arosa gereden wanneer heeft de auto zn beurtjes gehad etc.zijn ook wel nuttige dingen om te weten.

Nou net gisteren nieuwe olie en filter geplaatst ook het lucht filter is vervangen.
Ik wou de distributie riem vervangen maar na wat sleutelen bleek deze vrij recent.
De auto heeft 130000 gelopen.
Als de de auto strat hoor je hem dus onstabiel lopen.
Wanneer ik op trek houd hij voor mijn gevoel in maar rijd wel gewoon.
Tijdens een rit op de snelweg dan wil hij sosm een paar seconden dood vallen maar rijd dan wel weer verder.
Ik wordt er echt flauw van onderhand.
Zou het zin hebben om mijn ontsteking te vervangen ?
Nogmaals gekeken maar alles zit vast en niet verdraaid dus vind het heel erg raar dat mijn ontsteking zo ver vooruit staat ( maximaal dus)
heb op een ander blok gekeken maar daar staan ze allemaal in het midden.
Eerder dacht ik dat de distriebutieriem misschien versprongen was maar die staat netjes op tijd.
Kan de poelie van de nokkenas maar op 1 manier erop of zit daar ook verschil in ?
Ik heb al wel nieuwe kabels en nieuwe bougies erin gezet.
En wat betreft het tikken is het een schelle tik die niet versnelt wanneer er gas gegeven wordt.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
brandstoffilter? op tijd stellen van iets laat ik aan de prof over.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.382
Een hoop verschijnselen doen mij denken aan een relais van de brandstofpomp die kuren heeft, maar het vreemde is dat je ontsteking voor geen meter klopt.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
brandstofilter nieuw halen ...niet van sloop.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.382
Je noemt het niet in je eerdere posts, maar je hebt toch niet toevallig ook je bougies vernieuwd? (dan misschien door verkeerd type vervangen)
 

Arosa2011

New member
Lid geworden
27 feb 2011
Berichten
70
Je noemt het niet in je eerdere posts, maar je hebt toch niet toevallig ook je bougies vernieuwd? (dan misschien door verkeerd type vervangen)

Ja heb ze wel vervangen maar het probleem was al aanwezig voordat ik de bougies vervangen heb.
Enige wat ik kan verzinnen is dat de krukas niet goed staat omdat de ontsteking zover vooruit gedraaid staat.
Maar ik heb de distriebutieriem nagekeken en die staat op tijd volgens de tekens.
Onderaan staat een teken op het blok en het tandwiel heeft ook 2 schuinere kanten dan de andere tanden.
Het krukaswiel heeft een merkteken en die staat gelijk aan het zwarte kunstof merkteken van de kap die achter het krukaswiel zit.

Heel vaag allemaal.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Het huis met de verdeelkap en grondplaat van je contactpunten kan apart van elkaar draaien volgens mij. Dus ff alles los en opnieuw vast zetten.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
de luchtmassa meter? kun je wel ff testen door los te halen ....
scheurtjes vacuumleidingen regeling..
 

Arosa2011

New member
Lid geworden
27 feb 2011
Berichten
70
ok maar dan nog geen verklaring waarom de ontsteking zover naar voren staat
 
Bovenaan