[SEAT] [Ateca KH] Cilinder Uitschakeling

Ronald1

New member
Lid geworden
24 okt 2016
Berichten
36
Ik rij nu enkele maanden in de Seat Ateca 1.4 TSI (hand geschakeld)met actieve cilinder uitschakeling en ben benieuwd naar de ervaringen van andere rijders.
Met name het automatisch overschakelen naar 2 cilinders ervaar ik als storend / irritant.
Ik heb niet het gevoel dat door uitschakeling van 2 cilinders de auto zuiniger wordt.
Zijn er reeds door andere rijders aanpassingen in de software gedaan deze actieve cilinderuitschakeling buiten werking te stellen ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Davevl85

New member
Lid geworden
4 jan 2017
Berichten
54
ik heb de 1.4 DSG en ervaar geen problemen met de omschakeling naar 2 cilinders. enigste waaraan ik het merk is dat dit op het schermpje komt tussen de tellers :)
Dat is misschien ook wel door de DSG die dan zelf terugschakeld als er weer opgetrokken moet worden. Wat is er voor jou storent/irritant?
 

Doezma

Banned
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
591
ik heb de 1.4 DSG en ervaar geen problemen met de omschakeling naar 2 cilinders. enigste waaraan ik het merk is dat dit op het schermpje komt tussen de tellers :)
Dat is misschien ook wel door de DSG die dan zelf terugschakeld als er weer opgetrokken moet worden. Wat is er voor jou storent/irritant?

Idd ook DSG en ervaar geen problemen.
 

Ateca

New member
Lid geworden
1 mrt 2017
Berichten
69
Heb ook een 1.4 DSG en ik merk niets van de cil uitschakeling. Het is dat ik het zie op de display
 

MaJa

New member
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
136
Ik heb een handgeschakeld en ervaar ook bij het overschakelen 2-4 of 4-2cilinders wel eens een kleine hapering. Eerder ook al op dit forum gemeld echter moet nu zeggen dat ik wel aan gewend ben geraakt. Af en toe op een mooi stuk weg bij 80 -100 km/h merk ik met rijden met cruise control de overschakelingen nog wel eens.
Als het klopt dat de auto hierdoor niet zuiniger is (wat mij stug lijkt want waarom zouden ze dit dan inbouwen?), dan zou ik ook de voorkeur hebben om het uit te zetten.
 

Doezma

Banned
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
591
Ik heb een handgeschakeld en ervaar ook bij het overschakelen 2-4 of 4-2cilinders wel eens een kleine hapering. Eerder ook al op dit forum gemeld echter moet nu zeggen dat ik wel aan gewend ben geraakt. Af en toe op een mooi stuk weg bij 80 -100 km/h merk ik met rijden met cruise control de overschakelingen nog wel eens.
Als het klopt dat de auto hierdoor niet zuiniger is (wat mij stug lijkt want waarom zouden ze wdit dan inbouwen?), dan zou ik ook de voorkeur hebben om het uit te zetten.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het ongeveer 5% zuiniger is. Exact kunnen wij het niet nameten. Ik heb er verder geen last van maar betwijfel het nut overigens ook.
 

Ronald1

New member
Lid geworden
24 okt 2016
Berichten
36
Bij de DSG zal het inderdaad minder te merken zijn dan bij de handgeschakelde versnellingsbak.

Wanneer je langzaam de motor in toeren laat opkomen blijft deze op 2 cilinders rijden waardoor de auto licht begint te brommen (hier is wel mee te leven hoor maar ik vindt het irritant).
Het buiten werking zetten van cilinder uitschakeling zou mijn voorkeur hebben omdat de motor dan prettiger zal worden.

Ook vraag ik mij af of hiermee een verminderd verbruik wordt gerealiseerd, mijn vorige auto Skoda Octavia 5E combi 1.4 (140/150 PK) zonder cilinder uitschakeling reed ik met gemak zonder teveel moeite een gemiddeld verbruik van 1 op 17, deze motor met cilinder uitschakeling komt niet verder dan 1op 13,5 gemiddeld.
 

matijn seat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
83
Ik herken de hierboven beschreven brom bij rijden met 2 cilinders. Ik denk dan altijd maar dan rijdt mijn Ateca lekker zuinig. Of dat ook zo is, weet ik niet.

Ik rijd 1 op 14. Handgeschakeld 1.4 TSI.
 

El Pino

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.100
Lijkt me een goede waarde, als je bedenkt dat het natuurlijk toch een niet aerodynamische vorm is, zo'n SUV.
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.448
1 op 14 lijkt mij ook een mooie waarde. Ter vergelijking rijdt de (nieuwe) Kia Sportage van m'n schoonouders zo'n 1 op 11,5. Het is dan wel een 1.6 maar dan nog, niet echt zuinig voor een moderne auto
 

ernieken

New member
Lid geworden
16 mrt 2017
Berichten
25
Ik merk ook duidelijk de switch van 2 naar 4 cilinders (schokje) en omgekeerd (handgeschakeld). Vind het met name storend rond de 120km/h op de autoweg. Dan draait de motor duidelijk veel minder mooi rond, zelfs lichte trillingen in het stuur voel ik dan.
Maar ik kan er mee leven. Zuinigheid van deze wagen vind ik eerder goed voor het type wagen. In het verlof drie lange reizen gedaan, tussen 5,6 en 6,4 l/100km op lange afstanden. Goed doorrijden maar niet sneller dan mag.
 

Eppie

New member
Lid geworden
4 jan 2014
Berichten
4
Ik ben ook in het bezit van een handgeschakelde 1.4 en ik vind het gebrom niet zozeer irritant.
Alleen inderdaad het overschakelen van 4 naar 2 en andersom is wel vrij irritant (schokken en hikken).
Ik ben hiervoor al bij 2 verschillende dealers geweest om te kijken of er iets of er iets aan gedaan kon worden, maar helaas was het antwoord .......Product eigenschap.
Overigens er staat inmiddels 9500 km op en mijn gemiddeld verbruik is 1:16.
 

Ronald1

New member
Lid geworden
24 okt 2016
Berichten
36
Het gemiddelde verbruik bij de meesten ligt dus rond 1 op 14/15 en dat is niet slecht voor dit type auto.
Maar ik blijf twijfelen aan het nut van cilinder uitschakeling!
Via de boardcomputer zie ik tijdens het overschakelen op 2 cilinders het verbruik juist toenemen.

Ik zelf overweeg het uitprogrammeren van cilinder uitschakeling onder andere om van het ''geluid'' verlost te zijn en ik niet overtuigd ben dat deze omschakeling brandstof besparend werkt.

Ik ben dus benieuwd of iemand reeds deze programmering heeft laten uitschakelen en zijn ervaring met ons wil delen?

NB :
Wanneer dit is uitgeschakeld verwacht ik dat het tevens een behoud is voor alle cillinders ivm vervuiling(afzetting ) in het motor blok.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Member
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
90
Het afzetten van de cilinderuitschakeling zal niets veranderen aan levensduurbehoud of vervuiling/afzetting
Carterventilatie en de egr werking blijven hun invloed houden
Wil je zo min mogelijk afzetting ververs dan jaarlijks de olie en tank een goede benzine

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
 

rjhorst

New member
Lid geworden
8 mrt 2018
Berichten
40
Ik heb naar chiptuning gekeken en daar gaven ze aan dat je de cilinder uitschakeling kan uitschakelen in de bijvoorbeeld 1ste tot 4de versnelling. Misschien dat het zo een oplossing is? Mits het mag natuurlijk in jou geval.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
1 op 14 lijkt mij ook een mooie waarde. Ter vergelijking rijdt de (nieuwe) Kia Sportage van m'n schoonouders zo'n 1 op 11,5. Het is dan wel een 1.6 maar dan nog, niet echt zuinig voor een moderne auto
Als het een T-GDI met 177pk is, dan valt 1:11.5 mee lijkt me
 

NvH

New member
Lid geworden
19 dec 2021
Berichten
9
Goedemiddag, bij onze Ateca werkt de cilinderuitschakeling niet boven de +-75km/u. Iemand ervaring mee of tips?
 

NvH

New member
Lid geworden
19 dec 2021
Berichten
9
Wederom goedemiddag, zijn er Ateca rijders waarbij de ACT (cilinderuitschakeling) wel boven de 75km/u werkt?
 
Bovenaan