[SEAT] [Ateca KH] Drive profile draaiknop op een handgeschakelde Ateca

Panadero

New member
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
45
Kan iemand mij het nut vertellen van de drive profile draaiknop in een handgeschakelde Ateca?
Ik ervaar namelijk 0,0 verschil tussen de verschillende standen, niet wat betreft het sturen en ook niet in gas response of verbruik.
Trekt in alle standen gewoon vlot weg en tijdens het rijden merk ik ook geen verschil in accelereren.

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met een handgeschakelde Ateca
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
dat gaat maar om minimale verschillen, en die je wat makkelijker opvallen bij de snellere motoren maar als je een 115 pk erin hebt liggen zal het niet gelijk heel erg opvallen, en die motor blijft gewoon in alle standen hetzelfde vermogen leveren, je moet die verschillen voelen in gasresponse en het stuur, maar die verschillen moeten je ook maar net opvallen, de meeste mensen zullen die verschillen niet echt merken, als ik de z4 van mijn broer in sportstand zet is het verschil ook maar minimaal, en de prestaties van 0 naar 100 zijn gewoon hetzelfde.

in mijn ogen zou zo'n knop toch wel iets meer mogen doen, bijv een stand voor sneeuw waarbij het vermogen en koppel beperkt word en alle hulpsystemen op scherp staan, standje regen waarbij alles normaal is met alle hulpsystemen aan en de gasresponse wat trager, stand normaal waarbij er niks veranderd, en dan nog 2 sportstanden eentje met de hulpsystemen op speelstand en eentje met alles uit, en dan het liefst nog een standje vervelende impreza bij het stoplicht, waar dan je getunede software onder zit.
 
Laatst bewerkt:

Panadero

New member
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
45
dat gaat maar om minimale verschillen, en die je wat makkelijker opvallen bij de snellere motoren maar als je een 115 pk erin hebt liggen zal het niet gelijk heel erg opvallen, en die motor blijft gewoon in alle standen hetzelfde vermogen leveren, je moet die verschillen voelen in gasresponse en het stuur, maar die verschillen moeten je ook maar net opvallen, de meeste mensen zullen die verschillen niet echt merken, als ik de z4 van mijn broer in sportstand zet is het verschil ook maar minimaal, en de prestaties van 0 naar 100 zijn gewoon hetzelfde.

Het gaat om een 150pk motor en heb inderdaad het gevoel dat de motor in alle standen het zelfde vermogen heeft.
Kan het zijn dat er nog bepaalde hulpsystemen worden uitgezet in de sportstand of is dat niet het geval? (Tractiecontrole bijvoorbeeld)
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
ik zou even in je boekje kijken, daar staat het allemaal in vermeld als het goed is, en er zit een individual stand op meen ik, en die zou je helemaal naar je eigen hand kunnen zetten.
 

Panadero

New member
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
45
Dit is wat de handleiding er over te vermelden heeft:

Bij wagens met schakelbak wijzigen in de stand Eco de aanbevelingen om te schakelen die verschijnen in het instrumentenpaneel, om de bestuurder ertoe aan te zetten zuiniger te gaan rijden.

De knop doet dus vrij weinig met de motor zelf..............
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.806
Nou ik moet zeggen mijn ouders hebben de ook de 150pk versie en ik merk wel degelijk verschil erin.
 

Paul_Nijenhuis

New member
Lid geworden
29 jun 2016
Berichten
8
Ik merk ook wel degelijk verschil, in de stand ECO kan je niet echt lekker doortrekken.
In stand normaal wel, en in stand sport wordt ie wat nerveuzer op het gas en stuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Taes Ocarrat

New member
Lid geworden
26 dec 2018
Berichten
195
Ik merk ook wel degelijk verschil, in de stand ECO kan je niet echt lekker doortrekken.
In stand normaal wel, en in stand sport wordt ie wat nerveuzer op het gas en stuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Klopt ik merk ook echt wel verschil op meerdere vlakken
 

MaJa

New member
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
136
Ik merk ook duidelijk verschil. Ga maar eens van Cruise Control bij 130 km/u, uitzetten tot bv 90 en dan weer reset. bij SPORT zit je veel sneller weer aan de 130 dan bij ECO. Ook de gevoeligheid van het gaspedaal geeft duidelijke verschillen. Misschien eens controleren door de dealer?
 

Panadero

New member
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
45
Merkwaardig, de reacties dat het wel degelijk merkbaar is.
Ik heb het gisteren nogmaals uitvoerig getest, zowel vanuit stilstand als rijdend maar ik merk geen verschil tussen de standen wel zie ik dat de aangegeven schakelmomenten eerder worden aangegeven in de Eco stand.
Krijg eerder het gevoel dat het een pseudo knop is en zodra je deze op sport zet, dat dit gelijk een mindset is waardoor je zelf het idee heb dat je sportiever moet gaan rijden door de schakelmomenten te verleggen en het gas dieper in te trappen.............

Anyway, het maakt niet veel uit. Ben vooral benieuwd naar hoe anderen de driver profile knop ervaren.

Het blijft verder een mooie en fijne auto!
 

Vin

New member
Lid geworden
15 nov 2018
Berichten
116
Merkwaardig, de reacties dat het wel degelijk merkbaar is.
Ik heb het gisteren nogmaals uitvoerig getest, zowel vanuit stilstand als rijdend maar ik merk geen verschil tussen de standen wel zie ik dat de aangegeven schakelmomenten eerder worden aangegeven in de Eco stand.
Krijg eerder het gevoel dat het een pseudo knop is en zodra je deze op sport zet, dat dit gelijk een mindset is waardoor je zelf het idee heb dat je sportiever moet gaan rijden door de schakelmomenten te verleggen en het gas dieper in te trappen.............

Anyway, het maakt niet veel uit. Ben vooral benieuwd naar hoe anderen de driver profile knop ervaren.

Het blijft verder een mooie en fijne auto!

Omdat je handgeschakelde versie hebt zal je niet zoveel merken, ik heb een DSG daar merk je het wel bij. Stuurgedrag ook. Helemaal als ik DSG in de S zet.
 

marcogeleijns

New member
Lid geworden
29 nov 2018
Berichten
23
Ik gebruik de sportstand (zonder de automaat in S) als er veel wind staat. De auto lijkt qua stuurgedrag dan een stuk minder gevoelig voor zijwind.
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.806
Omdat je handgeschakelde versie hebt zal je niet zoveel merken, ik heb een DSG daar merk je het wel bij. Stuurgedrag ook. Helemaal als ik DSG in de S zet.

Dat maakt niet uit. In beide verschil goed merkbaar zowel handgeschakeld als met DSG. Misschien zit er wel probleem bijh Topicstarter
 

Vin

New member
Lid geworden
15 nov 2018
Berichten
116
Dat maakt niet uit. In beide verschil goed merkbaar zowel handgeschakeld als met DSG. Misschien zit er wel probleem bijh Topicstarter

Ik merkte niets van die knop met die manuele bak, ik reed handgeschakelde ateca Xcellence ruim zeven maanden. Nu met m'n nieuwe auto met DSG wel degelijk. Dus ervaring heb ik wel degelijk ;)
 

Panadero

New member
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
45
Ik merkte niets van die knop met die manuele bak, ik reed handgeschakelde ateca Xcellence ruim zeven maanden. Nu met m'n nieuwe auto met DSG wel degelijk. Dus ervaring heb ik wel degelijk ;)

Is gewoon een pseudo knop, met de handgeschakelde versie. 8)7
Ze hadden in de S stand op z'n minst het stationair toerental kunnen verhogen, voor een beetje sportiever wegtrekken......
 

Vin

New member
Lid geworden
15 nov 2018
Berichten
116
Is gewoon een pseudo knop, met de handgeschakelde versie. 8)7
Ze hadden in de S stand op z'n minst het stationair toerental kunnen verhogen, voor een beetje sportiever wegtrekken......

Zo'n knop die je bij het stoplicht hebt voor voetgangers [emoji1787]
Je kan drukken wat je wilt maar gebeurt niets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

royz

New member
Lid geworden
13 dec 2013
Berichten
78
Ik heb ook een handgeschakelde en die knop doet 3x niks bij mij [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Panadero

New member
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
45
Ik heb ook een handgeschakelde en die knop doet 3x niks bij mij [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alleen de aanbevolen schakelmomenten veranderen in je dashboard, motorisch merk ik geen verschil.
 

TDI vlammer

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
19 okt 2011
Berichten
508
De verschillende instellingen merk je zeker , de gasrespons wordt feller in de sportstand en de in eco- stand “ zeilt “ de motor langer waardoor het verbruik kan afnemen . Als je tijdens het rijden van modus wisselt moet je wel even je voet van het gaspedaal halen voordat de nieuwe modus daadwerkelijk actief is , als je dat niet doet voel je idd geen verschil.
 
Bovenaan