[SEAT] [Ateca KH] Farbrieksupdate 150 --> 180PK

GLB

New member
Lid geworden
22 jun 2017
Berichten
11
Iemand al z'n Ateca voorzien van een fabrieksupdate waardoor vermogen stijgt van 150 naar 180 PK? Ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
https://chiptuning.vagtechniek.nl/seat/ateca/150/1.4+tsi+150pk/

Voor dat geld lijkt me dat echt een no brainer als je het mij vraagt. De hardware zal identiek zijn van de 150 en 180pk versie, alleen de ingeschoten software is anders. Zie ook de beschrijving van Vagtechniek:

WERKWIJZE FABRIEKSUPDATE

Een fabrieksupdate is geen chiptuning maar een originele update van de software op de motorcomputer naar een hoger vermogen. Dit kan omdat deze motoren technisch gezien identiek zijn aan elkaar, maar enkel softwarematig begrenst is. De fabrikant gebruikt alleen de motorsoftware op deze auto met meerdere vermogens in de markt te zetten. Met een fabrieksupdate valt de auto dus volledig binnen de normen van de fabrikant.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Wist niet dat er een 1.4 tsi 180pk versie bestond. Zou eerst eens telefonisch informeren of dit wel juist is.
Zou mij verbazen maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
 

Davevl85

New member
Lid geworden
4 jan 2017
Berichten
54
de huidige 1.4 heeft 250nm koppel, met de upgrade naar 180pk zal het koppel ook wel toenemen, terwijl de DSG bak "maar" een DQ200 is en max 250nm koppel kan hebben.. zal voor de DSG dus niet zo gezond zijn denk ik.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Bljift een fabrieksupdate he, dus er zijn 180PK versies die precies zo zijn uitgevoerd. Denk niet dat VAG ze zo uitbrengt als er geen veiligheidsmarge in zit...
 

Springbok

New member
Lid geworden
26 dec 2016
Berichten
234
de huidige 1.4 heeft 250nm koppel, met de upgrade naar 180pk zal het koppel ook wel toenemen, terwijl de DSG bak "maar" een DQ200 is en max 250nm koppel kan hebben.. zal voor de DSG dus niet zo gezond zijn denk ik.

Volgens VAGtechniek gaat hij van 220Nm > 250Nm
 

Paul_Nijenhuis

New member
Lid geworden
29 jun 2016
Berichten
8
Zeer interessant, zeker als dit geen invloed zou hebben op de garantie....

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 

sdg

New member
Lid geworden
5 mrt 2016
Berichten
138
Zeer interessant, zeker als dit geen invloed zou hebben op de garantie....

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

En daar zit hem de crux. Aangezien dit niet door de dealer/PON gedaan wordt maar door een derde partij zal de garantie helaas ook vervallen als er iets mis is met de motor en ze erachter komen dat hij getuned is.
 

Springbok

New member
Lid geworden
26 dec 2016
Berichten
234
Dit kan de dealer gewoon zien en zullen zij gewoon als chippen zien.
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
En dan kan je net zo goed gelijk voor stage 1 kiezen :)

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Bestaat er ?berhaupt een 180pk versie van de 1.4 TSI?
 

GLB

New member
Lid geworden
22 jun 2017
Berichten
11
het mooie is juist dat een fabrieksupdate geen chiptuning is en dus binnen de fabrieksgarantie blijft. Hooguit dat bij een update vanuit de dealer om bijvoorbeeld een ander mankement te verhelpen, de update van het vermogen wordt overschreven. Maar niemand heeft hier dus ervaring mee lijkt het
 

sdg

New member
Lid geworden
5 mrt 2016
Berichten
138
Je bewering is hier onjuist, aangezien het geen fabrieksupdate is (al noemen ze dat wel zo) maar gewoon normale chiptuning.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Ik denk dat je dan chiptuning moet definieren voordat je het categoriseert als fabrieksupdate of chiptuning. Originele software van de fabrikant, waarvan verschillende softwareversies bestaan, terwijl de hardware van de auto's identiek is vind ik een fabrieksupdate (en daar gaat het hier ook om volgens Vagtechniek).

Chiptuning vind ik het toevoegen van vermogen boven de fabrieksopgaves (!!!) door herschrijving van de software van de fabrikant door een derde partij (zoals Vagtechniek/JD/etc).
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Heb nog even lopen zoeken maar nergens is info te vinden over een 1.4tsi met 180 pk standaard.
De enige 1.4tsi met 180 pk is geleverd in de Polo, Fabia en Ibiza Cupra Bocanegra uit 2010 met een gecombineerde turbo/compressor configuratie en die waren er ook in 150 pk versies dus ik denk dat het over die versie gaat.
In ieder geval is in de Ateca en concern zustermodellen geen 1.4tsi met 180pk bekend.
De enige 180 pk motor die nu in VAG producten wordt geleverd zijn de 1.8 tsi en 2.0 tsi.
Dus ik denk dat het een foutje is op de VAGTechniek website.
 

Doezma

Banned
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
591
Iemand al z'n Ateca voorzien van een fabrieksupdate waardoor vermogen stijgt van 150 naar 180 PK? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gaat het koppel dan ook omhoog? Problemen met DSG bak in het verschiet.
 
Bovenaan