[SEAT] [Ateca KH] Lichte trillingen in 2 Cilinder Modus

MaJa

New member
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
136
Bij de 1.4 TSI (misschien ook bij de 1.0 TSI) schakelt de motor bij rustig rijden en lage toeren over op de ECO modus wat inhoudt 2 cilinder modus. Hierbij ervaar ik toch iets meer trillingen van de motor. Terugschakelen naar 4 cilinder modus dan verdwijnen de trillingen.

Iemand dezelfde ervaring?
 

Davevl85

New member
Lid geworden
4 jan 2017
Berichten
54
Bij de 1.4 TSI (misschien ook bij de 1.0 TSI) schakelt de motor bij rustig rijden en lage toeren over op de ECO modus wat inhoudt 2 cilinder modus. Hierbij ervaar ik toch iets meer trillingen van de motor. Terugschakelen naar 4 cilinder modus dan verdwijnen de trillingen.

Iemand dezelfde ervaring?
heb de 1.4 met dsg, dit was me nog niet opgevallen dus ik vermoed bij de mijne niet. zal er straks eens op letten.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Volgens mij is dat normaal, omdat je maar 2 werkende cilinders hebt. Zelfde met een 3 cilinder die wat rauwer loopt, omdat je niet elke 180 graden (draai van de krukas) een "slag" hebt. Zie:

 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Cilinderuitschakeling kun je altijd merken in de juiste omstandigheden, enkel zijn sommig er gevoeliger voor dan anderen. Als je even een proefrit maakt dan valt het misschien niet direct op maar ook ik merk echt wel het verschil, met name als de cilinderuitschakeling actief is en je dan licht genoeg gast geeft om niet meteen naar 4 cilindermodus over te schakelen. Dat is normaal en is inderdaad in feite het verschil tussen een 2 en een 4 cilinder.
 
Laatst bewerkt:

MaJa

New member
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
136
Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad licht merkbaar vooral in 2 cilinder modus wanneer nog net niet weer terug geschakeld wordt naar 4 cilinder modus. Zal vast niet gaan irriteren, maar wellicht toch goed om het bij de dealer te melden.
 

Leondriver

Member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
107
Hoi allen,

Hoe zit het met het inrijden van de 1.4 tsi act. Is het niet verstandig om de eerste 1500 km de motor in te rijden in de sportmodus waarbij act is uitgeschakeld.
Ben geen autotechnicus maar lijkt mij logisch alle cilinders in het begin te gebruiken

leondriver
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.306
Als de motor belast wordt doen toch alle cilinders mee.
Inrijden doe je in de eerste paar 100 km's met flinke belasting. Niet vergeten dat aan het eind van de productielijn de motor al 100% belast wordt ter controle van het vermogen en koppel.
All eens eerder gepost hier een goede link te info:

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Send from my Shield Tablet
 
Laatst bewerkt:

Doezma

Banned
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
591
Als de motor belast wordt doen toch alle cilinders mee.
Inrijden doe je in de eerste paar 100 km's met flinke belasting. Niet vergeten dat aan het eind van de productielijn de motor al 100% belast wordt ter controle van het vermogen en koppel.
All eens eerder gepost hier een goede link te info:

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Send from my Shield Tablet

Artikel gelezen. En hoe zit het met het trekken van een caravan in de eerste 1500 km ?
Geen probleem of tich weer anders?
 

Doezma

Banned
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
591
Vooral vari?ren in toerental is toch belangrijk ook?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.306
Dat is een erg zware belasting, vooral in het midden toerengebied. Denk na 500km geen probleem. En als je richting zuiden met de sleurhut wil gaan ben je al 500km verder en zit je al boven de 1000 km.

Send from my .I. .I.
 

Doezma

Banned
Lid geworden
11 dec 2016
Berichten
591
Ok Txs. Maar hoe doe je dan de eerst paar 100 kmrs zware belasting? Regelmatig gas diep intrappen en op laten schakelen vanuit stilstand of in lage versnellingen rijden. (Zonder caravan uiteraard).
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.306
Staat in de link.
Inrijden gebeurt de eerste 200 km door de motor flink te belasten tot 5000 rpm en ook weer op de motor af te remmen zodat de zuigerveren zich goed kunnen zetten.
Eigenlijk is dat alles want met de tegenwoordige toleranties bij fabricage en de kwaliteit van de onderdelen hoeft eigenlijk verder niks ingereden te worden.
Zelf de Cupra ook op deze manier ingereden (op zondag, dag na uitlevering de Eiffel in) en de motor flink laten werken met DSG in manual want dan bepaal je zelf wanneer je op- en terugschakelt.
Olieverbruik nu na 85.000 km is c.a. 1/4 liter per 10.000 km.
 
Bovenaan