[SEAT] [Ateca KH] Twijfels oliekeuze bij "Merkbeurt"

GeflapteAppel

New member
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
9
Ik heb voor mijn Ateca 1.0tsi een zogenoemde merkbeurt laten uitvoeren bij Kwikfit. Prijs viel me mee, 140 euro, en dan zouden inspectie volgens fabrieksvoorschriften gedaan worden inclusief olieverversen.

Nadat dit uitgevoerd is zie ik tot mijn verbazing dat er 5w40 olie ingegaan is:
MOBIL SUPER 3000 X1 5w40

Zoek ik die olie op, dan zie ik daar niet de vw 504 000 of 508 000 norm bij staan. Volgens het instructieboekje is dat de voorgeschreven norm bij verversen voor LongLife service.

Ik dacht dat de 1.0tsi 5w30 (of 0w20) nodig had. Die olie kom ik ook tegen als ik de keuzetools voor olie check.

Volgens Kwikfit hebben ze de juiste olie ververst (want het staat zo in hun systeem, zie screenshot):
NY5X9h5HEsdvdSQicBlSBKyG.jpg


Kan het zijn dat het systeem hier fout zit? En kan het kwaad nu met 5w40 te gaan rijden?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.581
Welke motor code heb je daadwerkelijk? Op de foto heeft kwikfit de CHZJ geselecteerd.
Een 1.0TSI met motor code DLAA zou inderdaad altijd 0w20 moeten hebben volgens de kroonoil website.



Op kenteken zoeken:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.601
"Veel" garages zullen verversen met de olie die ze op tap hebben (die grote olievaten).

Maatje van me met zn Prius kwam erachter dat ze zelfs bij de Toyota dealer niet eens de juiste olie erin deden. Die Prius motor heeft namelijk ook speciale Toyota 0W20 nodig en die gooiden er gewoon 5W30 in...:unsure:
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.581
Ik heb ook zoiets gehad met mijn toen nieuwe 2005 Leon FR 20VT welke geen Long Life motor is, bij Seat dealer Muntstad deden ze er ook gewoon 5w30 LL in... terwijl er 5w40 in hoort.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.277
Zag laatst bij een grote Opel/Peugeot dealer hier een vrachtwagen vaten lossen met MPM label er op.
Hoezo officiële "genuine" olie van het merk zelf.....
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.888
"Veel" garages zullen verversen met de olie die ze op tap hebben (die grote olievaten).

Maatje van me met zn Prius kwam erachter dat ze zelfs bij de Toyota dealer niet eens de juiste olie erin deden. Die Prius motor heeft namelijk ook speciale Toyota 0W20 nodig en die gooiden er gewoon 5W30 in...:unsure:
Garages kopen de olie groot in per vat en kunnen moeilijk ieder type olie op voorraad hebben.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.581
Garages kopen de olie groot in per vat en kunnen moeilijk ieder type olie op voorraad hebben.
Precies, ze hebben olie voor de courante modellen op voorraad. Als je een 10w40 auto/motor hebt, dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk die olie niet eens op voorraad.
Dealers hebben vaak zo'n olie distributie systeem in hun werkplaats zodat ze niet meer met kannetjes 😄 olie hoeven te sjouwen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.277
Precies, ze hebben olie voor de courante modellen op voorraad. Als je een 10w40 auto/motor hebt, dan hebben ze hoogstwaarschijnlijk die olie niet eens op voorraad.
Dealers hebben vaak zo'n olie distributie systeem in hun werkplaats zodat ze niet meer met kannetjes 😄 olie hoeven te sjouwen.
Maar je mag wel voor premium betalen...... :rolleyes:
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.888
En toch kan je daar toch van uit gaan? Is toch wat de fabrikant voorschrijft.
Nee, want voorraad kost geld. Ze hebben de meest gangbare oliën op voorraad. De overige bestellen ze, nadat een afspraak met de garage is gemaakt. Meestal heeft de garage het dan met 2 dagen in huis. Denk dat de meeste VAG garages 0W30 LL, 5W30 en 5W40 wel op voorraad hebben. Bij niet VAG garages als de Kwikfit en Euromaster zou ik het niet weten.
Naast motorolie gaat er in een auto ook nog olie in voor de remmen, versnellingsbak en stuurbekrachtiging.
Kan ook zijn dat ze weleens wat bij de buren lenen. Bij mijn Seat-Skoda dealer zit de Audi-Volkswagen letterlijk aan de overkant van de straat. De magazijnmedewerker loopt weleens naar de overkant voor onderdelen of bestellingen. Zo met bepaalde oliën natuurlijk ook kunnen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.377
De meeste motorblokken bij VAG worden in alle merken gebruikt, dus in principe heeft een VW dealer dezelfde olie nodig als Audi, Seat en Skoda. Het kan wel zo zijn dat bepaalde motorblokken in bepaalde merken/modellen veel meer voorkomen dan bij de andere VAG-merken/modellen.
 

GeflapteAppel

New member
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
9
De Mobil Super™ 3000 X1 5W-40 (link) olie heeft VW 502 00 en VW 505 00 en is dus geen longlife olie, zie hier:

Denk dat het geen kwaad kan, maar dat je met 15.000 km weer een oliebeurt moet doen.
Dat was ook mijn conclusie ja. Het is dus niet de voorgeschreven olie. Mag ik dat verwachten? Ja, echt wel. Want het is een merkbeurt, waarbij ze adverteren met onderhoud "volgens voorschrift fabrikant", "met behoud van garantie", en ze geven zelfs in onderhoudsboekje aan dat er "Longlife service olie verversing" is verricht.

De medewerker van kwikfit heeft z'n werk in principe gewoon gedaan volgens de in het systeem aangegeven normen. Tot daar gaat dan ook de discussie met de medewerker, want wat het systeem aangeeft is de waarheid.
Ik denk zelf dat de mapping in het systeem van Kwikfit van origineel oem nummer (G052545M2) naar alternatief "5w40" gewoon onjuist is. Het verklaart misschien ook de gunstige prijsstelling van 140e. Met een Longlife service olie zouden er zeker een paar tientjes bij komen verwacht ik.

Maar belangrijkste vraag voor mij is nu, kan het kwaad voor het blok (2018 CHZJ, 1.0tsi 115pk) om gewoon een jaar 5w40 te rijden (max 15dkm zal het zijn)? Of gewoon beter zelf maar 5w30 met 504 000 norm scoren (32 eur op Amazon) en met m'n oliepomp de huidige olie eruit slurpen?
Naar Kwikfit gaan om m'n gelijk te krijgen gaat me denk ik meer moeite kosten. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.601
Persoonlijk had ik alsnog de correcte olie erin gedaan (icm nieuw filter uiteraard). 1 Van de belangrijkste (of misschien wel de belangrijkste) onderhoudsmomentjes aan je auto is de jaarlijkse/regelmatige oliebeurt...

Terugkeer naar de Kwikfit zou ik hierbij laten en als leermoment beschouwen.
 

GeflapteAppel

New member
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
9
Persoonlijk had ik alsnog de correcte olie erin gedaan (icm nieuw filter uiteraard). 1 Van de belangrijkste (of misschien wel de belangrijkste) onderhoudsmomentjes aan je auto is de jaarlijkse/regelmatige oliebeurt...

Terugkeer naar de Kwikfit zou ik hierbij laten en als leermoment beschouwen.
Oliefilter en olie zijn nu 100km oud. Als ik de olie door pompen voor 90%+ ga vervangen (zal er niet alles uit krijgen) lijkt me een nieuwe oliefilter nog niet nodig.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.414
Je zou het ook nog op www.mpmoil.nl kunnen checken. Voor de 1.4/1.5tsi (4 cilinder) is de 0w20 voorgeschreven bij een long life. Die handel is mij te waterig en ik hou de 5w30 aan met een interval van 15dkm.

5w40 is (voor mn gevoel) wel iets te dik voor de nieuwe generatie motoren. Heb je nog een oude 1.8 20vt o.g. dan kan het geen kwaad.

P.s. mocht je de olie gaan vervangen, neem je filter voor die 2 tientjes ook mee. Daar blijft ook altijd olie in achter.
 

GeflapteAppel

New member
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
9
Je zou het ook nog op www.mpmoil.nl kunnen checken. Voor de 1.4/1.5tsi (4 cilinder) is de 0w20 voorgeschreven bij een long life. Die handel is mij te waterig en ik hou de 5w30 aan met een interval van 15dkm.

5w40 is (voor mn gevoel) wel iets te dik voor de nieuwe generatie motoren. Heb je nog een oude 1.8 20vt o.g. dan kan het geen kwaad.

P.s. mocht je de olie gaan vervangen, neem je filter voor die 2 tientjes ook mee. Daar blijft ook altijd olie in achter.
Ik ga dan inderdaad voor de 5w30 (vw 504 000). Filter vervangen is natuurlijk optimaal, maar dan wordt het meteen een vieze klus die ikzelf dan niet even op straat ga en wil doen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.581
Welke olie is een eindeloze discussie 😄 iedereen heeft zijn voorkeuren maar alleen technische criteria bepalen welke de juiste is/zijn.

5w40 is geen Long Life olie, dus max. 15000km. Bij Long Life olie zijn er extra/andere additieven toegepast om de langere interval mogelijk te maken.

Persoonlijk 😄 zou ik gewoon weer de zelfde olie soort er in doen die er voor de olie wissel in zat. Als dat 5w30 is moet je dat gewoon doen.
Een schoon oliefilter kan je laten zitten, dat beetje 5w40 wat daar in achterblijft zal het verschil niet maken. Maar meestal komt er vrijwel geen olie uit als alle olie uit de motor is gelopen. Bij mijn 1.8 TSI zit het oliefilter bovenop en rechtop direct naast het kleppendeksel en die kan je er schoon afdraaien.

Mag je bij deze motor de olie via de oliepeil buis opzuigen? Bij mijn 1.8 TSI mag dat namelijk niet omdat er dan teveel oude olie achterblijft.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.888
Dat was ook mijn conclusie ja. Het is dus niet de voorgeschreven olie. Mag ik dat verwachten? Ja, echt wel. Want het is een merkbeurt, waarbij ze adverteren met onderhoud "volgens voorschrift fabrikant", "met behoud van garantie", en ze geven zelfs in onderhoudsboekje aan dat er "Longlife service olie verversing" is verricht.

De medewerker van kwikfit heeft z'n werk in principe gewoon gedaan volgens de in het systeem aangegeven normen. Tot daar gaat dan ook de discussie met de medewerker, want wat het systeem aangeeft is de waarheid.
Ik denk zelf dat de mapping in het systeem van Kwikfit van origineel oem nummer (G052545M2) naar alternatief "5w40" gewoon onjuist is. Het verklaart misschien ook de gunstige prijsstelling van 140e. Met een Longlife service olie zouden er zeker een paar tientjes bij komen verwacht ik.

Maar belangrijkste vraag voor mij is nu, kan het kwaad voor het blok (2018 CHZJ, 1.0tsi 115pk) om gewoon een jaar 5w40 te rijden (max 15dkm zal het zijn)? Of gewoon beter zelf maar 5w30 met 504 000 norm scoren (32 eur op Amazon) en met m'n oliepomp de huidige olie eruit slurpen?
Naar Kwikfit gaan om m'n gelijk te krijgen gaat me denk ik meer moeite kosten. :rolleyes:

Als het filter op de kop zit, dan lekker laten zitten. Het stroom dan wel leeg.

Zelf bestel ik mijn olie (Castrol) altijd hier: https://directoil.nl/product-categorie/olie/merken/castrol/
 
Bovenaan