Vermoedelijk houd hij de stand normaal aan.
De 1.5 DSG zonder draaiknop rijd heerlijk, hij schakelt wat vroeg op, en af en toe stoor ik mij aan de zeilfunctie. De 1.5 gaat wat beter om met lage toerentallen, waar mijn 1.4 TSI Leon wat brommerig werd draait de 1.5 mooi rond waardoor vroeg opschakelen niet zo’n probleem is. De motor en de DSG bak passen zich aan je rijstijl aan. Als ik de stad uitrijd staat hij vaak al in zijn 5 en bij langzaam gas bijgeven schakelt hij niet terug maar gaat er op koppel heerlijk vandoor, als de naald de 1800 tpm nadert begint hij serieus te trekken. De bak blijft op 80km wegen bij mij in de 6 staan en schakelt pas op bij +/-90km. Even iemand inhalen op een 80km weg is een genot en daarvoor hoef je het gaspedaal niet te vloeren. De acceleratie neemt boven 1800tpm flink toe, daarom moet je op stadsrotondes voorzichtig zijn met gas geven, de auto gaat dan gretig door de versnellingen en accelereert flink door waarbij je in de 3 de rotonde verlaat.
Als je met deze auto de ruimte hebt is hij lekker vlot en kun je op de snelweg hoge snelheden aanhouden. De Ateca is redelijk straf geveerd maar dat gaf voor ons de doorslag om voor de Ateca te kiezen boven veel andere merken omdat de wegligging en rijeigenschappen in deze klasse een van de beste is. Hij kwam het meest bij onze Leon in de buurt.
Direct na levering zijn we naar Belgi? gereden over louter binnenwegen, totaal 817km met een gemiddeld gebruik van 1:14,9. MY2020 stoot met 124 g/km ook 5gr minder CO2 uit dan de 2019 versie. Dat scheelt 5x€130=€650 BPM, daar merk je niets van want MY2020 is duurder geworden maar is gunstig voor de toekomst. Dan wordt de MRB ook gekoppeld aan de uitstoot.
Kortom een geweldige auto waarmee je zuinig kan rijden als je dat wil maar over voldoende reserves beschikt om sportief te rijden als je de ruimte hebt.