[SEAT] [Cordoba 6K] auto start ineens niet meer

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Auto net aan de kast gehad en er zat geen enkele fout in.
Strax maar ff naar de merkdealer, misschien dat hun wat meer kunnen zien.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Vanmiddag bij de seat aan de kast geweest.
En het probleem nog niet gevonden.

Stonden 4 foutmeldingen.

1.airbag
2.vlotter
3 instrumenten paneel ofzoiets
4. Achter wegrijblokkering stond een vraagteken.

Dit alles gereset en nu is alles groen.

Maarja nog steeds het probleem niet.

Nu maar wachten tot hij weer niet start en dan naar de seat heen slepen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Relais 109!!!!!

Zorgt voor spanning voor de ECU, en als het relais kuren heeft, start ie niet, maar slaat ook geen foutcode op omdat de ECU geen spanning heeft. Overigens LMM heeft net als relais 109 het verschijnsel dat de auto er in eens mee kapt (of niet start) en zonder aanwijsbare reden het later zomaar wel kan doen.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Heel erg bedankt.
Ga ik die maar is uitwisselen.
Kijken of het dan goed gaat.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Relais 109!!!!!

Zorgt voor spanning voor de ECU, en als het relais kuren heeft, start ie niet, maar slaat ook geen foutcode op omdat de ECU geen spanning heeft. Overigens LMM heeft net als relais 109 het verschijnsel dat de auto er in eens mee kapt (of niet start) en zonder aanwijsbare reden het later zomaar wel kan doen.

Ik kan geen relais 109 vinden bij men zekering kastje.
Of moet ik deze ergens ander zoeken?
Zie wel 2x een relais 100, misschien dat hiervan er ??n 109 moet wezen.

Foto550-HG46748A.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Kan ook zijn dat hij 109 zich in je motorruim bevindt, maar dat weet Corboda beter dan ik :) Bij de Leon heb je ook nog een relaiskastje in je motorruim.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Ik heb nog wel een 109 liggen.

Weet niet of ik hem uit kan wisselen met mijn 30.

Foto-7ZSKOPL7.jpg


Foto-7H4P88TD.jpg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Als je geen relais 109 hebt, is de kans niet zo groot dat dat inderdaad het probleem is (is afhankelijk van autotype, motortype en bouwjaar). Voor mensen die wel een relais 109 hebben, ?n het probleem, is het vaak een probleem om de oorzaak te vinden: lang niet alle dealers/garages kennen dit probleem, en dan is het dus lastig zoeken, zonder foutmeldingen en zonder idee waar je moet zoeken. Volgens mij is er zeker 1 en mogelijk meer topics op het forum te vinden met dit probleem. Ik kan me herinneren dat er een Ibiza rijder was, die een jaar of 2 terug ook dit probleem had, en daar is heel wat gezocht voor het probleem gevonden was. Ik weet de nickname van die topicstarter niet meer, weet wel dat ie in Pernis werkte en vanaf het werk ook het probleem voor de eerste keer had.

Verder advies: let op het geluid van brandstofpomp en dergelijke, en check of dat hetzelfde is als het probleem opnieuw optreedt (want dat gebeurt vroeg of laat beslist). Het is niet de oplossing, maar kan wel helpen om de oplossing te vinden.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Auto start nog steeds sinds dat de auto aan de kast is geweest.

Dus geen idee wat het probleem nu is geweest, nu maar afwachten of het terug komt of niet.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Probleem opgelost!!

Het bleek relais 30 te zijn.
Gister startte de auto weer niet, toen ik relais 30 eruit trok en de auto nog op contact stond hoorde ik de brandstof pomp ff lopen.
Paar keer met het relais op de grond getikt en de auto startte weer.

Relais 30 los gehaald en het bleek dat een aantal solderinkjes op het printje gescheurd waren.
Deze heb ik nu opnieuw gesoldeerd, nu ff een nieuw relais bestellen bij de seat dealer.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Kijk goed om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Relais 109, is dus relais 30 geworden, maar voor de rest had ik dus gelijk over de oorzaak. Mooi dat de oorzaak duidelijk is, en het binnenkort definitief opgelost is. Niets vervelende als een auto waar je niet op durft te vertrouwen, en geen idee hebben wat de oorzaak is.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Relais 109, is dus relais 30 geworden, maar voor de rest had ik dus gelijk over de oorzaak. Mooi dat de oorzaak duidelijk is, en het binnenkort definitief opgelost is. Niets vervelende als een auto waar je niet op durft te vertrouwen, en geen idee hebben wat de oorzaak is.

Klopt. Je inderdaad gelijk, bedankt.
Alleen de 109 past niet inplaats van de 30.

Iedereen heel erg bedankt voor het helpen zoeken naar het probleem.
 

nldeeri1

New member
Lid geworden
12 mei 2014
Berichten
2
Hallo Cordoba en alle andere reageerders,
Ik zou jullie graag will vragen of ik een soortgelijk probleem zou kunnen hebben.
In oktober startte mijn Cordoba 1.6 uit 1999 niet meer. Tot die tijd en die ochtend gewoon nog gebruikt zonder problemen. Het regende die dag hard. Ik ben die avond teruggegaan naar de auto, en toen deed hij het (de eerste rit wel met een hele onrustige motor bij stationair draaien, op en neer tussen de 2000-3000 toeren). De auto heeft het vervolgens als een zonnetje gedaan, tot afgelopen zaterdag. Het regende weer hard, en nadat ik door een diepe plas reed begon het olielampje te branden en viel de motor uit. De startmotor werkte wel maar de motor sloeg niet aan. Na ca. 1,5 uur wachten en proberen uiteindelijk de auto weer aan de praat gekregen. Enkele minuten later stopte de motor weer voor een rood verkeerslicht. Gelukkig kreeg ik de motor weer aan de praat en de rest van de rit naar huis heb ik wat gas bijgegeven bij het uitrollen/stil staan.
Gisteren de auto even geprobeerd te starten, wat in 1 keer lukte. Ik heb nog niet met de auto gereden na zaterdag.
Zou bovenstaande ook met een relais te maken kunnen hebben, of lijkt dit een andere oorzaak te hebben (is er een relatie met nat weer, of is dit toeval?).
ik ben benieuwd!
Thomas
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Ik denk dat er bij jou iets anders aan de hand is Thomas, begin eens met checken van bougiekabels, contactpuntjes en de staat van de bougies.

Het uitvallen bij door een plas rijden wijst echt op een vochtprobleem, en vaak is dit de ontsteking. Na een poosje is het vocht verdampt door de warmte van de motor, en doet ie het weer.
Afslaan bij gas loslaten/uitrollen is typisch voor bougies die aan het einde van hun levensduur zitten. Het olielampje is ook logisch: als de motor uitvalt, krijg je vanzelf ook het olielampje (de volgorde is waarschijnlijk dus andersom geweest: eerst uitval van de motor, toen het olielampje, maar het is goed mogelijk dat je het lampje eerder ziet, dan dat je merkt dat de motor uitgevallen is.
 
Bovenaan