[SEAT] [Cordoba 6K] Koppelings problemen

Marcel van Ede

New member
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
5
Goede dag,

Wij rijden een Cordoba Vario uit 1997 (net het oude type nog). We zitten met een probleem waar de garage maar geen vat op krijgt. Vandaar wil ik het jullie eens voorleggen.
Tijd terug konden we amper schakelen. Bij een rotonde had ik hem pas in z'n versnelling tegen de tijd dat ik eraf was, en achteruit kon alleen tegen de tanden in. Alsdus is de drukgroep vervangen incl koppelingsplaten, druklager. Auto koppelde weer als nieuw!

Gedurende gebruik (3 wkn) merkte ik dat het koppelen weer zwaarder ging en het koppelpunt zakte weer terug naar helemaal onderin.
Na een paar weken een heel erg gepiep uit de koppeling, terug gegaan naar garage, zou aan het nieuwe setje liggen en dus gingen ze er een nieuwe in zetten.
Weer koppeling als nieuw(om aan te voelen).

Tijdje met nieuwe setje gedaan, totdat hij weer geen piepen. (zo hard als een slippende V-snaar maar weg zodra ik ook maar iets aan het koppelings-pedaal zat). Weer terug gegaan.
Druklager zou kapot zijn gegaan als gevolg van een stroeve koppelings-kabel. Nieuw druklager erin gezet en nieuwe kabel. Kopelde weer als nieuw.

Toen ik bij de garage wegreed meteen weer het gepiep (wel zachter, maar was er weer). Garage was door zijn opties heen. Later hebben ze de veer van de gaffel af gehaald. Het druklager zou maar half worden aangedruk en daardoor een raar geluid maken. Door de veer te verwijderen zou het druklager (zonder belasting) altijd mee blijven draaien en dus niet meer piepen.

Nu een week later, piepen is inderdaad weg gebleven. Maar ik merk wel temperatuur afhankelijk gedrag:
Koud: Koppeling gaat heel erg soepel. Maar las ik de koppeling helemaal indruk (tot de bodem) hoor ik een schavend geluid (als twee stenen over elkaar heen).
Warm: Koppeling gaat relatief weer zwaar, koppelpunt zit verder onderin.

Ik ben benieuwd of hier iemand is dit weet wat er aan de hand kan zijn. Laatste keer zou de monteur zelfs al het oude vet hebben verwijderd en alles opnieuw ingevet (en op moment aangedraaid). Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Marcel van Ede

New member
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
5
Nog een toevoeging:
Bij warme motor lijkt hij zich zelfs te gedragen als kapotte drukgroep. Terugschakelen is een heel gevecht en in de R zetten gaat met veel tandenpoetsen (of heel veel geduld).
Vanmiddag weer langs garage.

Nog niemand met een suggestie?
 

FReakingSeat

Vriend van Seat Online!
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
1.599
Mijn ouders hebben een keer meegemaakt dat zo'n 1000km na vervangen van de koppeling (ik weet niet welke onderdelen precies) de koppeling het weer begaf. Wat bleek 1e keer niks vervangen door de garage, was een garage in Frankrijk tijdens vakantie. Ik wil dus altijd de vervangen onderdelen zien.
Ik zeg niet dat dat bij jou aan de hand is maar je weet maar nooit. Vind het wel erg vreemd dat een garage een koppelingsprobleem niet kan oplossen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Goede opmerking, weet je ook echt zeker of de onderdelen zijn vervangen en je niet met het placebo effect hebt rondgereden?
 

Marcel van Ede

New member
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
5
Goede opmerking, weet je ook echt zeker of de onderdelen zijn vervangen en je niet met het placebo effect hebt rondgereden?

Tja, nee ik heb de onderdelen niet gezien. (alleen de kabel die is vervangen dan is duidelijk te zien).
Vervangen druklager trouwens wel gezien.
Zeker de 1e keer was het een wereld van verschil, eerst amper in versnelling te krijgen en vervolgens weer als nieuw. (geen tandenpoesten meer, makkelijk in versnelling en lichte koppeling). Bij Placebo kan gevoel nog vertekenend zijn, maar wel of niet in versnelling is moeilijk te verbeelden :p

Verder kan ik redelijk overweg met de eigenaar en is het geen 'achter op het industrie-terrein' zaakje. Nette zaak met veel bruggen, nette occasions.


Ik begin langzaam te denken aan lucht in een leiding (geen idee welke). Maar iets dat uitzet als het warm wordt. Dan zakt het koppelpunt, kan ik niet volledig ontkoppelen (en houd dus tegendruk). Door het niet ontkoppelen wordt schakelen uiteraard weer een hele klus. Vanmiddag maar eens navragen of ze hebben ontlucht.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.722
Bij mn 1M zit de ontluchtingsnippel vlakbij het druklager.
 

Marcel van Ede

New member
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
5
Al vraag ik me af of het dat wel kan zijn.... Heb geen hydraulische koppeling... :(

Ga nu naar de garage dus morgen weet ik meer (hoop ik dan, heb inmiddels weinig vertrouwen meer)..
 

Marcel van Ede

New member
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
5
Nou, gisteren weer langs geweest.
Kwam aan met een auto die weer moeilijk in de versnelling ging.
Hij heeft iets meer voorspanning gegeven op de koppelingskabel. Vervolgens koppelde en schakelde hij weer prima.
Rondje gereden voor het schavend geluid, maar hij kon het niet onderscheiden (ik wel, maar weet inmiddels waar ik naar moet luisteren).

K heb nog gevraagd of er op de 1e (kapotte) drukgroep wat te zien viel, maar nee dat was niet zo.
K stelde dat we dus mogelijk alleen de kabel hadden moeten stellen, en dat wist hij wel zeker.
We zijn dus 500EUR lichter terwijl er alleen een boutje had moeten worden versteld...

Ik ga eens kijken hoe hij het nu blijft doen.
 
Bovenaan