Marcel van Ede
New member
- Lid geworden
- 27 nov 2014
- Berichten
- 5
Goede dag,
Wij rijden een Cordoba Vario uit 1997 (net het oude type nog). We zitten met een probleem waar de garage maar geen vat op krijgt. Vandaar wil ik het jullie eens voorleggen.
Tijd terug konden we amper schakelen. Bij een rotonde had ik hem pas in z'n versnelling tegen de tijd dat ik eraf was, en achteruit kon alleen tegen de tanden in. Alsdus is de drukgroep vervangen incl koppelingsplaten, druklager. Auto koppelde weer als nieuw!
Gedurende gebruik (3 wkn) merkte ik dat het koppelen weer zwaarder ging en het koppelpunt zakte weer terug naar helemaal onderin.
Na een paar weken een heel erg gepiep uit de koppeling, terug gegaan naar garage, zou aan het nieuwe setje liggen en dus gingen ze er een nieuwe in zetten.
Weer koppeling als nieuw(om aan te voelen).
Tijdje met nieuwe setje gedaan, totdat hij weer geen piepen. (zo hard als een slippende V-snaar maar weg zodra ik ook maar iets aan het koppelings-pedaal zat). Weer terug gegaan.
Druklager zou kapot zijn gegaan als gevolg van een stroeve koppelings-kabel. Nieuw druklager erin gezet en nieuwe kabel. Kopelde weer als nieuw.
Toen ik bij de garage wegreed meteen weer het gepiep (wel zachter, maar was er weer). Garage was door zijn opties heen. Later hebben ze de veer van de gaffel af gehaald. Het druklager zou maar half worden aangedruk en daardoor een raar geluid maken. Door de veer te verwijderen zou het druklager (zonder belasting) altijd mee blijven draaien en dus niet meer piepen.
Nu een week later, piepen is inderdaad weg gebleven. Maar ik merk wel temperatuur afhankelijk gedrag:
Koud: Koppeling gaat heel erg soepel. Maar las ik de koppeling helemaal indruk (tot de bodem) hoor ik een schavend geluid (als twee stenen over elkaar heen).
Warm: Koppeling gaat relatief weer zwaar, koppelpunt zit verder onderin.
Ik ben benieuwd of hier iemand is dit weet wat er aan de hand kan zijn. Laatste keer zou de monteur zelfs al het oude vet hebben verwijderd en alles opnieuw ingevet (en op moment aangedraaid). Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag!
Wij rijden een Cordoba Vario uit 1997 (net het oude type nog). We zitten met een probleem waar de garage maar geen vat op krijgt. Vandaar wil ik het jullie eens voorleggen.
Tijd terug konden we amper schakelen. Bij een rotonde had ik hem pas in z'n versnelling tegen de tijd dat ik eraf was, en achteruit kon alleen tegen de tanden in. Alsdus is de drukgroep vervangen incl koppelingsplaten, druklager. Auto koppelde weer als nieuw!
Gedurende gebruik (3 wkn) merkte ik dat het koppelen weer zwaarder ging en het koppelpunt zakte weer terug naar helemaal onderin.
Na een paar weken een heel erg gepiep uit de koppeling, terug gegaan naar garage, zou aan het nieuwe setje liggen en dus gingen ze er een nieuwe in zetten.
Weer koppeling als nieuw(om aan te voelen).
Tijdje met nieuwe setje gedaan, totdat hij weer geen piepen. (zo hard als een slippende V-snaar maar weg zodra ik ook maar iets aan het koppelings-pedaal zat). Weer terug gegaan.
Druklager zou kapot zijn gegaan als gevolg van een stroeve koppelings-kabel. Nieuw druklager erin gezet en nieuwe kabel. Kopelde weer als nieuw.
Toen ik bij de garage wegreed meteen weer het gepiep (wel zachter, maar was er weer). Garage was door zijn opties heen. Later hebben ze de veer van de gaffel af gehaald. Het druklager zou maar half worden aangedruk en daardoor een raar geluid maken. Door de veer te verwijderen zou het druklager (zonder belasting) altijd mee blijven draaien en dus niet meer piepen.
Nu een week later, piepen is inderdaad weg gebleven. Maar ik merk wel temperatuur afhankelijk gedrag:
Koud: Koppeling gaat heel erg soepel. Maar las ik de koppeling helemaal indruk (tot de bodem) hoor ik een schavend geluid (als twee stenen over elkaar heen).
Warm: Koppeling gaat relatief weer zwaar, koppelpunt zit verder onderin.
Ik ben benieuwd of hier iemand is dit weet wat er aan de hand kan zijn. Laatste keer zou de monteur zelfs al het oude vet hebben verwijderd en alles opnieuw ingevet (en op moment aangedraaid). Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag!
Laatst bewerkt door een moderator: