[SEAT] [Cordoba 6K] Wild inhouden, stationair onregelmatig bij warme motor

Minifreak1293

New member
Lid geworden
29 dec 2014
Berichten
7
Ik ben nieuw op het forum en sinds een maand eigenaar van een prachtige sx abf 2.0 16v. Heerlijke auto maar nu speelt het volgende.
Als ik de auto start met koude motor loopt hij even 1100rpm en zakt dan keurig af naar normale ongeveer 800rpm. Dan ga ik rijden en zodra ik boven de 2000rpm wil komen houd hij wild in...echt met een schok alsof de motor afslaat. Duurt even en daarna rijdt hij redelijk normaal. Als de auto stil is gezet en weer starten met warme motor speelt dit ook. Bij gas loslaten (vooral rond de 2000rpm) voel je een schok in de auto. Alsof er abrupt iets dicht gezet word.
Bij een warme motor is het stationair toerental onvoorspelbaar. Soms keurig maar soms ook verhoogd tot 200rpm...soms tussen de 800 en 1400 op en neer. Bij warme motor beetje doortrekken en ontkoppelen wil hij soms tot 4000rpm stationair lopen.....
Wat heb ik inmiddels gedaan;
bougies en kabels vervangen,
Rotor en verdeelkap vervangen,
Luchtfilter en olie vervangen,
Gaskleppositiesensor vervangen,
Laten uitlezen= storing gaskleppositiesensor sporadisch (daarom dus vervangen)

Iemand een idee? Dit doet namelijk enorme afbreuk op mijn rijplezier.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.721
Weet je ook zeker dat de nieuwe gasklep het goed doet? Heb je deze ook afgesteld? Distributie nog steeds op tijd? Zijn de riemen nog in goede staat (geen missende tandjes)?
 

Minifreak1293

New member
Lid geworden
29 dec 2014
Berichten
7
Weet je ook zeker dat de nieuwe gasklep het goed doet? Heb je deze ook afgesteld? Distributie nog steeds op tijd? Zijn de riemen nog in goede staat (geen missende tandjes)?

Ik heb het gasklephuis niet vervangen (alleen schoon gemaakt), maar de gaskleppositie sensor vervangen. Wat valt er verder dan nog af te stellen? Volgens Boelm hoefde dit type niet ingeleerd te worden. Distributie is 50k geleden gedaan en de staat is niet bekend (zou moeten kijken) Maar als de tijd niet meer zou kloppen zou hij dan niet altijd beroerd lopen? Hij doet het bij wegrijden (het inhouden) tot 2000rpm eenmaal daarboven loopt hij als een speer! Dat onregelmatig stationair lopen is ook geen vast gegeven. Het gebeurd vaak maar niet altijd.
Na vervangen van de gaskleppositie sensor was er geen verandering merkbaar. Hoe is dit type gasklephuis in te leren? Gaat het dan om de gegevens te linken met de ecu?

Dank voor de reactie trouwens!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.721
Ik denk ook alleen maar mee, misschien roep ik wel iets waarbij je denkt: owja!

Over de gasklep: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#tba

Distributieriem is makkelijk na te kijken, kap eraf halen en met zaklamp kijken of je rare dingen ziet. En check idd de vacuumslangen, laat de auto stationair lopen, trek/wrik aan vacuumslangen en kijk of er een verschil in toeren komt.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Rondspuiten met remmenreiniger bij de vacu?m leidingen..
veranderd de motor loop dan heb je daar een lek...
 

Minifreak1293

New member
Lid geworden
29 dec 2014
Berichten
7
Heb de stappenmotor nachtje laten trekken en het lijkt wat verbeterd te zijn....zeker niet weg! Gasklep opnieuw inleren is een missie...iemand in de buurt van Den Helder met vcds?
Heb ook geprobeerd met remmenreiniger aan de gang te gaan...bij de slangen geen verandering. Het rare is wel dat toe ik onder het gasklephuis richting het spruitstuk spoot, de motor langzamer ging lopen en zelfs afsloeg.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.721
Of je hetzelfde gedrag altijd weer kunt "uitlokken". Nu weet je iig wat je kunt bekijken...Scheur in spruitstuk?
 

Minifreak1293

New member
Lid geworden
29 dec 2014
Berichten
7
Spruitstuk nagekeken en kon op eerste inspectie niets zien. Gaat volgens mij ook om het uitlaatspruitstuk...niet inlaat. Heb alles nog maar eens extra aan gedraaid. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de slechte loop iets met het uitlaatspruitstuk te maken kan hebben...misschien slechte lambda sonde informatie door valse afblaaslucht...
Volgens mij heeft een abf niet echt een luchtmassa meter...terwijl ik hem er wel zo uit vind zien. Hoe kan ik dat testen...geeft toch ook storingen op de computer?
 
Bovenaan