[SEAT] [Cordoba 6K1] Boordcomputer problemen

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Hallo mede seat liefhebbers,
Sinds 2 weken ben ik eigenaar van een Cordoba 1.6 SX uit 1997, alleen heeft de auto last van een paar problemen;

Als ik de auto op contact zet branden alleen de handrem, ABS en oliedruk lampjes zoals het hoort op het display, verder helemaal niets.
De knipperlichtindicatie doet het niet (knipperlichten zelf wel), en ook de 2 balken links en rechts (geen idee wat daar in hoort te staan, hebben het nooit gedaan) licht ook niets op.

Ik heb het idee dat de boordcomputer niet werkt, met het knopje op de rechter schakelaar kan je wisselen tussen weergaves, maar zowel bij de olietemperatuur als het verbruik geeft hij niets aan.

Ook loop de motor stationair niet 100%, alsof het mengsel niet goed is. (mijn idee is dat hij geen/verkeerde input krijgt van de sensoren en dus geen goede mengselverhouding kan vinden)

Excuus voor mijn onduidelijke verhaal, het is een auto met een verleden, en ik wil gewoon graag weten wat er allemaal mis kan zijn.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Voor de goede orde: het is handig als je ook de motorcode vermeld, bij dergelijke vragen. In dit geval is het een 1.6 met variabele venturi en dus 100 pk (er is uit die periode ook een 1.6 met 75pk, maar dat is een andere uitvoering).
Je motorcode is AFT.
Olietemperatuur wordt alleen weergegeven als de olietemperatuur boven de 50 graden komt, en daarvoor moet je eerst een kleine 10 km rijden.
Als ik het goed heb, geeft je dash beide pijlen gelijk aan (maakt geen verschil of je links of rechts richting aangeeft).

De balken: dat zijn de grijze displays voor km-stand/dagteller en de andere voor tijd/boordcomputer?
Post anders even een foto met wat je precies bedoelt.

Het lijkt erop dat je instrumentenpaneel niet meer helemaal jofel is.

209fw4m.jpg
 
Laatst bewerkt:

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Sorry voor de onduidelijkheid, ben zelf motorfietsmonteur, dus auto's zijn me nog een beetje vreemd.
Het is inderdaad de AFT versie.
Gisteren ruim 50 KM gereden, maar nog steeds geen temperatuurweergave, ook het verbruik en dergelijke doet het niet, alleen de tijd wordt weergegeven.
(Het display in de linker teller werkt wel zoals het hoort)

Met de displays bedoel ik dezen:
Untitled-1.jpg

Zoals gezegd, ik weet niet of daar uberhaupt wat hoort te verschijnen, ze hebben het nooit gedaan.

Hoort er onder de tellers ook niet iets van een motormanagement lampje oid. te gaan branden bij het op contact zetten?
Omdat bij mij alleen de tellerverlichting, kilometerstand, tijd, handrem, ABS en oliedruk aangegeven worden.


Wat ik vergeten ben te melden is dat ik langs 2 seat dealers ben geweest, maar geen van beide konden de computer uitlezen, kon geen contact worden gemaakt oid.

Wat me nog meer opgevallen is toen ik vanmiddag wat aan het rondeuzen was:
-Naast de diagnosestekker onder het stuur zit nog een andere kabel (van de orginele kabelboom) die lijkt te zijn doorgeknipt, zit geen stekker meer aan.
-Vanaf de ACU (onder het raam) lijkt al het 1 en ander gebeund, er zijn een aantal kabels bijgemaakt die er niet horen.

Ik zal morgen even wat foto's maken, ik denk dat je daar meer aan hebt.

Ik denk dat er in het verleden met deze auto omgebeund is, dus ik probeer er gewoon achter te komen wat er aan de hand is voor dat ik er echt de weg mee op ga.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ik heb van '99 t/m '10 met een SX uit aug. '96 (model '97 dus) gereden, dus ik ken 'm aardig.

Balk links hoort niets in te verschijnen, het kan zijn dat dat bedoeld is voor een ander model met grotendeels hetzelfde instrumentenbord. Heb je wel een gebruiksaanwijzing bij de auto?
Stekker bij de OBD (diagnose stekker), is die misschien van remlicht/rembekrachting/ABS?

Accu zit origineel ook niet onder het raam, maar linksvoor achter de linkerkoplamp. (ik zal even kijken of ik foto's kan vinden)
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Oh sorry, typout, bedoel ECU/boordcomputer.
En die stekker...weet het niet zeker, heb geen electrisch schema of iets dergelijks, ik zal morgen even kijken welke kleurcodes de draden hebben.
Maar het leek me wel een redelijk belangrijke kabel, heb de ABS zelf nog niet geprobeert.

Als de flits een beetje mee wil werken zal ik zo wel even wat foto's maken.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
De auto heeft een mechanische gaskabel, dus daar kan de kabel niet van zijn. Ik bedenk net, is ie niet van de stuurairbag of van de alarmlicht-schakelaar?
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Hier zijn de losse draden, zou inderdaad heel goed van het remlicht kunnen zijn.
IMG_0314.jpg


En hier nog 1 van zekeringen/relais, heb ergens gelezen dat het relais van de computer (30?) wel eens problemen gaf, kan dat kloppen?
IMG_0317.jpg


En dit is er te zien als ik hem op contact zet (ABS is niet te zien, die ging net uit, in02 is onderhoudsbeurt, zo ver was ik al :p)
IMG_0322.jpg



Dat van de gaskabel klopt, en die moet volgens mij ook wat afgesteld worden, hij schokt wat als je het pedaal licht intrapt/loslaat.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ik kan uit de foto van de kabel niet zoveel opmaken. Relais problemen heb ik nooit gehad, maar dat wil niet zeggen dat een ander het ook niet gehad kan hebben.

Op het eerste gezicht, mis ik controllampjes in het dashboard. Ik zie rechts het lampje van rem/handrem, de lampjes ernaast kan ik zo niet thuisbrengen (1 van de 2 is dat het contact aanstaat en de motor niet loopt), ik zie op het linkerdisplay, dat de auto ?f aan een grote beurt toe is, ?f dat de auto niet gereset is bij de laatste beurt. (melding 'in 02', kort voor inspectie 02). Ik pak even het boekje erbij, als ik het zo snel kan vinden.

Overigens kan je de klok gelijk zetten met de knopjes linksonder de benzinemeter. Als ik het goed heb bovenste knopje voor de uren onderste voor de minuten, je kunt alleen vooruit, niet achteruit dan moet je helemaal rond.
 
Laatst bewerkt:

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Die melding wist ik inderdaad.
Linkerlampje is oliedruk, die ernaast de accu (motor draait niet, dus geen oliedruk en laadspanning), en de laatste is de handrem, (ernaast nog de oranje ABS).
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ik weet al wat je bedoelt met relais ECU: dat is dacht ik bij Leon, of een veel jongere generatie Ibiza. Bij deze generatie geen probleem bekend met dit relais.
In mijn herinnering heb je 2 oranjelampjes bij op contact zetten, inderdaad ABS en de ander zou het motormanagement lampje kunnen zijn. Dat ik verder nooit heb zien branden.

Voor de boordcomputer kun je trouwens met een schuifje op de ruitenwisserhandle switchen tussen geheugen 1 en geheugen 2. Geheugen 1 geeft de gegevens van de rit, en dit wordt gereset na 2 uur stilstaan (als de auto niet op contact staat), geheugen 2 telt gewoon alle ritten op totdat het geheugen handmatig gereset wordt.

Overigens nog iets: het brandstofverbruik wordt (voor geheugen 1) alleen aangegeven als gemiddelde over de rit, zolang de auto stilstaat geeft ie dus niets aan. De auto geeft dus geen brandstofverbruik van dat moment, maar altijd vanaf het moment dat je bent gestart, de eerste 100 m geeft ie alleen streepjes aan als verbruik. In de gevallen dat ie bij jou niets aangeeft, zie je dan streepjes, of helemaal niets in het display?
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Ik weet al wat je bedoelt met relais ECU: dat is dacht ik bij Leon, of een veel jongere generatie Ibiza. Bij deze generatie geen probleem bekend met dit relais.
In mijn herinnering heb je 2 oranjelampjes bij op contact zetten, inderdaad ABS en de ander zou het motormanagement lampje kunnen zijn. Dat ik verder nooit heb zien branden.

Voor de boordcomputer kun je trouwens met een schuifje op de ruitenwisserhandle switchen tussen geheugen 1 en geheugen 2. Geheugen 1 geeft de gegevens van de rit, en dit wordt gereset na 2 uur stilstaan (als de auto niet op contact staat), geheugen 2 telt gewoon alle ritten op totdat het geheugen handmatig gereset wordt.

Overigens nog iets: het brandstofverbruik wordt (voor geheugen 1) alleen aangegeven als gemiddelde over de rit, zolang de auto stilstaat geeft ie dus niets aan. De auto geeft dus geen brandstofverbruik van dat moment, maar altijd vanaf het moment dat je bent gestart, de eerste 100 m geeft ie alleen streepjes aan als verbruik. In de gevallen dat ie bij jou niets aangeeft, zie je dan streepjes, of helemaal niets in het display?

Ok?, daar was dat schuifje dus voor, dat vroeg ik me ook al af namelijk.
Ik heb namelijk gister op de snelweg wat zitten prutsen ermee, en toen stond er bij zowel de temperatuur als verbruik alleen streepjes, ik weet alleen niet of hij op stand 1 of 2 heeft gestaan.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Als je het schuifje door stand 1 heen verder naar links drukt, reset je geheugen 1 handmatig, geheugen 2 kun je resetten door het schuifje door stand 2 heen naar rechts te drukken en dan reset je geheugen 2.

@Narcosyn, heb je een gebruiksaanwijzing voor de auto of niet? (ik heb de mijne nog ergens liggen, maar moet er even voor zoeken).

Bij welke temperatuur had je streepjes? de buitentemperatuur, of de olietemperatuur?
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Een gebruiksaanwijzing heb ik er bij als het goed is, even snel doorgebladert vorige week, zal hem morgen eens verder bestuderen.

Temperatuur, hij op het rechter display alleen maar de tijd aan, en een gemiddelde snelheid, bij alle andere opties staan streepjes.
(vandaar dat ik ook vrees dat de boordcomputer naar de gallemiezen is)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Het kan ook zijn dat er sensoren niet vervangen zijn, zoals de temperatuursensor voor de buitenlucht en de sensor voor de olietemperatuur. Die sensoren gaan soms kapot (vanzelf of door aanrijding ofzo), ik heb ze bij mijn SX nooit hoeven vervangen, het enige bijzondere dat ik vervangen heb is de LMM toen de auto 3,5 jaar oud was, met de vervanger zo'n 11 jaar en 120.000 km gereden zonder problemen. Ik heb de auto niet meer, omdat ie economisch total loss was nadat een Astra letterlijk boven op de motorkap landde.

Als je streepjes hebt, lijkt het erop dat ie input mist, en niet dat de boordcomputer zelf kapot is. (mogelijk van de kabel met zonder stekker)
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Ik zal ze eens opzoeken en controleren.
Zit bij deze auto de buitentemperatuursensor toevallig in 1 van de spiegels?
Want die van mij zijn niet orgineel (carbon).
Al met al heb ik er dus nog genoeg werk aan eerst.

Ik zit alleen met 1 probleem (en tegelijk eingelijk de reden waarom ik dit topic startte);
Beide dealers waar ik ben geweest kunnen niet in de boordcomputer komen, dus ik probeer er achter te komen WAAROM dat niet kan.
Want als de dealer dat moet uitzoeken dan gaat daar teveel tijd (=geld) in zitten.
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Nou, boordcomputer en verdere euvels even terzijde (ga donderdag maar langs de dealer...)

Ben nu bezig met het aansluiten van een remlichtschakelaar, want daar blijkt de afgeknipte stekker dus van te zijn.
Maar wegens gebrek aan enige documentatie schiet het niet echt op...

De schakelaar die ik heb is 2-polig, maar ik heb 4 draden: Rood/geel, Rood/blauw, bruin, en lichtblauw.
Op welke zou ik de schakalaar aan moeten sluiten?
Volgens het enige schema wat ik heb kunnen vinden zou het rood/geel+rood/blauw moeten zijn, maar dan gebeurt er niets?
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Had je dat schema gezien wat ik op de vorige pagina gepost heb?:) Of bedoel je dat schema?

Ja die was ik al tegengekomen, dat is volgens mij ook het enige wat er qua documentatie op het net te vinden is :/
Als ik de draden die daar staan doorverbindt gaat geen van de 3 remlichten namelijk branden, zekering zijn oke, evenals de pitten.
Vraag me alleen af waar die andere 2 draden van zouden kunnen zijn.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Moet je als het goed is in dat schema kunnen terugvinden... Zal er zo ook is naar kijken..:)

EDIT:

Rood/Wit -> Schakelaar koppeling -> Bruin/Wit -> Massa

Wit/Geel -> Schakelaar Remlicht -> Bruin/Wit -> Massa

Zo zou het moeten zitten volgens dat schema...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan