[SEAT] [Cordoba 6K1] Boordcomputer problemen

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Het vervelende is dat ik zelf geen multimeter heb, denk dat ik er morgen maar 1 aan moet gaan schaffen, die ga ik wel meer nodig hebben denk ik.
 

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
Heb laatst ook is een knappe aangeschaft, is altijd handig! Als het kan ff eentje met een piepertje kopen, maar die zijn wel vaak wat duurder, maar voor de basisdingen als je hem bijna niet gebruikt, is er een van de gamma ofzo ook goed:p

Weet niet waar je in de buurt woont, als het hier in de buurt is wil ik ook wel is ff kijken...:)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Ik zal ze eens opzoeken en controleren.
Zit bij deze auto de buitentemperatuursensor toevallig in 1 van de spiegels?
Want die van mij zijn niet orgineel (carbon).
Al met al heb ik er dus nog genoeg werk aan eerst.

Ik zit alleen met 1 probleem (en tegelijk eingelijk de reden waarom ik dit topic startte);
Beide dealers waar ik ben geweest kunnen niet in de boordcomputer komen, dus ik probeer er achter te komen WAAROM dat niet kan.
Want als de dealer dat moet uitzoeken dan gaat daar teveel tijd (=geld) in zitten.

Ik dacht dat de temperatuur sensor achter de voorbumper zit, maar ben daar niet 100% zeker van. Wat je spiegels betreft: grote kans dat er alleen maar carbon-look-folie op zit, en dat de spiegels verder origineel zijn.

Wat het niet uitlezen betreft: probeer eens of je iemand kunt vinden met vagcom die je kan helpen. Als Vagcom er niet inkomt, krijg je ook te zien waarom bij Vagcom. Overigens is de kans serieus aanwezig, dat de auto met Vagcom gewoon uitgelezen kan worden. Dit heb ik bij mijn huidige auto ook gehad, dat bleek in de aftermarket radio te zitten. Radio loskoppelen en je kunt de auto uitlezen, voor de Skoda-dealer was dit een onoplosbaar probleem.
Een niet-dealer garage kon de auto wel gewoon uitlezen, en een Seat-dealer had het ook in 2 minuten voor elkaar. Overigens kan dit bij jouw auto niet het probleem zijn: deze generatie (6K1) is nooit met originele radio geleverd, alleen met 1-din aftermarket radio.

Op het forum is er ook een lijst van mensen met Vagcomkabel, die bereid zijn anderen te helpen met het uitlezen van de auto.
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Moet je als het goed is in dat schema kunnen terugvinden... Zal er zo ook is naar kijken..:)

EDIT:

Rood/Wit -> Schakelaar koppeling -> Bruin/Wit -> Massa

Wit/Geel -> Schakelaar Remlicht -> Bruin/Wit -> Massa

Zo zou het moeten zitten volgens dat schema...
Dat gaat over de dieselversie, dat is schijnbaar weer anders.
Het schema waar ik naar zit te kijken is Diagram 9->nummer 79

Heb laatst ook is een knappe aangeschaft, is altijd handig! Als het kan ff eentje met een piepertje kopen, maar die zijn wel vaak wat duurder, maar voor de basisdingen als je hem bijna niet gebruikt, is er een van de gamma ofzo ook goed:p

Weet niet waar je in de buurt woont, als het hier in de buurt is wil ik ook wel is ff kijken...:)

Ik woon in Heerenveen, dus niet bepaald om de deur.

Ik dacht dat de temperatuur sensor achter de voorbumper zit, maar ben daar niet 100% zeker van. Wat je spiegels betreft: grote kans dat er alleen maar carbon-look-folie op zit, en dat de spiegels verder origineel zijn.

Wat het niet uitlezen betreft: probeer eens of je iemand kunt vinden met vagcom die je kan helpen. Als Vagcom er niet inkomt, krijg je ook te zien waarom bij Vagcom. Overigens is de kans serieus aanwezig, dat de auto met Vagcom gewoon uitgelezen kan worden. Dit heb ik bij mijn huidige auto ook gehad, dat bleek in de aftermarket radio te zitten. Radio loskoppelen en je kunt de auto uitlezen, voor de Skoda-dealer was dit een onoplosbaar probleem.
Een niet-dealer garage kon de auto wel gewoon uitlezen, en een Seat-dealer had het ook in 2 minuten voor elkaar. Overigens kan dit bij jouw auto niet het probleem zijn: deze generatie (6K1) is nooit met originele radio geleverd, alleen met 1-din aftermarket radio.

Op het forum is er ook een lijst van mensen met Vagcomkabel, die bereid zijn anderen te helpen met het uitlezen van de auto.

Oke!
Ik ken jammer genoeg niemand die iets met auto's doet, ik zal die lijst eens doorspitten dan.
En wat de radio betreft heb ik geen idee, heb er nu 1 van VDO inzitten, werkt nog niet optimaal (alleen de voorste speakers doen het, display doet het ook niet), maar beter dan stilte!

En de spiegels, dat is inderdaad folie, maar onder de folie lijken ze rood te zijn.
Maargoed, al met al dus nog genoeg te doen.
 
Laatst bewerkt:

Simon4all

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
9.839
My bad, sorry, had ik niet gezien...:p Enne, nee, Heerenveen is niet echt om de hoek:p
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Is niet origineel bij een SX: die heeft radiovoorbereiding, met mid/hoog in het dashboard, basspeaker onder in de hoek van de portieren, en achter in de hoedenplank ook 2 speakers. Al met al genoeg voor een zeer redelijk geluid, zeker voor een auto van bijna 15 jaar oud. Verder ligt de antennekabel en de ISO-blokken ook standaard al in de auto. Ik had er een Philips inhangen, compleet met DCC cassettedeck, kun je tenminste 18-bits audio afspelen. (gewone WAV-CD is maar 16-bit).

@narcosyn: hou wel in de gaten, dat uitlezen bij deze generatie auto's nog erg beperkt is. Een defecte luchtmassameter (LMM) geeft bijvoorbeeld geen foutmelding.
 
Laatst bewerkt:

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Hmmmm, radio fixen staat wel ergens op de to-do lijst, is ook wat met DIE bedrading omgekloot door 1 van de vorige eigenaren...zucht :p
De lijst wordt langer en langer.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Als je me een PM stuurt met een mailadres, kan komende week wel foto's mailen van mijn SX, met alle zaken die ik los gehad heb, daar heb je misschien wat aan. Ik heb de mijne als overjarige demo gekocht, en er is niet met de bedrading 'gehobbied'. Aantal foto's dat ik heb, is voor technische zaken wel beperkt.
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Nou, maar even een update;
Net bij de dealer geweest, ze konden in het systeem komen, alleen het gedeelte van het motormanagement niet, misschien krijgt die geen voeding, of een slechte massa 'ergens'.
Heb wel een bedradingsschema meegekregen, dus nu zit er niets anders op dan zelf op zoek gaan naar de naald in de hooiberg, en de complete bedrading van voor naar achter controleren, aangezien er flink in omgekloot is, omgeleidt en doorgeknipt, zal er wel flink wat achterweg komen....zucht...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Hoeft niet pers? van 'modificaties' te komen. Stroomvoorziening van ECU zal wel in orde zijn, maar mogelijk dat er ergens ?f in de ECU zelf, of in de bedrading een probleem zit.

Ik zou zeggen begin eens gewoon met elke zekering er uit trekken en verwisselen met een ander (van dezelfde waarde). Als je van elke waarde 1 reserve zekering hebt, kunt je de zekeringen gewoon steeds doorwisselen. Zekeringen lijken soms perfekt in orde, maar vertonen soms een scheur waardoor ze niet meer werken, terwijl ze op het oog in orde zijn.

Probeer de stekker van de ECU zo goed mogelijk te checken: mogelijk dat de communicatie niet goed verloopt door een probleem met een stekkerverbinding van de ECU.
 
Laatst bewerkt:

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
De stekker van de ECU is al schoongemaakt, de zekering zal ik morgen eens proberen, toevallig vandaag een paar setjes gehaald, zal nog even zoeken of ik ergens kan vinden welke waardes erin horen, staat niet op het deksel jammer genoeg.

De motor loopt nog niet echt 100% lekker, beetje schokken in lage toeren...
Zou ook nog even controleren op valse lucht, en eventueel losse vacuum enzo.
Dan nog de verlichting in orde maken, en dan is het bijna rijdbaar =)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Waardes staan in de handleiding, ik geloof pagina 72, anders even in de trefwoordenlijst kijken onder zekeringen.
 

Narcosyn

New member
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
27
Hmmm, heb ook een haynes handboek kunnen vinden, dat maakt de boel een stuk makkelijker.
Ook ben ik er eindelijk achter waarom mijn remlicht niet wil werken (en waar de aansluiting van de remlichtschakelaar is gebleven); blijkt dat het groene, 5 pins stekkerblok 'E' niet achter in de zekeringkast zit, en dat is dus net waar de remlichtschakelaar naar toe moet :p
Dus dat wordt morgen even wat draadjes leggen.
Jammer genoeg is electro niet mijn favoriete bezigheid, maar goede verlichting is toch wel prettig.
 
Bovenaan