[Seat] [Cordoba 6K2 Cupra] watertemperatuur loopt op na chiptunen

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Hallo,

Ik heb woensdag me cordoba cupra uit 2000
laten chippen (JD). En gister toen ik ff ging scheure
liep me watertempratuur boven de 90 graden.
Toen ik rustiger ging rijden daalde die weer naar de 90 graden. Waaraan kan dat liggen?

Gr. Ron

[mod-edit: lees even de FAQ door en gebruik tags svp, dit lijkt nergens op]
 

witalik

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
805
mischien is je waterpomp teveel versleten ? daar zitten schoepen op en mischien als die teveel gesleten zijn kan hij niet meer genoeg water rondpompen als jij wat harder gaat ?
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Daar zat ik ook al aan te denken ja, gaat ook denk weer wat kosten nadat je al wat neergelegt heb voor het chippen :p! Kan je dat ook nog zien of ie versleten is?
 

witalik

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
805
ja dat kan je zien maarja dan moet ie er dus af en kan je gelijk een nieuwe erop zetten :D
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Misschien stomme vraag maar de waterpomp wordt aangedreven door distributieriem of multiriem!? Want ik weet wel dat mijn multiriem aan vervanging toe is, aardig wat scheurtjes in enzo.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Waterpomp bij een 1.8 20VT wordt aangedreven door de distributieriem.
 

Bastiaan

New member
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
23
Je zegt het zelf al. Als je gaat lopen "scheure" gaan er dingen stuk.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Chippen heeft niets met je watertemperatuur te maken uiteraard.. als je hem origineel langdurig op de kloten geeft, gaat de watertemp net zo hard oplopen (als er iets met de pomp of thermostaat mis is uiteraard).

Het kan ook goed zijn dat de waterpomp nog goed is, maar de thermostaat kapot.
 
Laatst bewerkt:

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Lijkt me sterk dat gas geven levensduur van je waterpomp beinvloed.
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Hoge toeren is natuurlijk wel hogere slijtage maar dan is zo goed als te verwaarlozen. Plus word niet erger als je hem chipt.
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
gister test rondje gemaakt, maar werd weer heet bij volgas! koelvloeistof was via de dop eruit gelekt, vriend zag ook dat er geen druk stond op de koelslang vanaf me radiator. Dus hij had het er over dat misschien lucht in het systeem zit, of je termostaat of je pomp kapot.

iemand anders ideeen?
 

sont

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
69
Misschien wel beiden! Thermostaat en een slecht werkende waterpomp. Bij het niet opengooien van je thermostaat zal de temperatuur op lopen en het niveau van je koelvloeistof loop op door uitzetting van de hete koelvloeistof. Als dan ook nog eens je waterpomp slecht functioneert dan word het wel heel snel warm.Ook tijdens stationair draaien!

Als je bij stationair draaien van de auto en bij rustig rijden wel de temperatuur op de 90 graden krijgt ,dan kan je er van uit gaan dat de thermostaat werkt en je waterpomp de boosdoener is.
Bij vollast van de auto draait de schoepen van de waterpomp niet meer mee door slip.

Bij het vervangen van je waterpomp zou ik gelijk je thermostaat er uit halen omdat je dan toch met het koelvloeistof gedeelte bezig bent en je hem dan eventueel kan testen in een pannetje heet water of gelijk vervangen. Kosten van een nieuwe thermostaat zijn het niet.
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Oke bedankt, Toen die zo heet was geworden, toen liet ik m stationair draaien en zag dat ie weer op de 90 graden terug liep.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Lijkt me sterk dat gas geven levensduur van je waterpomp beinvloed.

Gas geven, betekent gewoon hogere temperaturen. (meer brandstof die verbrandt) Hogere temperatuur betekent dat lagers meer voor hun kiezen krijgen, dus gaan ze korter mee.
Ik zie het op het werk ook: apparatuur met waterpompen waar verschillende temperaturen gebruikt worden: die met een temperatuur van 90 graden gaan altijd kapot (lagers), die van 75 graden af en toe en die van 50 graden eigenlijk nooit. (pompen draaien evenveel uren, en de pomp voor 90 graden hoeft zelfs minder liters {debiet} te leveren). Dus indirect is het toch wel zo.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
gister test rondje gemaakt, maar werd weer heet bij volgas! koelvloeistof was via de dop eruit gelekt, vriend zag ook dat er geen druk stond op de koelslang vanaf me radiator. Dus hij had het er over dat misschien lucht in het systeem zit, of je termostaat of je pomp kapot.

iemand anders ideeen?

Er hoort dus wel (een beperkte) overdruk op te staan als het koelsysteem heet is. Je kan ook ergens een scheurtje in slang of reservoir hebben waardoor de overdruk ?n koelvloeistof verdwijnt.
Het beste kun je beginnen met (koud) koelsysteem onder druk te zetten, en kijken of je ergens lekkage ziet, dat is gewoon de basis van je koelsysteem. Lekkage betekent verlies van koelvloeistof, waardoor minder liters vloeistof dezelfde hoeveelheid warmte op moeten nemen, dat betekent dus snel hoge koelvloeistoftemperatuur, die in situaties dat niet gekoeld hoeft te worden ook weer snel daalt.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Pas trouwens wel op met gas geven nu, als je koelvloeistofsysteem lek is of je waterpomp het slecht doet en/of er geen water in zit, dan gaat de temperatuur ook weer dalen (hij meet dan gewoon lucht in de leidingen).

Even zo doortrappen en het kost je een koppakking (en misschien nog erger een kromme kop).
 

sont

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
69
Oke bedankt, Toen die zo heet was geworden, toen liet ik m stationair draaien en zag dat ie weer op de 90 graden terug liep.

Als je in de tussentijd geen koelvloeistof verloren bent.Dus het niveau blijft normaal (geen lekkage). Dan is het voor 100% je waterpomp. Bij vermindering van je niveau is dat een aanwijzing van een lekkage!
 
Laatst bewerkt:

henkstaman

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
95
mocht het je waterpomp zijn moet je wel oppassen, heb weleens gezien dat ze uit elkaar vielen en dan springt je distributieriem van tijd, en dat wil je niet natuurlijk.
hoeveel km heeft de auto gelopen, en wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen?
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Distributieriem heb ik helaas geen info over van wanneer die vervangen is enzo, km stand is 141000km.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Ik heb dit probleem ook maar dan met een Seat Leon 1.2 TSI met nog geen 3500 kilometer op de teller. Dealer gaat er volgende week naar kijken, ben benieuwd.
 
Bovenaan