[Seat] [Cordoba 6K2 Cupra] watertemperatuur loopt op na chiptunen

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Ben benieuwd wat bij jou kan zijn! Baal er aardig van grote kans dat me waterpomp is zo te lezen, en dan ik gelijk beter me distributieriem ook maar vernieuwen! Maar er was ook aardig wat koelvloeistof gelekt. Volgens mij uit de dop zelf dat ik zag.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Moet zeggen dat het bij mij pas misgaat als ik de 165/170 nader. Maar dan stijgt de temperatuur ook ineens best snel. Gelukkig rijd ik het nooit, maar goed is het niet, dat dan de temperatuur ineens gaat stijgen. Ik ben benieuwd wat de dealer ermee doet.
 

Jeroen-Aygo

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
93
Zullen we het wel even apart houden van elkaar. We gaan nu appels met peren vergelijken (een 1.8 20vt met een 1.2TSI).
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Ik hoor ook veel mensen zeggen van vanwege dat hij nu gechipt is en dus sneller heet word, dat de thermostaat niet snel genoeg open gaat? En nog iets ik zag dat het slangetje van me wastegate weg is of hoort dit na chiptuning? Ze zeiden wel dat ze de wastegate scherper hadden afgesteld.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
mocht het je waterpomp zijn moet je wel oppassen, heb weleens gezien dat ze uit elkaar vielen en dan springt je distributieriem van tijd, en dat wil je niet natuurlijk.
hoeveel km heeft de auto gelopen, en wanneer is voor het laatst de distributieriem vervangen?

Volgens mij bij wordt de waterpomp bij de 6K door de multiriem aangedreven. :X
 
Laatst bewerkt:

Jeroen-Aygo

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
93
Lijkt me lastig zo met al die tanden op de waterpomp:

audi-a3-1.8i-20v-tp_1625992904144951931.png
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Bij een 6K Jeroen? Heeft alleen de Cupra dat dan bij de 6K?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik hoor ook veel mensen zeggen van vanwege dat hij nu gechipt is en dus sneller heet word, dat de thermostaat niet snel genoeg open gaat? En nog iets ik zag dat het slangetje van me wastegate weg is of hoort dit na chiptuning? Ze zeiden wel dat ze de wastegate scherper hadden afgesteld.

Dan hebben die mensen totaal geen verstand van auto's. Een gechipte auto wordt niet sneller heet. Je rijdt toch niet de hele dag vol gas?
De thermostaat gaat bij 87 graden open en daarna zal de temperatuur rond de 90-95 graden moeten blijven hangen. Tenzij je waterpomp niet goed werkt (schoep afgebroken bv), dan gaat de temperatuur doorstijgen. Bij 110 graden en hoger gaat je metertje in je dashboard pas hoger dan 90 graden staan overigens. Als hij dus gaat stijgen, is hij echt te heet.

Wat betreft de wastegate slang, op de rollenbank bleek dat al je vacuumleidingen compleet verrot waren en je daardoor turbodruk miste. Daarop is even een bypass gedaan om te controleren of er meer vermogen uit kwam met nieuwe leidingen. dat was het geval. Bij seat van der velden is de auto verder afgebouwd en weer afgeleverd. Hoe ze dit meegegeven hebben weet ik niet (neem aan dat het even netjes weggewerkt is).
 
Laatst bewerkt:

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Ja indd ze zeiden dat ze mijn vacu?m slangetjes hadden vervangen, en andere brandstofpomp. En hoeveel gaat dat ongv kosten dan een nieuwe waterpomp?
 

Bakkie

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
111
Hoeveel heb je betaald voor een andere brandstofpomp als ik vragen mag? Hield hij bij jou hoog in de toeren ook in?
 

sont

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
69
Ja indd ze zeiden dat ze mijn vacu?m slangetjes hadden vervangen, en andere brandstofpomp. En hoeveel gaat dat ongv kosten dan een nieuwe waterpomp?

Een waterpomp voor een Cordoba uit 2001 kost EX 61,95. Thermostaat kost tussen de 28 en 34 euro EX btw afhankelijk van de motor code.
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Op de rekening stond 159 voor brandstofpomp en vacuumslang. Dus weet helaas nie precies. En hij houd nie in bij mij bij hogere toeren!
Bedankt voor de prijzen.
 

speedyj

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
82
Bij was het destijds het zelfde verhaal snel oplopende temperatuur bleek uiteindelijk de pomp te zijn schoepenrad kats doormidden gebroken.

Tip bij vervanging pomp geen originele nemen deze zijn duur en hebben een kunstof schoepenrad dus kans dat je over een aantal jaar weer te veld kunt voor een nieuwe pomp. Neem een replica deze hebben geen kunststof rad maar een alu rad.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Op de rekening stond 159 voor brandstofpomp en vacuumslang. Dus weet helaas nie precies. En hij houd nie in bij mij bij hogere toeren!
Bedankt voor de prijzen.

Klopt die zijn inderdaad beide bij JD op de bank vervangen.
 

Airman

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11
Hoeveel was je kwijt voor het vervangen van de pomp? of heb j het zelf gedaan? Zeker ook gelijk de distributieriem vervangen?
 
Bovenaan