[SEAT] [Cordoba 6K2] Een paar vragen.

Marvin20vt

New member
Lid geworden
2 dec 2013
Berichten
14
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zal mezelf even voorstellen. Ik ben Marvin 31 jaar en rij tegenwoordig weer Seat. Ik heb in t verleden aardig wat auto's gehad waaronder meerder Golfjes type1 (G60 >:) ) Polootje G40, Leon V6 Cupra en nog een aardig lijstje :) Sindskort rij ik een Cordoba Cupra 20vt (bouwjaar 2002) Ik heb deze auto nu een week of 2 en toch al een paar probleempjes.... motor heeft 180.000km gelopen. K03s turbo downpipe met volledig uitlaatsysteem en volgens vorige eigenaar gechipt. het geen wat echt wel vervelend is is dat de auto soms wanneer ik rij en de koppeling in trap de motor niet opgevangen wordt in stationair maar soms zakt tot 400 toeren of zelfs uit valt.... ik heb de auto uit laten lezen, maar geen meldingen. Ik heb al gezocht op dit forum maar nog niet echt antwoord gevonden. Het kan zoveel zijn, maar waar ga ik beginnen?! Vraag 2 :) er is een dumpvalve gemonteerd merk?? De ene keer blaast ie de motorkap zowat af en de andere keer hoor je m bijna niet terwijl ik niet echt verschil in vermogen voel? Dat zeg ik nou wel, maar weet ik niet zeker... ik ben best technisch als ik t zelf zeggen mag,maar weet van de 20vt nog niet heel veel af. ik hoop dat ik hier komende tijd wat leren kan van jullie en veel antwoorden vinden kan 8) bedankt alvast!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.455
Welkom Marvin! :) Voorstellen zou wel leuk zijn met een paar plaatjes bij de praatjes! En even ??n of meer foto's van onder de kap kan ook wel handig zijn! Met name die dumpvalve ben ik wel benieuwd naar...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
2hq55ld.jpg


Ik dacht dat ik al had gereageerd vandaag op jouw topic, maar zo te zien iets misgegaan.

De dumpvalve heb ik zelf ook gehad, bij mijn gechipte Leon 1.8T deed hij het er ook niet helemaal goed mee (zal ook met luchtmassameter te maken hebben), ik had last van schommeldende turbodruk en noodloop. Ik zie dat jouw lmm ook nog aangesloten zit, je bent beter af met een volledig recirculerende diverter valve (Forge 006/007/008) of gewoon een originele Bosch 710n. Als je afblaasgeluid wilt, investeer dan in een goede open cone filter (Apexi, Blox, Jetex etc) en een divertervalve. Met een open cone filter blaast hij namelijk ook lekker af.

Kan zijn dat je divertervalve ook wel verkeerd afgesteld staat, dat hij lekt tijdens stationair (die je er nu op hebt heeft een enkele zuiger) en dat misschien net teveel is om je auto uit te laten vallen.

Tip: vervang de dumpvalve met een divertervalve en laat jouw auto een keer uitlezen, dan kom je geheid een stuk verder!

[edit]
Proof dat ik hem ook heb gehad, tegenover mn Forge 006





 
Laatst bewerkt:

Marvin20vt

New member
Lid geworden
2 dec 2013
Berichten
14
Bedankt voor je reactie! Ik zat zo te kijken naar de valve fmdv008 van forge. T is dus beter om die waardeloze dumpvalve te vervangen voor de forge 008? Die komt op de plek waar nu de dumpvalve zit, maar moet er dan nog meer vervangen/aangepast worden? T pssstt geluid is voor mij niet noodzakelijk. Dat ie een beetje afblaast is wel leuk, maar verder niet. Ik wil ook even een oliebeurt doen en de bougies vervangen, maar ook over bougies lees ik weer veel verschillende verhalen.... ik weet niet wat er nu in zit, maar misschien is het beter die weer aan te schaffen. Mocht iemand een mening hebben, dan hoor ik dat graag!
 

Marvin20vt

New member
Lid geworden
2 dec 2013
Berichten
14
Gister heb ik de Forge fmdv008 gekocht! Gelijk gemonteerd en de cupra rijdt er een stuk rustiger door! Wel al het geluid weg maar ja.... ik zal binnenkort f een openfilter gaan monteren, dan komt er weer een beetje geluid terug.
 

Marvin20vt

New member
Lid geworden
2 dec 2013
Berichten
14
Zo, vandaag even nieuwe bougies erin geknalt en interieur filter vervangen. Ik had niet veel tijd meer, maar ik wilde ook nog even een oliebeurt doen. Die dan maar even na de kerst. Helaas ging gister motormanagmentlampje branden, en de auto even laten uitlezen. Ja hoor, luchtmassameter. Melding gewist, maar vandaag kwam deze weer terug.... dat wordt dus een nieuwe bestellen. Misschien gelijk maar een heel doosje, want ik heb toch maar een Pipercross openfilter besteld bij Biesheuvel :mrgreen: nadat de dumpvalve vervangen is voor diverter mis ik toch het geluid wel een beetje....
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Goed bezig en begrijpelijk. Dat afblaasgeluid vind ik echt verslavend
 
Bovenaan