[SEAT] [Cordoba 6K2] even voorstellen en meteen een vraag

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
Hallo,
Mag ik me even voorstellen.
Ik ben Ton. ik ben 32 jaar en woon in de buurt van Arnhem en Nijmegen. Ik heb sinds 14 dagen een seat cordoba vario uit 2001. Ik heb daar nu +/- 1000km mee gereden en ik ben er ook zeer tevreden over. Nu heb ik sinds 2 dagen een zeer vreemde storing nl.

Als ik de auto start loopt hij normaal stationair, maar ga ik nu rijden dan reageert hij niet op het gas. Ik ben er achter gekomen dat als ik volgas geef dat hij dan ook vol gas gaat er zit niks tussen in. Wat het verhaal nog vreemder maakt is dat wanneer ik van volgas terug ga naar minder gas dan reageert hij wel totdat ik weer bij gas los ben. Van af dat punt moet ik eerst weer volgas om het gas te kunnen regelen. Er zijn geen lampjes op het dashboard en geen fout codes uit te lezen

Ik heb de volgende zaken geprobeerd:
stekker los van het gas pedaal. Dit geeft als storing dat hij de gaspedaal positie sensor mist.
stekker los van gasklep. Dit geeft als storing dat hij de gasklep mist.
ECU bekeken ziet er verroest uit..
contacten van de bovengenoemde componenten en ECU met contactspray in gespoten.
Accu 30min er af gehad.

Zelf verdenk ik de gaspedaal positie sensor en niet de gasklep. Dit omdat de gasklep wel functioneert. en omdat ik van volgas wel terug kan regelen naar gas los.
Iemand een idee?

aanvullende gegevens:
seat cordoba 1.4 16v motor type AUA
bj 2001
computer uitgelezen met zoon goedkoop OBD2 => Bluetooth ding en torque(free)
 

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
Heren,

de storing is verandert van bovenstaand verhaal naar een altijd brandend EPC lampje en een soort van nood loop.
ik heb de storing laten uitlezen, de volgende meldingen komen naar voren:

P1570 => motor schakel apparaat blokkeert(ECU)
P1629 => Gaspedaal positie sensor(om het makkelijk te maken G.P.S.) 1/2 signaal niet logisch

Geprobeerd beide fouten te resetten. P1570 gaat weg, P1629 blijft.

Ik heb de G.P.S. er uit gehad en alle weerstand configuraties gemeten, echter heb ik geen referentie.

Is er iemand die mij een datasheet kan leveren van deze G.P.S.?

volgens de site van gerrit speek zijn het 2 weerstanden een geeft een waarde van 0 tot 100 en de ander geeft een waarde van 100 tot 0.
Echter heb is deze waardes niet kunnen meten(ik heb een elektrotechnische achtergrond dus ik weet hoe ik moet meten).

Graag hulp...
 

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
Denk zelf dat het toch een vocht probleem is o.i.d. Nu het weer beter wordt rijd de auto goed en zijn er geen problemen.
Ik kon voor weinig een ander computer kopen(ja met exact het zelfde type nummer). Die ga ik zodra mijn kabel met vag-com software binnen is maar eens monteren. Iemand tips?
Hoe zit het met de sleutel code moet deze opnieuw worden ingelezen? of blijft deze code in het systeem staan..
Gr tonnie
 

Evers

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
3.263
Volgens mij moet die opnieuw worden ingelezen. Hoop voor je dat dat de oplossing van het probleem is!
 

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
Tja dat is ook maar een gok. Meestal vragen ze veel geld voor die ECU's ik zag er een voor weinig dus ik dacht laten we daar dan maar eens mee beginnen. Het zou ook nog de gasklep kunnen zijn. Die kosten 2e hands niet zo veel..
Het vervelende is dat het een storing is die niet permanent aanwezig is..

Dat inlezen van de sleutel zoek ik wel even uit. Ik dacht dat deze met de autoscan werd mee gesaved..
 

Evers

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
3.263
Ja zou kunnen hoor, zoveel verstand heb ik daar niet van.. Gasklep zou ook kunnen, heb je die al schoongemaakt? Weet niet of je auto een elektronische gaspedaal heeft of met een kabel nog, anders kabel keer smeren? Zijn de wat makkelijkere klusjes allemaal, maar misschien dat het helpt!
 

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
Hoi Evers,

Ja de gasklep is schoon. En het is idd een elektronisch gaspedaal. Eigenlijk heb ik alles wat ik zo kon doen al gedaan. Ik heb ook al een afwatering gemaakt voor de ECU. Blijf het vreemd vinden dat de auto nu al een paar dagen probleemloos rijd.

bedankt voor de tips.

gr tonnie
 

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
Heren het probleem is opgelost.

ECU was idd defect door waterschade.

deze is nu vervangen en hij rijd weer..

goed weekend
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Ik zie je topic nu pas, en lees dat je het al hebt opgelost. Inleren van de sleutels(incl. reservesleutel) was niet nodig?
 

Ton.

New member
Lid geworden
12 mrt 2013
Berichten
8
jawel,

ik moest ook een inlog code hebben voor de immobilizer. Toen ik de auto kocht kreeg ik bij het kenteken bewijs een vaag labeltje. Ik dacht toen nog wat is dat en wat moet je er mee. Maar daar stond de vier cijferige code op(die moet je invoeren met een 0 er voor)
Toen ik die had ingevoerd kon ik de sleutel inlezen en werk alles weer.
Uiteraard moet je ook de gasklep en ERG in de basis stand zetten.

gr ton.
 
Bovenaan