[SEAT] [Cordoba 6L] Remschijven binnen jaar krom

hus3yin

New member
Lid geworden
7 nov 2014
Berichten
19
Beste forumleden. Ik heb vorig jaar rond maart (2015) mijn remschijven vervangen omdat deze krom waren. Dus bij het remmen ging de auto trillen.
Nu een jaar verder heb ik weer hetzelfde probleem.
Kan iemand mij misschien een oorzaak hiervoor geven?
- Slechte kwaliteit remmen?
- Banden niet goed uitgelijnd?
- Onderstel misschien ( draagarmen/ophanging)?

Ik wil namelijk weer nieuwe bestellen.
Hebben jullie nog suggesties voor een merk of soort?

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite en advies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Vaak slechte kwaliteit remschijven of een vastzittende remklauw waardoor alles te heet wordt. Als de wielen van de grond eenvoudig rond draaien, dan is het vaak het eerste. Slechte blokken kunnen trouwens ook afzettingen achterlaten op de schijf, waardoor je getril krijgt.

Schijven advies aftermarket: Febi schijven raad ik persoonlijk af, veelal inferieur staal. Neem Bosch of ATE. Dat zijn altijd High Carbon legering schijven, die kunnen goed tegen de hitte. Ik denk dat dat de belangrijkste eigenschap is om op te letten de volgende keer.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.644
En even je eigen remstijl onder de loep nemen. Houd je je voet op de rem voor het stoplicht? Zoja, direct mee stoppen (tenzij je op een heuveltje staat uiteraard). En rem je vooral slepend, of meer explosief in korte salvos? Laatstgenoemde is aan te raden en maken je remmen minder heet.
 

hus3yin

New member
Lid geworden
7 nov 2014
Berichten
19
Ik had de hele set compleet vervangen dus schijven en blokken. Ik zal eens kijken of het aan de remklauwen ligt.
Ik dacht zelf dus aan de draagarmrubbers, misschien dat hij daardoor een soort speling zou krijgen. Maar dit is uitgesloten?

Ik houd eigenlijk bijna nooit de voet op de rem.
remmen doe ik verschillend...
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.328
Remschijven rem je niet zomaar krom. Probleem zit meestal in de remblokken.
Bij herhaaldelijk hard remmen en dus hoge temperaturen gaat het remblok materiaal in de remschijf zitten, waardoor je de trilling in het stuur krijgt.

Na verloop van tijd (ca. 2 maanden) slijt dit er weer uit en zijn de remmen weer normaal.

Rem je niet herhaaldelijk hard en dus geen hoge temperaturen zou het iets anders moeten zijn.
 

hus3yin

New member
Lid geworden
7 nov 2014
Berichten
19
Remschijven rem je niet zomaar krom. Probleem zit meestal in de remblokken.
Bij herhaaldelijk hard remmen en dus hoge temperaturen gaat het remblok materiaal in de remschijf zitten, waardoor je de trilling in het stuur krijgt.

Na verloop van tijd (ca. 2 maanden) slijt dit er weer uit en zijn de remmen weer normaal.

Rem je niet herhaaldelijk hard en dus geen hoge temperaturen zou het iets anders moeten zijn.

Wel apart dan dat het binnen een jaar hetzelfde probleem is. Ik zit te denken waardoor dit zou kunnen komen?
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Ik rem met dezelfde auto echt onbenullig lomp, maar ze worden enkel blauw, gaan niet krom.

Setje van Febi.
 

hus3yin

New member
Lid geworden
7 nov 2014
Berichten
19
Ik rem met dezelfde auto echt onbenullig lomp, maar ze worden enkel blauw, gaan niet krom.

Setje van Febi.

Ik ben van plan om ATE schijven te kopen. Alleen zit ik te kijken wat voor remblokken het beste zullen zijn.
 

SanderBakker

Mascotte
Lid geworden
28 sep 2014
Berichten
1.336
Ik heb nu ATE keramische blokken en die bevallen erg goed, icm met de ATE power disc kan ik nu erg hard remmen.
 
Bovenaan