[SEAT] [Exeo 3R] Slepend geluid koppeling 2010 2.0 TSI

mixz

New member
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
17
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een raar probleem:

Bij het afgaan van versnelling, van 4de naar 3de en vooral van 3e naar 2de, telkens bij het laten opkomen van de koppelingspedaal hoor ik slepend/fluiten/piepend geluid, precies een slepende-riem-geluid... ( maar dat kan het niet zijn want het is enkel hoorbaar als men in de auto zit )
Het rare eraan is dat het ook niet altijd is...
Wanneer ik het beestje in toeren jaag (6000t/min) is het probleem " verdwenen " (tijdelijk)
Het geluid doet zich ook voor wanneer ik in 1ste de koppeling half en half laat opkomen ( stapvoets rijden )

De koppeling sleept niet door en is bij mijn weten niet versleten... denk ik (77.000km)

Ik heb dit een tijdje geleden ( in de winter ) ook al eens gehad, toen dacht ik dat het wat vuiligheid/strooizout was tussen de remmen/handrem/koppeling ofzoiets ( blijkbaar niet )
Uiteindelijk is het geluid gewoon verdwenen, en nu een aantal maanden later, is het er terug...

Heeft iemand enig ID wat dit zou kunnen zijn? ik krijg de tering telkens als ik dat geluid hoor... 8)7 7(8)7

Mvg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Timmes

New member
Lid geworden
29 apr 2015
Berichten
12
Ik heb met mijn exeo ook zoiets ervaren toen ik de auto net had.... dit is ook vanzelf weer verdwenen.

Vooral bij het vlot wegrijden in de 1e en 2e versnelling, een soort piepend / fluitend geluid.
Ik kon haast niet geloven dat het toen de koppeling was / is omdat ik er verder niks aan merkte en de auto schakeld goed.

Het kan ook de multiriem zijn, daar komen ook andere spanningen op bij het wegrijden / schakelen.

ik heb altijd het vermoeden gehad dat de garage olie of een ander goedje op de multiriem hebben gemorst.
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Ik rij inmiddels bijna 3 jaar met mijn Exeo en heb dit geluid nog nooit gehoord dus kan je daar niet in helpen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
heb iets van een trilling in de koppeling...ga dit binnenkort laten repareren, maar geen rare geluiden.
 

mixz

New member
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
17
Ok, het is waarschijnlijk de koppeling... ik ben op onderzoek uitgeweest: rap rijden traag rijden, schakelen opwaarts neerwaarts enzovoort... en ben tot het volgende uitgekomen:

1. Het komt enkel voor als de auto goed warm heeft
2. Wanneer ik een middellange afstand rij, in dezelfde snelheid en versnelling bv 4de en ik duw de koppeling in, en houd ongeveer 2 a 3 seconden in en dan voorzichtig laat komen dan hoor ik het heel goed. Laat ik de koppeling direct komen (wanneer je wat sportiever rijdt) dan hoor je niets....
3. Deze week wou rustig vertrekken in zn eerst, maar had de handrem vergeten, ik laat de koppeling komen en daar was dat klotegeluid weer.

Dusjah koppeling h?.... of kan dit nog iets anders zijn?
 

huttnkloas

New member
Lid geworden
16 feb 2015
Berichten
49
Bak lijkt mij in orde. Hoe hoog is het pedaal als je de koppeling op laat komen? Voel je trillingen in het pedaal als je die rustig op laat komen? Want anders kan het gewoon je druklager zijn dat die versleten is
 

mixz

New member
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
17
Het pedaal is redelijk hoog en ontkoppelt of koppelt bijna van in het begin dat je de pedaal induwt. Er word ook nooit gereden met de voet op de koppelingspedaal
Er zijn geen trillingen waarneembaar...
Het is precies alsof het deel tussen vitessebak en koppelingsplaat stopt met draaien omdat je de koppelingspedaal iets wat langer inhoud, en als je dan de koppeling laat komen, dus als het ware het deel tussen de koppelingplaat en de vitessebak weer doet draaien door te koppelen, is het precies of daar wat sleept.... Alle zo zie ik het voor me.

Het klote is ook, verder rijd de wagen supergoed en geluid komt niet altijd voor, soms hoor ik een dag niets en de
Andere dag keer hoor je het bijna elke je schakelt

|:(
 

huttnkloas

New member
Lid geworden
16 feb 2015
Berichten
49
Als je er vanaf wil en het is alleen met koppelen dan moet je de bak er achter weg halen en een kijkje nemen. Zal sowiezo in je koppeling zitten. Maar als hij onderin niks doet met de koppeling dan is de plaat goed versleten of hij moet eens goed opgestelt worden. Ik weet niet precies hoe jou systeem is, met kabel of hydrolisch want alleen met kabel kun je verstellen
 

mixz

New member
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
17
De wagen is sinds vanochtend binnen in de garage (seat Raes Oostkamp), wegens het geluid maar steeds erger werd... en had opgemerkt dat met 5 personen de koppeling iets wat sleepte... hoog tijd voor een checkup dus:
* koppeling is versleten
* koppelingsplaat is versleten
* druklager is versleten
+ herstellen van cruise control
kostenplaatje = +- 1300€
Morgen mag ik er achter...

bij deze... 8)7
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.989
Heb vorig jaar mijn koppeling (koppelingsplaat+drukgroep+lager) laten vervangen door een Sachs en was ongeveer 650 euro kwijt.
Het vervangen heb ik niet laten doen bij een Seat garage.
Kan me haast niet voorstellen dat je voor de cruise control dan nog eens 700 euro kwijt bent.

Je kan ook hier een verzoek plaatsen, zodat garages jou een passende offerte kunnen sturen: http://www.blijdatikrij.nl
 

mixz

New member
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
17
Bedankt...

Heb de seat vandaag terug, en inderdaad het verschil is duidelijk merkbaar:

- drukgroep versleten 230€
- koppelingsplaat was nog in orde
- druklager versleten 67€
- huls 15,80€
- nog wat kleinigheden ( bout, tussenstuk etc...)
- kost werkuren 400€
Cruisecontrol
- schakelaar koppelingspedaal was kapot 16,40€
- kost werkuren 68€
Algemeen nazicht
- olie bijgevuld 28€
- ruitenspr 2€
- lamp 6€

Het totaal was uiteindelijk minder dan voorzien 1070€

Wat eerlijk gezegt goed meeviel, service was goed en klantvriendelijk, de auto heeft 1 dan en een half in de garage gestaan...

Ik ben al bij al content... Het blijft natuurlijk een stomme kost, men weet weer waarvoor men werkt...

Grtn
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Ik ben verrast dat de drukgroep en druklager al versleten is bij 77.000km.
Mijn Exeo heeft nu meer dat 150.000km gereden en gelukkig nog nergens last van.
Het is toch een behoorlijk bedrag wat je al met al hebt moeten afrekenen.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Je had een slippende koppeling en ze vervangen niet je koppelingsplaat? Zeer bijzonder!
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.323
Is inderdaad bijzonder want de boel ligt dan toch uit elkaar dus altijd gelijk mee vervangen.
Denk dat je voor dit werk elders minder geld zou zijn kwijt geweest, heb je ook op andere plekken ge?nformeerd zoals bijvoorbeeld bij onze sponsor VAGTechniek?
 

mixz

New member
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
17
@polleke: vorige eigenaar was een ouder koppel met een caravan

@adjego: Ik hoorde een slippend geluid en dacht dat het van de koppelingsplaat kwam ( het was de drukgroep en de lager)

@snah: Ik heb de koppelingsplaat gezien, die was een beetje getoucheerd maar verre van versleten daar staan namelijk slijtindicatoren op...
en heb een vriend van mij die met skoda rijd ( vervangen drukgroep, plaat en lager) 1100€
Mijn ouders rijden met volvo (vervangen drukgroep, plaat en lager ) 1200€
een ander kameraad rijd met bmw en voor dezelfde kosten was hij ook 1100€ kwijt
een ander vriend wertk bij peugeot en wist me te vertellen dat ik op iets meer dan 1000€ mocht rekenen...

misschien zijn de prijzen goedkoper in nederland dan in belgie??
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan