[SEAT] [Exeo 3R] TPMS uitzetten via VCDS

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Hallo,

Eerst zal ik mij even voorstellen:
Mijn naam is Gunnink, woon in Rijssen en ik ben sinds kort in het bezit van een Seat Exeo 1.8T uit 2010 op LPG.
Superfijne auto, snel (is getuned) comfortabel en op LPG redelijk voordelig.
Nu heb ik sinds kort herhaaldelijk een melding op het LCD display met de letters: TPMS en dit
gaat gepaart met een luide piep.
Ik heb al vele forums afgezocht om deze functie op de een of andere manier eruit te programmeren
dmv VCDS. Ik heb een juiste kabel en de 17.1 versie van VCDS. Ik krijg ook verbinding met de auto
en ik kan van alles zien en veranderen echter kom ik er maar niet achter hoe ik de TPMS kan uitzetten.
Het gaat hier om een indirect systeem, dus zonder sensoren die dmv de rolomtrek meet of een band zachter wordt.
Het TPMS systeem zou ondergebracht zijn in de ABS module. Alle suggsties die ik ben tegengekomen werken
niet bij mij of zijn niet van toepassing op de schermen die ik in VCDS zie.
Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit kan fixen of is er iemand die dit voor mij kan doen?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Tpms is inderdaad normaal uit te schakelen in je abs module.

Soms is het ook nodig on via adaptie waarde een tmps calibratie te doen na deavtivatie. Aangezien na coderen 9 van de 10 X de melding in blijft staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Bedankt voor je reactie.

Weet je ook hoe je dat uitschakelt in de ABS module en hoe je dan een TPMS kalibratie daarna doet?
Alvast bedankt,
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Ik durf niet te zeggen hoe het zit met de exeo. Maar bij bv een auto a3 8v of polo 6R is het in de ABS module tire pressure monitoring uitvinken. En daarna in adaptie waarde: tpms zero recalibration.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Is dan niet gewoon 1 (of meerdere) van de ABS sensoren defect, of geven een wisselend signal af.
Of toch iets met de banden, verschillende banden maten op de auto misschien (afwijking in omtrek)
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Ben je niet beter af bij het zoeken van de oorzaak i.p.v. het uitschakelen van de module? Het TPMS systeem van VAG is verwant aan ABS, dus je hebt er baat bij als dat goed functioneert.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Heb recent een 2e hands Mii gekocht. Daar komt ook de TPMS melding steeds terug. Mogelijke oorzaak is dat rechtsachter een nieuwe band is gemonteerd. Deze is van een ander merk maar heeft wel dezelfde afmetingen. Maar er is ook een behoorlijk verschil in profieldiepte, 7mm t.o.v. 4mm. Je zou verwachten dat je met kalibreren de verschillen compenseert, maar misschien zitten daar grenzen aan. Binnen niet al te lange tijd wil ik alle 4 de banden vervangen (voorbanden zijn bijna op). Hopelijk is het probleem daarmee opgelost.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Ben je niet beter af bij het zoeken van de oorzaak i.p.v. het uitschakelen van de module? Het TPMS systeem van VAG is verwant aan ABS, dus je hebt er baat bij als dat goed functioneert.

+1

Op mijn Exeo werkt het perfect....laatst links voor een schroef erin, ik merkte nog niets in sturen maar de auto gaf al aan dat links voor lek was.

Zeker als je tuned een beetje hard gaat is het fijn om optijd te weten als er iets mis is.
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Verschillende breedtes van banden hebben ook verschillende omtrekken....dan krijg je dit probleem ook.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
+1

Op mijn Exeo werkt het perfect....laatst links voor een schroef erin, ik merkte nog niets in sturen maar de auto gaf al aan dat links voor lek was.

Zeker als je tuned een beetje hard gaat is het fijn om optijd te weten als er iets mis is.

Heb ik met de Cupra ook gehad bij een achterband en is mooi dat het ook werkt.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
+1

Op mijn Exeo werkt het perfect....laatst links voor een schroef erin, ik merkte nog niets in sturen maar de auto gaf al aan dat links voor lek was.

Zeker als je tuned een beetje hard gaat is het fijn om optijd te weten als er iets mis is.

Bij mij ging hij af op rechtsachter, terwijl er met het blote oog nog niets te zien was. Heb toen toch maar voor de zekerheid de bandenspanning gecontroleerd en er bleek een 0.2 bar uit te zijn. De oorzaak bleek achteraf een minuscuul (lang maar dun) spijkertje. Het systeem werkt dus ?cht goed!

Verschillende breedtes van banden hebben ook verschillende omtrekken....dan krijg je dit probleem ook.

Het beste is rondom dezelfde banden monteren, maar iig aan dezelfde as. Als er ??n band vervangen dient te worden en de band aan de andere kant van de as al zo ver versleten is dat er een verschil in rolomtrek wordt geconstateerd, dan is het sowieso tijd om die ook gelijk mee te wisselen.

PS. Niet dat het wenselijk is, maar volgens mij kun je prima met een verschil in bandenspanning/rolmotrek rijden (zonder TPMS melding) als je gewoon opnieuw op "set" drukt in het bandenmenu.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Vandaag toevallig met de Mii weg geweest. Normaal rijd ik er zelf niet in. Blijkt de band linksvoor op 2.0 bar te staan terwijl de rest op 2.4 staat. Dat zal dan vermoedelijk wel de oorzaak van de TPMS melding zijn. Tja, je kan telkens de banden opnieuw “kalibreren” om de melding weg te krijgen, maar als je niet de bandenspanning daadwerkelijk controleert kun je dit soort situaties krijgen natuurlijk 8)7
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.998
Ik zou het TPMS systeem niet uitschakelen mbv VCDS. Eerst kijken wat de oorzaak is van het alarm, zoals anderen hierboven aangeven.
Rij ruim 10 jaar met een Exeo en heb in al die tijd maar 1x een alarm gehad van het TMPS-systeem, nadat ik door een plasje water op de A28 reed.
 

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Ben je niet beter af bij het zoeken van de oorzaak i.p.v. het uitschakelen van de module? Het TPMS systeem van VAG is verwant aan ABS, dus je hebt er baat bij als dat goed functioneert.

Ben ik met je eens. Echter er is aan de banden en de spanning niets veranderd. Ik heb meerdere keren ook de kalibratie gedaan met de knop op de middenconsole en dat werkt perfect.
Het systeem is idd onderdeel van het ABS systeem, maar als dat niet goed zou werken zou ik een aparte ABS foutmelding krijgen toch?
 

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Ik zou het TPMS systeem niet uitschakelen mbv VCDS. Eerst kijken wat de oorzaak is van het alarm, zoals anderen hierboven aangeven.
Rij ruim 10 jaar met een Exeo en heb in al die tijd maar 1x een alarm gehad van het TMPS-systeem, nadat ik door een plasje water op de A28 reed.

Aan de banden ligt het niet, die zijn perfect, bandenspanning blijft ook goed.
In VCDS zijn er zelfs geen foutmeldingen, niet in de 4C-Pressure tire II module en ook niet de de ABS module.
Dus het fout zoeken wordt een beetje lastig zo.
Aangezien ik zelf regelmatig de bandenspanning controleer kan ik ook prima leven zonder het TPMS systeem.
Het wegcoderen in VCDS is natuurlijk geen mooie oplossing maar dat irritante gepiep de hele tijd ben ik nu wel een beetje zat.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Doe je dan alleen bandenspanning controle, of pomp je dan af en toe bij 1 of meer banden wat lucht bij?
 

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Ik controleer eerst de spanning en waar nodig vul ik bij. Daarna doe ik een kalibratie met de knop op de middenconsole en dat werkt prima.
Echter de storing blijft terugkomen
 
Bovenaan