[SEAT] [Exeo 3R] TPMS uitzetten via VCDS

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Je moet eerst alleen meten en nog even niets bijvullen, maar je kan wel telkens kalibreren. Het kan zijn dat er maar erg weinig uitloopt en dan zie je pas na een langere tijd een duidelijke afwijking op de bandenspanningsmeter. Als je elke keer bijvult kom je daar niet achter.

Edit: door wel telkens te kalibreren word je wel op tijd gewaarschuwd als de band ineens sneller gaat leeglopen.
 
Laatst bewerkt:

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Aan de banden ligt het niet, die zijn perfect, bandenspanning blijft ook goed.
In VCDS zijn er zelfs geen foutmeldingen, niet in de 4C-Pressure tire II module en ook niet de de ABS module.
Dus het fout zoeken wordt een beetje lastig zo.
Aangezien ik zelf regelmatig de bandenspanning controleer kan ik ook prima leven zonder het TPMS systeem.
Het wegcoderen in VCDS is natuurlijk geen mooie oplossing maar dat irritante gepiep de hele tijd ben ik nu wel een beetje zat.
Als je het zat bent gewoon weg coderen...

Vroeger zat het er ook niet standaard op een auto. Toen misde ik het iedergeval niet. Dat het nu aanwezig is, is leuk als optie maar als het eenmaal problemen geeft blijft dit zo. Anders moet je denken aan een complete wielnaaf vervangen met abs sensor ed. Dan lopen de kosten ook weer op.

Ik codeer het regelmatig uit voor klanten, puur vanwege de zelfde reden. Het gaat niet uit, en niemand waar wat het probleem zit... op gegeven moment ben je zat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Als je het zat bent gewoon weg coderen...

That's the easy way out...

Gewoon uitzoeken waar het probleem zit....het systeem werkt op basis van verschil in omwentelingen...dus ??n of meer sensors geeft of detecteert meer of minder omwentelingen.....een defecte sensor, sensor vervuild met metaal slijpsel/roest, misschien zit hij niet meer goed op zijn plaats door andere eerdere reparaties, misschien is dat metalen pulsgever wiel vies, verbogen of anders beschadigd...
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
That's the easy way out...

Gewoon uitzoeken waar het probleem zit....het systeem werkt op basis van verschil in omwentelingen...dus ??n of meer sensors geeft of detecteert meer of minder omwentelingen.....een defecte sensor, sensor vervuild met metaal slijpsel/roest, misschien zit hij niet meer goed op zijn plaats door andere eerdere reparaties, misschien is dat metalen pulsgever wiel vies, verbogen of anders beschadigd...

Soms moet je het niet moeilijker maken.

Sensor vervangen kan. Maar dan eerst diagnose stellen welke het is. Sommige wagens geven met vcds mooi aan om welk sensor het gaat, en sommige niet. Als dit niet het geval is dus alle sensoren, wielen nalopen etc.

Als je dit niet zelf kan, moet je naar een garage. Die zullen dit niet binnen een dag oplossen meestal. En dan nog de vraag wat de kosten zullen zijn. Misschien valt het mee of het valt vies tegen.

Laat ik het zo stellen ik heb zeker al van 10 of meer auto's dit systeem uitgeschakeld. Genoeg die dus voor de makkelijke manier gaan.



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Nog erger is dat het daarnaast ook een probleem met het ABS kan opleveren want die gebruikt dezelfde sensoren.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Zoals ik aangaf heb van meerdere auto's dit uitgecodeerd. Zonder problemen. En als er een probleem zou zijn met de abs was dit al meteen het geval.

TS moet zelf weten wat hij doet natuurlijk. Ik had het wel geweten. [emoji12]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Even voor de duidelijkheid: als je een TPMS alarm krijgt, waar zie je dat alarm? Op de tellerunit tussen de toeren- en snelheidsmeter of ergens anders?
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Ik kan geen ander auto uit de vag groep
waar deze anders te zien is dan op de teller unit eerlijk gezegd.. Dus direct in het zicht.

Of ik moet het verkeerd hebben..

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.999
Klopt, maar ik heb het vermoeden dat het niet om het TPMS- maar om het bandenspanningalarm gaat.
Weet niet of er bij het TPMS-alarm ook nog iets met de knop gebeurd, oplichten/knipperen ofzo.

 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Daar gaat het denk ik ook om. Het alarm van de tmps systeem. Dus mbt een lekke band ed. Althans daar heb ik het wel over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Klopt, maar ik heb het vermoeden dat het niet om het TPMS- maar om het bandenspanningalarm gaat.
Weet niet of er bij het TPMS-alarm ook nog iets met de knop gebeurd, oplichten/knipperen ofzo.


Voor alle duidelijkheid:
In mijn geval licht het bovenste gedeelte van het LCD display tussen de tellers gedurende 3 seconden geel op
en zijn de letters TPMS zichtbaar. Dit gaat gepaard met een luide piep. Het duurt dus maar kort.
Ik krijg dus niet de melding te zien van een te lage bandenspanning.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Ik wil niet heel veel zeggen maar waar denken jullie waar TPMS voor staat?

Tire Pressure Monitoring System :) Dit is zeer waarschijnlijk de manier hoe de Seat Exeo weergeeft dat je je banden moet controleren op spanning.

TPMS = Bandenstannings controle systeem.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Probleem al opgelost?

Vandaag gaf mijn Exeo ook de TPMS melding nadat de accu los was geweest, dacht dit te clear-en door stilstaand het TPMS knopje in te drukken (vier keer) maar het kwam iedere keer terug...de melding ging pas weg nadat ik (achteruit) de garage uit reed.
Volgens mij bevestigd dit dat als ??n of meerdere ABS sensoren niet goed werken je dan deze TPMS melding krijgt.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Probleem al opgelost?

Vandaag gaf mijn Exeo ook de TPMS melding nadat de accu los was geweest, dacht dit te clear-en door stilstaand het TPMS knopje in te drukken (vier keer) maar het kwam iedere keer terug...de melding ging pas weg nadat ik (achteruit) de garage uit reed.
Volgens mij bevestigd dit dat als ??n of meerdere ABS sensoren niet goed werken je dan deze TPMS melding krijgt.

TPMS krijg je ook als je een probleem hem met je stuurhoek sensor bijvoorbeeld. (Missende calibratie/ bassis instelingen en ontbrekende end stops.. wat vaak voorkomt als je accu eraf is geweest of spanning laag is (suply voltage B+)

Dus hoeft niet altijd ABS gerelateerd te zijn...



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Probleem al opgelost?

Vandaag gaf mijn Exeo ook de TPMS melding nadat de accu los was geweest, dacht dit te clear-en door stilstaand het TPMS knopje in te drukken (vier keer) maar het kwam iedere keer terug...de melding ging pas weg nadat ik (achteruit) de garage uit reed.
Volgens mij bevestigd dit dat als ??n of meerdere ABS sensoren niet goed werken je dan deze TPMS melding krijgt.

Als ik mij niet vergis kun je de calibratie alleen rijdend uitvoeren. Hij moet tenslotte de omtrek vast kunnen stellen en dat lukt natuurlijk niet als de auto stil staat. Bij een Mini moet je hiervoor zelfs meer dan een kilometer rijden.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Kan je gewoon stilstaand doen. Het systeem zal pas de waardes echt inleren nadat er enige afstand met verschillende snelheden gereden is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Als ik mij niet vergis kun je de calibratie alleen rijdend uitvoeren. Hij moet tenslotte de omtrek vast kunnen stellen en dat lukt natuurlijk niet als de auto stil staat. Bij een Mini moet je hiervoor zelfs meer dan een kilometer rijden.

Bij de Exeo blijkbaar ??n auto lengte achteruit :)
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Bij de Exeo blijkbaar ??n auto lengte achteruit :)
1 voorwaarde van de calibratie is dat de auto met stuur recht rijdt, door vooruit of achteruit maakt niet uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Gunnink

New member
Lid geworden
9 nov 2019
Berichten
11
Even voor de duidelijkheid: als je een TPMS alarm krijgt, waar zie je dat alarm? Op de tellerunit tussen de toeren- en snelheidsmeter of ergens anders?

In het bovenste gedeelte van het LCD scherm tussen de tellerunits verschijnen de letters TPMS gedurende 3 seconden. Dit gedeelte licht
dan ook geel op. Dit is dus niet een lekke band melding want dan zie je een symbool in de vorm van een lekke band.
 
Bovenaan