[SEAT] [Ibiza 6F] Haperen/inhouden bij accelereren

Koen.dhn

New member
Lid geworden
17 jul 2023
Berichten
6
Ik heb een Seat Ibiza FR uit 2019, automaat (DSG) en heb af en toe last van het probleem dat hij bij het accelereren een beetje hapert/inhoudt. Ook schakelt hij dan niet helemaal vlot over (zoals je van een DSG bak verwacht, snel schakelen).

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Bougies, bobine(s), iets in de benzinetoevoer, inlaatkleppenvervuiling (link)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Kan ook een lambdasonde zijn die niet goed meer werkt (meestal de verwarming van de lambda die kapot gaat). Uitlezen en kijken wat dat oplevert aan foutcodes, als je laat uitlezen, zorg er dan voor dat je op papier de nummers van de foutcodes krijgt. Niet zelden lezen garages een auto uit, een monteur roept wat naar een receptionist (omschrijving van de foutcode) en regelmatig wordt dan net de verkeerde omschrijving doorgegeven aan de klant. Als je het nummer (of nummers) hebt van de gevonden foutcode(s), kun je die zo opzoeken op de site van Gerrit Speek, niet alleen de omschrijving, maar ook wat de oorzaak kan zijn en de verschillende opties om het op te lossen.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Wanneer je er last van hebt;
Staat hij dan in de D stand?
Staat dan de airco aan?
Is het buiten dan zeer warm/heet van gevoelstemperatuur?

Zo niet, zou je de situatie kunnen omschrijven wanneer het zich voor doet? Misschien zit er wel een repeterende factor in waarbij je het een en ander kan uitsluiten.

Persoonlijk denk ik niet dat je last hebt van vervuilde kleppen, filters etc gezien de zeer lage km stand. Neem aan dat de auto conform de voorschriften bij de ca 30dkm zn eerste beurt gehad heeft?!

P.s. je kan ook de auto (laten) uitlezen op eventuele foutcodes. Mischien komt er iets naar boven.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Met zo'n km stand verwacht ik ook niet dat de kleppen het euvel zijn in dit geval
 

Koen.dhn

New member
Lid geworden
17 jul 2023
Berichten
6
Wanneer je er last van hebt;
Staat hij dan in de D stand?
Staat dan de airco aan?
Is het buiten dan zeer warm/heet van gevoelstemperatuur?

Zo niet, zou je de situatie kunnen omschrijven wanneer het zich voor doet? Misschien zit er wel een repeterende factor in waarbij je het een en ander kan uitsluiten.

Persoonlijk denk ik niet dat je last hebt van vervuilde kleppen, filters etc gezien de zeer lage km stand. Neem aan dat de auto conform de voorschriften bij de ca 30dkm zn eerste beurt gehad heeft?!

P.s. je kan ook de auto (laten) uitlezen op eventuele foutcodes. Mischien komt er iets naar boven.
Auto staat inderdaad gewoon in D stand.
Airco aan of uit maakt geen verschil.
Ook temperatuur lijkt niet uit te maken

Dat is dus het lastige, het is onregelmatig. Soms accelereert/schakelt hij vloeiend en de andere keer heb ik weer last van het probleem.

Auto heeft inderdaad gewoon netjes onderhoud gehad.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.359
Misschien een (paar) keer injector reiniger toevoegen aan de benzine. Is simpel en goedkoop te proberen.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Dat is dus het lastige, het is onregelmatig. Soms accelereert/schakelt hij vloeiend en de andere keer heb ik weer last van het probleem.
Gezien het te pas en te onpas voortkomt zou ik even langs de dealer/ garage rijden om de auto te laten uitlezen. Misschien komt er wat naar voren.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Idd, uitlezen en kijken of er bijv misfires worden vastgelegd
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.998
Ik heb een Seat Ibiza FR uit 2019, automaat (DSG) en heb af en toe last van het probleem dat hij bij het accelereren een beetje hapert/inhoudt. Ook schakelt hij dan niet helemaal vlot over (zoals je van een DSG bak verwacht, snel schakelen).

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Misschien dit:
Schakelmomenten aanpassen
Een veel gehoorde klacht bij originele DSG software is dat de D-modus erg snel naar de hoogste versnelling gaat. 55 kph in de 6e versnelling maakt dat elke motor eerst moet terugschakelen om te accelereren. Dit zorgt elke keer voor een vertraging. Wij kunnen de D (of S) modus zo aanpassen, dat de bak andere schakelmomenten kiest, waardoor de motor alerter regeert en brommen van de motor door (te) lage toerentallen, voorkomen wordt.

 
Bovenaan