[SEAT] [Ibiza 6F] Klein duiveltje

Dennis257

New member
Lid geworden
13 dec 2022
Berichten
5
Hey allemaal !

Heb een Seat ibiza 6F 1.0 MPI reference model van 2018 Benzine 3cyl. Heeft ondertussen een kleine 65000km gelopen, en kort geleden een groot onderhoudje gehad.

Sinds ik de wagen heb eigenlijk meer problemen dan wat anders. Het front assist systeem die bij een vlotte 70km/u de wagen tot complete stilstand brengt zonder enige aanleiding, dit meerdere malen. Ondertussen al naar invoeder geweest en heeft dit "opgelost" door gewoon af te koppelen aangezien hier geen enkel probleem in te vinden was ook niet bij nieuwe sensor of eigenlijk alles wat ze hebben geprobeerd.

Vanaf het begin dat ik deze wagen in mn bezit heb klopt en tikt de motor, beste merkbaar bij het koude weer van nu. Dit tikkend geluid blijft aanhouden tot ie warm is en dan gaat dit wat op de achtergrond maar blijft aanwezig. Volgens mij de kleppen ? Maar na 8 keer naar de garage te zijn geweest met het probleem blijven ze allemaal aanhouden dat dit normaal is ??

Zowel de koppeling die een stevige tik geeft elke keer als je het pedaal laat opkomen, lijkt net alsof de plaat gewoon tegen het vliegwiel gekwakt wordt zonder meer of minder, schakelen dat niet vlotjes loopt en nog zoveel meer.

Jongens ik ben ten einde raad eerlijk gezegd, niemand die hier een oplossing voor heeft of weet (meerdere malen bij officiele dealer geweest en invoerder met high tech apparatuur gekoppeld aan de wagen). Wagen heeft meer bij de dealer gestaan dan wat anders :D iemand ideeen ? En dan bedoel ik vooral het tikkende/kloppende geluid in de motor en het koppelingsverhaal aangezien dit me het meeste zorgen baart. Iemand hier enig idee over ? Lijkt me niet bepaald goed ookal zeggen ze dat dit normaal is ? Alvast bedankt !

Ter info: deze is in 2018 gloednieuw aangekocht.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Tikkend kloppend geluid bij koude motor is bijna zeker een hydraulische klepstoter die te snel zijn olie verliest als die stil staat.
Op zich kan het geen kwaad maar kan me goed voorstellen dat dit stoort.
Koppelingsverhaal wellicht de koppelingscylinder eens laten nakijken.
Weet niet hoever je van de NL grens c.q. Nuenen vandaan zit maar probeer eens bij onze voormalige sponsor VagTechniek eens naar al deze dingen te laten kijken.
Voor wat betreft de niet goed werkende front-assist: heeft de wagen geen garantie meer?
Mocht het probleem zich al tijdens de garantie periode te hebben voorgedaan kun je eisen dat ze dat probleem oplossen zodat het wel goed werkt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Tikkende geluid misschien uit de Evap Purge valve, dit is een magneet klepje dat ook continu een klikkend/tikkend geluid maakt. Ik heb in het begin mijn oor ook regelmatig op mijn 1.8tsi blok "gelegd" om dat tikkende geluid te localiseren omdat ik dacht het uit het blok zelf kwam, nu weet ik zeker dat het uit die Evap Purge valve komt... heeft overigens een tijdje geduurd om mij zelf daarvan te overtuigen.
Het neemt doorgaans iets af als de motor warm is.
En vergeet ook de injectoren van de directe injectie niet, deze kunnen ook tikken. Bij koude start moeten ze extra brandstof inspuiten (rijker mengsel).
En een drie cylinder klinkt ook iets anders dan een vier...

Maar zoals boven geschreven, je kan altijd nog een second opinion laten doen.
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
363
De 1.0 MPI is dezelfde motor die ook in de Up/Mii/Citigo is geleverd (75pk variant). Ik had bij onze Mii ook dat er een tikkend geluid aanwezig was bij stationair en met koppeling los (wat later minder werd). Dit bleek uiteindelijk uit de versnellingsbak te komen en onder de noemer 'producteigenschap' geschaard. Auto reed er verder ook niet anders om en nooit problemen gehad verder.

Dat met de Front Assist, is dat niet een kwestie van het kalibreren van de radar die voorin je grille zit?
 

Dennis257

New member
Lid geworden
13 dec 2022
Berichten
5
Second opinion laten uitvoeren bij bijv Vagtechniek of andere specialist?
Heeft een weekje doorgebracht bij specialist van de invoerder, dit in Brussel zijnde. Ook hier kwam er geen oplossing uit. Hebben toen de wagen uitgerust met camera apparatuur en mic's, ook een 500 tal km mee gereden zijnde maar ook hier kwam er geen duidelijke oplossing uit buiten "we weten het niet" en "hebben dit nooit eerder gezien" :D
 

Dennis257

New member
Lid geworden
13 dec 2022
Berichten
5
Tikkend kloppend geluid bij koude motor is bijna zeker een hydraulische klepstoter die te snel zijn olie verliest als die stil staat.
Op zich kan het geen kwaad maar kan me goed voorstellen dat dit stoort.
Koppelingsverhaal wellicht de koppelingscylinder eens laten nakijken.
Weet niet hoever je van de NL grens c.q. Nuenen vandaan zit maar probeer eens bij onze voormalige sponsor VagTechniek eens naar al deze dingen te laten kijken.
Voor wat betreft de niet goed werkende front-assist: heeft de wagen geen garantie meer?
Mocht het probleem zich al tijdens de garantie periode te hebben voorgedaan kun je eisen dat ze dat probleem oplossen zodat het wel goed werkt.
Dankjewel voor je reactie !
Meerdere specialisten, garagisten, en engineers hebben deze wagen al gezien maar lijken er niet uit te komen wat het probleem is zowel het tikken als de koppeling.. de motor en versnellingsbak zijn meerdere malen uit elkaar gehaald geweest en de koppelingscilinder was ook 1 van de ideeen maar helaas. de wagen zelf is momenteel wel uit zijn garantieperiode maar deed dit al vanaf het begin af aan. Ook hier kwam men er niet aan uit, na eindeloze mails, telefoons en gespreken met de hoge heren kwam men met de uitspraak "we kunnen geen direct probleem vaststellen dus daarom kunnen we dit ook niet oplossen" om met andere woorden te zeggen beetje wandelen gestuurd :D bedankt in alle geval !
 

Dennis257

New member
Lid geworden
13 dec 2022
Berichten
5
Tikkende geluid misschien uit de Evap Purge valve, dit is een magneet klepje dat ook continu een klikkend/tikkend geluid maakt. Ik heb in het begin mijn oor ook regelmatig op mijn 1.8tsi blok "gelegd" om dat tikkende geluid te localiseren omdat ik dacht het uit het blok zelf kwam, nu weet ik zeker dat het uit die Evap Purge valve komt... heeft overigens een tijdje geduurd om mij zelf daarvan te overtuigen.
Het neemt doorgaans iets af als de motor warm is.
En vergeet ook de injectoren van de directe injectie niet, deze kunnen ook tikken. Bij koude start moeten ze extra brandstof inspuiten (rijker mengsel).
En een drie cylinder klinkt ook iets anders dan een vier...

Maar zoals boven geschreven, je kan altijd nog een second opinion laten doen.
Bedankt voor je reactie !
Ik zal dit zeker even voorleggen van de EP valve, van de injectoren en het "luidere" 3cyl blokje ben ik me bewust :D dankjewel !
 

Dennis257

New member
Lid geworden
13 dec 2022
Berichten
5
De 1.0 MPI is dezelfde motor die ook in de Up/Mii/Citigo is geleverd (75pk variant). Ik had bij onze Mii ook dat er een tikkend geluid aanwezig was bij stationair en met koppeling los (wat later minder werd). Dit bleek uiteindelijk uit de versnellingsbak te komen en onder de noemer 'producteigenschap' geschaard. Auto reed er verder ook niet anders om en nooit problemen gehad verder.

Dat met de Front Assist, is dat niet een kwestie van het kalibreren van de radar die voorin je grille zit?
Bedankt voor je reactie !
Ook mij werd verteld dat er op zich niet echt iets fout is, eerlijk gezegd hebben ze er niet echt een verklaring voor. Wat de front assist betreft, deze heeft al talloze keren aan de computer gehangen, uitgelezen, gekalibreerd, en al enkele keren vervangen. Helaas op 1 of andere manier krijgt de wagen niet alle gegevens door om juist te kunnen reageren. 1 van de engineers van vw group vertelde me dat wanneer de wagen over een metalen verbinding in de weg rijdt deze een storing kan ontvangen en fout kan gaan reageren. De oplossing is volgens hun gewoon front assist ontkoppelen want ze krijgen het gewoon niet opgelost 😂 de wagen is op een vrijdagnamiddag in elkaar gezet zeg ik steeds.
 
Bovenaan