[SEAT] [Ibiza 6F] SEAT Ibiza samenstellen

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
De nieuwe SEAT Ibiza 6F

http://www.seat.nl/modellen/ibiza-5-deurs

Voor minder dan een kale Leon heb je ook een volle Ibiza FR.

De nieuwe Ibiza staat op het MQB-A0 platform, een variant van het modulaire MQB-platvorm. De auto is in de breedte en in wielbasis enorm gegroeid en dat merk je van binnen en qua rijgedrag.

De SEAT Ibiza Brochure en Prijslijst

https://forms.seat.nl/site/brochure/download

In de prijslijst kan je ook makkelijker zien wat het verschil is tussen de Reference, Style, Xcellence en FR is en wat het Business Intense pakket toevoegt.

De SEAT Ibiza Car Configurator

http://configurator.seat.nl/ibiza-5-deurs

In het begin moet je meteen al een grote keuze maken, namelijk de versie.

De Reference versie is er alleen in een 75 pk sterke 1.0 MPI en de andere versies hebben een 1.0 TSI met 95 pk of 115 pk (alleen andere software gok ik).

Als je dus geen 1.0 MPI wil, dan valt de Reference al snel af. Andere opvallende verschillen tussen de verschillende versies zijn mistlampen voor, lichtmetalen velgen
en bij de FR de achterbumper met dubbele uitlaat (althans gaten voor 2 uitlaten).

Ze zijn volgens mij allemaal te krijgen in unilak blauw, signaal lak wit en metallic zwart, grijs, blauw en rood.
 
Laatst bewerkt:

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Dingen die ik vooral belangrijk vind bij het samenstellen zijn dingen die je achteraf niet makkelijk kan wijzigen, zoals interieur, bumpers, mistlampen voor en
natuurlijk motorblok. Velgen kunnen altijd nog en grote kans dat de standaard velgen een winterset gaan worden als de banden af zijn.

Ook denk ik dat 95 pk of 115 pk niet zoveel gaat uitmaken, aangezien het vast ooit wel gaat kriebelen om de auto naar JD te brengen.

Opties die ik graag wil zijn climate, cruise en een beetje fatsoenlijk geluid. Panoramadak is te duur en voor de looks laat ik het dak wel wrappen.

Ik zit te denken aan de volgende keuze's:

- TSI, aangezien de Reference wel erg kaal is en daarboven zit je vast aan de TSI.
- Kleur, heb bijna altijd zwart, maar ik vind rood wel erg mooi en bij SEAT passen, mijn vriendin is gek op wit.
- FR, sportonderstel en veel extra opties standaard zoals climate control, mistlampen voor en sportstoelen.

De Xcellence heeft niets wat me aanspreekt, dus het gaat denk ik tussen de Style en FR.

Verder kan ik nergens vinden wat het verschil qua looks is met de standard koplampen en Full LED.

En het Business Intense pakket doet me ook niet zoveel, behalve de middenarmsteun voor en het grotere media scherm. Maar
voor die 600 euro meer, krijg je wel heel erg veel extra opties zoals navigatie en parkeersensoren voor en achter.

Optie die er misschien nog bij komt is het winter package vanwege de verwarmde voorstoelen, gefinancierd door de vrouw.

Mijn eerste configuratie (FR met Winter en Audio upgrade en Alcantara interieur, al is het standaard FR interieur ook al erg mooi):
http://configurator.seat.nl/samenvatting?code=YXABB

Met een aangeklede Style kom ik slechts 500 euro goedkoper uit, dus de keuze is al zo'n beetje gemaakt.

Grootste adviesvragen:

- 95/115 pk (chippen/garantie)
- Rood/Wit (of toch bij zwart blijven)
- Standaard FR of Alcantara
- Wel of geen Winter Package
- Wel of geen Beats Audio Package
- Wel of geen 8" Touchscreen en Middenarmsteun voor (kan nergens verschil vinden tussen 5 en 8 inch scherm)
 
Laatst bewerkt:

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.040
95pk = 5-bak en trommels achter
115pk = 6-bak en schijven achter
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
95pk = 5-bak en trommels achter
115pk = 6-bak en schijven achter

Ok, voor 900 euro zou je zeggen, gewoon doen, maar goed, als je dat bij elke optie zegt, dan zit je zo op 25.000 euro.

Iemand die veel Audi A1 rijdt zei dat die 6e versnelling het verschil niet maakt, zouden die trommels dat wel doen? Voordeel is natuurlijk wel
dat je meteen 115 pk beschikbaar hebt zonder je zorgen te maken over chippen.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.040
Die Ford is wel het oude model. De nieuwe is al maanden geleden gepresenteerd. Met een veel mooier interieur. Is die nog niet te bestellen?
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Die Ford is wel het oude model. De nieuwe is al maanden geleden gepresenteerd. Met een veel mooier interieur. Is die nog niet te bestellen?

Oh ik dacht dat die configurator gewoon nog niet het goede model liet zien, want ik wil inderdaad die nieuwe ST-Line dan, met dat knikje in de grille.

http://www.ford.nl/Personenautos/nieuwe-fiesta

Oh, je kan inderdaad wel op samenstellen klikken, maar dan nog niet kiezen voor de ST-Line, als je die later in het proces klikt, schiet ie terug naar het oude model.
 
Laatst bewerkt:

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Ik zou sowieso voor de 115pk versie met 6 bak gaan, geeft veel meer rust op de snelweg. Of natuurlijk wachten op de 1.5 TSI al moet je daarvoor denk ik ook nog 1500 - 2000 euro meer neerleggen straks. Maar dan heb je wel ineens een echt sportieve / snelle Ibiza, vooral als je chiptuning aandurft ter zijner tijd.

Voor de rest blijf ik persoonlijk die 3 cilinders echt helemaal niks vinden. Maar dat is een persoonlijke mening die weinig mensen delen.
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Ik zou sowieso voor de 115pk versie met 6 bak gaan, geeft veel meer rust op de snelweg. Of natuurlijk wachten op de 1.5 TSI al moet je daarvoor denk ik ook nog 1500 - 2000 euro meer neerleggen straks. Maar dan heb je wel ineens een echt sportieve / snelle Ibiza, vooral als je chiptuning aandurft ter zijner tijd.

Voor de rest blijf ik persoonlijk die 3 cilinders echt helemaal niks vinden. Maar dat is een persoonlijke mening die weinig mensen delen.

Heb er wel aan gedacht inderdaad, maar die gaat denk ik nog wel meer dan 25.000 kosten.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Bij Vagtechniek is de 1.0 met een fabrieksupdate voor ?150,- al naar 115 pk te 'chippen'. Enige wat je dan mist is de 6e versnelling.
Wit vind ik een mooie kleur voor een Ibiza maar is geen metallic. Zal ongetwijfeld later komen.
Rood is geen populaire kleur helaas, levert minder op bij inruil.
Standaard FR bekleding vind ik al erg mooi, strak en zonder opsmuk. Zou het geld dan in andere opties steken.
Winterpakket altijd doen vind ik, erg lekker in de winter.
Beats audio pakket, kost je kofferruimte. Zou eerst je eigen muziek met de standaard speakers in een Ibiza proberen.
Is dit niks dan meepakken.
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Bij Vagtechniek is de 1.0 met een fabrieksupdate voor €150,- al naar 115 pk te 'chippen'. Enige wat je dan mist is de 6e versnelling.
Wit vind ik een mooie kleur voor een Ibiza maar is geen metallic. Zal ongetwijfeld later komen.
Rood is geen populaire kleur helaas, levert minder op bij inruil.
Standaard FR bekleding vind ik al erg mooi, strak en zonder opsmuk. Zou het geld dan in andere opties steken.
Winterpakket altijd doen vind ik, erg lekker in de winter.
Beats audio pakket, kost je kofferruimte. Zou eerst je eigen muziek met de standaard speakers in een Ibiza proberen.
Is dit niks dan meepakken.

Kofferruimte? Heb in de A3 ook een standaard subwoofer achterin, maar die zit ergens in de zijkant weggewerkt.

Hoeveel ruimte moet ik aan denken? Want dat is het me niet waard. Twijfelde sowieso daar al over.

Winterpakket komt sowieso, al moet m'n vriendin dat uit eigen zak betalen, zij wil 't! De koukleum haha.
 
Laatst bewerkt:

XXL2007

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
727
als ik de configurator volg kom ik ook op ruim 25.000 euro uit. En de DSG bak moet er eigenlijk ook nog bij (en de 1.5 TSI als het even kan)
 
Laatst bewerkt:

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Subwoofer kost je in principe geen kofferruimte, die zit verwerkt binnen in het reservewiel. Enige manier waarop je kofferruimte zou winnen is door dan ook geen reservewiel mee te nemen, dan kan je mogelijk spullen in de uitsparing proppen onder de mat. Maar heel praktisch is dat toch niet en een reservewiel zou ik niet willen missen.

Overigens wil ik nooit meer een auto met halogeen koplampen. Xenon / LED geeft zo veel meer licht als je in hwt donker rijdt. Nog los van de looks.
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Subwoofer kost je in principe geen kofferruimte, die zit verwerkt binnen in het reservewiel. Enige manier waarop je kofferruimte zou winnen is door dan ook geen reservewiel mee te nemen, dan kan je mogelijk spullen in de uitsparing proppen onder de mat. Maar heel praktisch is dat toch niet en een reservewiel zou ik niet willen missen.

Overigens wil ik nooit meer een auto met halogeen koplampen. Xenon / LED geeft zo veel meer licht als je in hwt donker rijdt. Nog los van de looks.

Dat audio pakket staat bij mij niet zo hoog op het lijstje, zeker niet als het daadwerkelijk kofferruimte kost. Want die zal sowieso al een stuk kleiner zijn dan in de A3.

Dus behalve looks geeft Full LED dus ook een veel beter zicht? Kan trouwens ook nergens vinden hoe dat eruit ziet, verschil tussen normaal en full led.
 

RicooCardoo

Active member
Lid geworden
18 sep 2013
Berichten
3.342
Is trouwens een tsi blok niet met turbo en een mpi zonder? Weet het niet zeker maar dacht ik tenminste.
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Is trouwens een tsi blok niet met turbo en een mpi zonder? Weet het niet zeker maar dacht ik tenminste.

Ja, dat is het ook. MPI is een "gewone" 1.0 en TSI is met turbo.

Maar qua opties kom ik sowieso al bij de Style of FR, dus hoef daar niet over na te denken.

Voorheen was die alleen leverbaar in de Skoda Fabia als instapmodel voor 13.000 ofzo, heel goedkoop in ieder geval. Gebruiken ze
nu ook gewoon om de vanafprijs meer op te laten vallen, want bijna iedereen zal met een TSI naar huis gaan.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.054
Wereld van verschil led t.o.v. halogeen.
Maakt een auto ook veel strakker en moderner en het zicht is veel beter.

Zoek anders even op Seat Leon led en halogeen. Dan zie je het verschil wel.
 

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
Wereld van verschil led t.o.v. halogeen.
Maakt een auto ook veel strakker en moderner en het zicht is veel beter.

Zoek anders even op Seat Leon led en halogeen. Dan zie je het verschil wel.

Is inderdaad wel erg tof, dat Beats eraf en Full LED erbij, scheelt +100 euro.

Ik denk ook dat ik toch maar voor de Business Intense ga, voor die 600 euro heb je zo veel meer opties.

Dit is hem nu:
http://configurator.seat.nl/samenvatting?code=XKBBB

Wit is goedkoper en eigenlijk ook wel mooi, zeker als ik het dak nog zwart laat wrappen, want ik wil dan denk ik het dak en dat stukje rond de
kentekenplaat zwart hebben, maar ik weet niet precies wat ik me voor moet stellen bij signaal lak.

Dat is dus niet metallic, maar bestaat wit metallic wel dan? Of is dit dan echt dat bestelbusjes wit en niet dat mooie wit zoals op de Seat Leon.
 

XXL2007

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
727
De full led koplampen zien er wel erg mooi uit vergeleken met de gewone. Ik ben benieuwd of full led meer licht geeft dan xenon
 
Laatst bewerkt:

JDx

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
2.734
De full led koplampen zien er wel erg mooi uit vergeleken met de gewone. Ik ben benieuwd of full led meer licht geeft dan xenon

Qua looks is het inderdaad wel mooi, maar je ziet het zelf nooit natuurlijk.
 
Bovenaan