[SEAT] [Ibiza 6F] Vocht/condens in koplamp

ChroMe

New member
Lid geworden
13 aug 2020
Berichten
15
Ik heb in m'n koplamp linksvoor teveel vocht/condens zitten, iemand een tip wat ik kan doen? (best moeilijk om te fotograferen)








Op deze foto's heeft de zon z'n werk al een klein beetje gedaan, maar het trekt helaas niet helemaal weg...


 

ChroMe

New member
Lid geworden
13 aug 2020
Berichten
15
Bij wijze van test heb ik nu de afdichtklepjes eraf gehaald van het grootlicht en het dimlicht...
Kan dit kwaad als ik dit zo laat (zonder kapjes rond begin te rijden) bij zware regenval?
 

ChroMe

New member
Lid geworden
13 aug 2020
Berichten
15
Heeft er iemand een idee waar het 'verluchtingsgaatje' zit in de koplampen van een 6F? Dan kan ik dat gaatje eventueel ook wat uitboren/vergroten, ik heb de lichtblok al eens helemaal afgezocht maar ik vind het niet direct...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Ik zou er niets aan rommelen door gaatjes groter te maken. De kans dat je meer vocht of andere verontreiniging naar binnen haalt is ook dan ook groter.
Gewoon vaker de lampen aan doen tijdens het rijden (misschien doe je dat al ;) ) en anders gewoon accepteren dat er condens in zit.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.726
Dubbelcheck of je kappen er goed op zitten en of er niet ergens een lekkage is in je lamp.

Lampen standaard aanhebben is sowieso het meest veilige en een goede gewoonte om te volgen. Daarmee los je ook meteen het condensprobleem op idd
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.263
Lampen standaard aanhebben is sowieso het meest veilige en een goede gewoonte om te volgen.
Precies daarom heb ik dag en nacht, come rain or shine, altijd met dimlicht rondgereden vanaf ergens in de late jaren '60 - wat destijds niet zelden leidde tot bijzondere toeren van medeweggebruikers die me erop wilden wijzen dat ik mijn lichten vergeten was uit te doen.
Yeah right, om 4 uur 's middags zeker... :cool:

Met de uitvinding van de dagrijlichten (wel zichtbaar, tegen minder energieverbruik) had dat over kunnen zijn, ware het niet dat bij mijn Fabia Greenline de zichtbaarheid van die DRL naar mijn mening nogal te wensen overliet, zodat ik alsnog vaak met dimlicht op reed. Dat de achterlichten oorspronkelijk niet met de DRL mee konden branden was een ander minpuntje, maar dat had ik vóór aflevering al door de dealer laten oplossen: gewoon het "stadslicht" via het contact schakelen. Sinds 2015 is dat bij nieuw geïntroduceerde auto's niet meer nodig - bijschakelen van de achterlichten is een verplicht aanwezige faciliteit, anders geen typegoedkeuring.

Met de led-DRL op mijn huidige Leon was het zichtbaarheidsbezwaar van de Fabia voor mij ook volledig uit de wereld, dus tegenwoordig vind ik het overdag zelden of nooit nodig om dimlicht te voeren: dat geeft bij droog weer en normale zichtomstandigheden geen meerwaarde t.o.v. DRL.
 

ChroMe

New member
Lid geworden
13 aug 2020
Berichten
15
Met beide kapjes er enkele uren af (en de auto gewoon geparkeerd op een vrij zonnige dag), is het vocht nu bijna weg, ik ga hem zo nog een kleine 2 uurtjes laten staan, en daarna moet ik de baan op. Maar ik ben er vrij zeker van dat na 1 nachtje rond het vriespunt, alle condens weer terug gaat zijn. Dus een duurzame oplossing heb ik nog niet.

De auto doet ook weinig kilometers en staat altijd buiten, dus dat is ook niet bevorderlijk.

Altijd rondrijden met grootlichten aan vind ik er wat over, daar dienen die niet voor, die gaan enkel aan als mijn lichtsensor aangeeft dat het te donker begint te worden.

Ik heb zuurvrije vaseline besteld om de dichtingsrubbers van die kapjes eens mee in te smeren in de hoop dat dat wat helpt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Met beide kapjes er enkele uren af (en de auto gewoon geparkeerd op een vrij zonnige dag), is het vocht nu bijna weg, ik ga hem zo nog een kleine 2 uurtjes laten staan, en daarna moet ik de baan op. Maar ik ben er vrij zeker van dat na 1 nachtje rond het vriespunt, alle condens weer terug gaat zijn. Dus een duurzame oplossing heb ik nog niet.

De auto doet ook weinig kilometers en staat altijd buiten, dus dat is ook niet bevorderlijk.

Altijd rondrijden met grootlichten aan vind ik er wat over, daar dienen die niet voor, die gaan enkel aan als mijn lichtsensor aangeeft dat het te donker begint te worden.

Ik heb zuurvrije vaseline besteld om de dichtingsrubbers van die kapjes eens mee in te smeren in de hoop dat dat wat helpt.
Vaseline gaat je "probleem" niet verhelpen. Overal kruipt in de natte tijden vocht in, dat is onvermijdelijk. Een niet verwarmd huis wordt ook vochtig...

Binnen in de koplamp zit lucht waar ook vocht in zit, de koplamp lens wordt kouder waardoor het vocht in de lucht binnen in de koplamp condenseert op de lens.
Daar ontkom je niet aan...

Regelmatig gebruik van de auto met de koplampen aan is je oplossing.
Regelmatig de auto gebruiken is sowieso beter voor de techniek...
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.263
Binnen in de koplamp zit lucht waar ook vocht in zit, de koplamp lens wordt kouder waardoor het vocht in de lucht binnen in de koplamp condenseert op de lens.
Daar ontkom je niet aan...
Zoals de meeste auto's verblijft ook de mijne 24/7 buiten en er gaan (tegenwoordig) per week meerdere dagen voorbij dat hij niet van zijn plek komt. Totaal over de laatste 12 maanden 7900 km gereden, en zoals hiervoor aangegeven rij ik die lang niet allemaal met dimlicht aan.
Evengoed: tot dusverre NUL condens in de koplampen, ongeacht de weersomstandigheden. En zo hoort het eigenlijk ook, vind ik.
Vanochtend om 07:00u moest ik wel wat aangevroren mistaanslag van de buitenkant verwijderen, maar de binnenkant was schoon en droog.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Zoals de meeste auto's verblijft ook de mijne 24/7 buiten en er gaan (tegenwoordig) per week meerdere dagen voorbij dat hij niet van zijn plek komt. Totaal over de laatste 12 maanden 7900 km gereden, en zoals hiervoor aangegeven rij ik die lang niet allemaal met dimlicht aan.
Evengoed: tot dusverre NUL condens in de koplampen, ongeacht de weersomstandigheden. En zo hoort het eigenlijk ook, vind ik.
Vanochtend om 07:00u moest ik wel wat aangevroren mistaanslag van de buitenkant verwijderen, maar de binnenkant was schoon en droog.
Geheel met je eens...
Maar voor zover ik mij herinner is vocht in de koplamp vaker voorbij gekomen zonder oplossing...

Mijn inziens zit het probleem in de goedkope Valeo licht units...het zou mij niet verbazen dat er op VW en Audi Hella licht units zitten...
 

Canon-Eye

Well-known member
Lid geworden
10 jun 2018
Berichten
1.263
Zou ik toch eens moeten kijken wat er dan op mijn Leon zit, áls dat al ergens te zien is...
 
Bovenaan