Lampen standaard aanhebben is sowieso het meest veilige en een goede gewoonte om te volgen.
Precies daarom heb ik dag en nacht, come rain or shine, altijd met dimlicht rondgereden vanaf ergens in de late jaren '60 - wat destijds niet zelden leidde tot bijzondere toeren van medeweggebruikers die me erop wilden wijzen dat ik mijn lichten vergeten was uit te doen.
Yeah right, om 4 uur 's middags zeker...
Met de uitvinding van de dagrijlichten (wel zichtbaar, tegen minder energieverbruik) had dat over
kunnen zijn, ware het niet dat bij mijn Fabia Greenline de zichtbaarheid van die DRL naar mijn mening nogal te wensen overliet, zodat ik alsnog vaak met dimlicht op reed. Dat de achterlichten oorspronkelijk niet met de DRL mee konden branden was een ander minpuntje, maar dat had ik vóór aflevering al door de dealer laten oplossen: gewoon het "stadslicht" via het contact schakelen. Sinds 2015 is dat bij nieuw geïntroduceerde auto's niet meer nodig - bijschakelen van de achterlichten is een verplicht aanwezige faciliteit, anders geen typegoedkeuring.
Met de led-DRL op mijn huidige Leon was het zichtbaarheidsbezwaar van de Fabia voor mij ook volledig uit de wereld, dus tegenwoordig vind ik het overdag zelden of nooit nodig om dimlicht te voeren: dat geeft bij droog weer en normale zichtomstandigheden geen meerwaarde t.o.v. DRL.