[SEAT] [Ibiza 6J] 1.0 TSI vermogen verlies na chippen

mathieuvde

New member
Lid geworden
11 dec 2018
Berichten
23
Hallo,

Ik heb in januari mijn 1.0 tsi 95 pk Ibiza laten chippen.
Chipped 141 pk 249 nm

Nu merk ik sinds hij gechipped is dat hij soms inhoud/vermogen verlies heeft als ik het pedaal volledig induw.
Wagen trekt tot 3200 rpm vlot op en dan valt het vermogen plots weg (gaat wel nog in toeren). Hij heeft het niet altijd maar meestal 1x per rit.
Als hij niet inhoud loopt hij als een speer.

Ik dacht eerst aan de koppeling die slipt maar dan zou je dit moeten ruiken?
Wat ik ook dacht; niet genoeg benzine krijgen?

Iemand deze issue al gehad?

Ik denk dat hij best opnieuw op de test bank gaat om alles nog eens na te kijken of de brandstof curvers wel oke zijn.

Ook zijn er geen lampjes die gaat branden. auto rijd voor de rest zonder problemen enkel als je eens wil door stampen merk je soms/meestal een terugval van vermogen.

Alle tips zijn welkom! Dan weet ik waar ik moet beginnen zoeken.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
985
Hallo,

Ik heb in januari mijn 1.0 tsi 95 pk Ibiza laten chippen.
Chipped 141 pk 249 nm

Nu merk ik sinds hij gechipped is dat hij soms inhoud/vermogen verlies heeft als ik het pedaal volledig induw.
Wagen trekt tot 3200 rpm vlot op en dan vlot het vermogen plots weg (gaat wel nog in toeren). Hij heeft het niet altijd maar meestal 1x per rit.
Al hij niet inhoud loopt hij als een speer.

Ik dacht eerst aan de koppeling die slipt maar dan zou je dit moeten ruiken?
Wat ik ook dacht; niet genoeg benzine krijgen?

Iemand deze issue al gehad?

Ik denk dat hij best opnieuw op de test bank gaat om alles nog eens na te kijken of de brandstof curvers wel oke zijn.

Ook zijn er geen lampjes die gaat branden. auto rijd voor de rest zonder problemen enkel als je eens wil door stampen merk je een terugval van vermogen.

Alle tips zijn welkom! Dan weet ik waar ik moet beginnen zoeken.

Alvast bedankt

Al eens een keer de auto laten uitlezen?
Waar heb je hem laten chippen en is dit op de bank geweest? Dan zou ik namelijk terug gaan naar je tuner.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

mathieuvde

New member
Lid geworden
11 dec 2018
Berichten
23
Nee heb hem nog niet laten uitlezen omdat ik ook geen fout meldingen krijg.
Is gechipped bij DVX in Belgie. Ik ben er al met meerdere autos geweest en geen problemen mee gehad buiten nu dan.
Ze is op de bank gechipped. Ja ik vrees dat ik zal moeten terug gaan. Maar wil niet weer de kosten betalen natuurlijk.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11.671
Mee teruggaan want kan goed dat ze net ietsie pietsie teveel eruit wilden halen.
Is aan hun om dat aan te passen.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
985
Nee heb hem nog niet laten uitlezen omdat ik ook geen fout meldingen krijg.
Is gechipped bij DVX in Belgie. Ik ben er al met meerdere autos geweest en geen problemen mee gehad buiten nu dan.
Ze is op de bank gechipped. Ja ik vrees dat ik zal moeten terug gaan. Maar wil niet weer de kosten betalen natuurlijk.

Dvx doet daar niet moeilijk over. Zou gewoon even bellen. Mijn 1.2 tsi is daar ook gechipt op de bank.

Dat je geen zichtbare foutmeldingen ziet op je dashboard wil niet zeggen dat ze niet aanwezig zijn. Dus zou toch eerst even uitlezen als je de mogelijkheid heb.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

maiks

New member
Lid geworden
14 jul 2019
Berichten
9
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Seat Ibiza 1.0 tsi FR uit 2018 (heb de 115 pk variant, chipped 148pk met ron 98 brandstof)
Heb mijn auto laten chippen bij JD engineering uit Lochem.
Ben al een keer terug gegaan maar helaas was het probleem toen helaas niet na te bootsen. (ook geen foutcodes of storing bij het uitlezen)
Helaas doet het probleem zich steeds vaker voor, voornamelijk in de 4e versnelling volgas bij invoegen op de snelweg.
Het voelt net alsof de koppeling slipt, motor hikt 1 keer en vervolgens een stuk minder vermogen bij vol gas.
Geen storing of andere meldingen, lijkt ook niet helemaal op de noodloop aangezien hij nog wel doortrekt alleen een stuk langzamer.
Na het aan en uitzetten van de motor rijd hij weer normaal tot dat dezelfde situatie zich voordoet.

Heb jij toevallig al een oplossing voor je probleem gevonden?

Groet,

Maik
 

mathieuvde

New member
Lid geworden
11 dec 2018
Berichten
23
Hallo Maik,

Momenteel nog geen oplossing gevonden voor het probleem :(

Ik ben opnieuw bij DVX geweest en volgens hun zou de koppeling slippen... tot op heden heb ik deze nog niet laten vervangen maar ik overweeg het wel.
DVX rade me aan om een Sachs koppeling te steken deze zou 30% meer vermogen aankunnen en zou op +- 800euro komen geplaatst.

Maar wat je zegt is identiek hetzelfde wat ik voor heb mijn mijn auto =(

Heb je de wagen nieuw gekocht of 2de hands? hoeveel kms heeft deze?

Indien je al en oplossing zou hebben laat gerust iets weten!

Mvg,
Mathieu
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
985
Gisteren mijn 6F ook zelf gechipt. Uiteraard run op de dyno laten doen bij de tuner waar ik file service van heb. Orgineel had de mijne 100.4pk/184.7nm op ron 98 en een k&n inlegfilter.

We hebben er uiteindelijk 140.7pk/266.4nm uitgehaald. Al met al zeer tevreden met het resultaat. Al ben ik benieuwd hoelang mijn koppeling het gaat volhouden. Auto staat nu net een 13.406km op dus vrij nieuw nog. We gaan het zien.

2b8802631f1471d6e11895d3d5e191a7.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

Rowan_Seat

New member
Lid geworden
3 dec 2020
Berichten
1
Hallo,

Ik heb in januari mijn 1.0 tsi 95 pk Ibiza laten chippen.
Chipped 141 pk 249 nm

Nu merk ik sinds hij gechipped is dat hij soms inhoud/vermogen verlies heeft als ik het pedaal volledig induw.
Wagen trekt tot 3200 rpm vlot op en dan valt het vermogen plots weg (gaat wel nog in toeren). Hij heeft het niet altijd maar meestal 1x per rit.
Als hij niet inhoud loopt hij als een speer.

Ik dacht eerst aan de koppeling die slipt maar dan zou je dit moeten ruiken?
Wat ik ook dacht; niet genoeg benzine krijgen?

Iemand deze issue al gehad?

Ik denk dat hij best opnieuw op de test bank gaat om alles nog eens na te kijken of de brandstof curvers wel oke zijn.

Ook zijn er geen lampjes die gaat branden. auto rijd voor de rest zonder problemen enkel als je eens wil door stampen merk je soms/meestal een terugval van vermogen.

Alle tips zijn welkom! Dan weet ik waar ik moet beginnen zoeken.

Alvast bedankt

Best oud topic, maar doe de gok. Wat was de uitkomt van dit probleem? Ik heb namelijk exact het zelfde na Chiptuning, bij mijn 1.0 TSI 95PK Ibiza
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
31
Had bij een huistuner als JD zoiets niet verwacht, al kan het natuurlijk ook aan het exemplaar/auto liggen.

Meest veilige optie lijkt me dan de fabrieksupdate bij vagtechniek van 95pk/160nm naar 110pk/200nm voor € 249

Twijfel er zelf ook over.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
33.713
Bij tuning ga je meer vragen van onderdelen en als er dan zwakke punten in je auto zitten (achterstallig onderhoud, versleten of wat dan ook), dan komt dat sneller aan het licht
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
31
Blijkbaar toch een lichte (kleine diameter) koppeling in deze motoren, al lijkt het me dezelfde koppeling in een 95pk als in een 110/115pk uitvoering, dan is de sprong niet zo heel groot van 115 naar 140.
 

XPtuning

Well-known member
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
4.483
Blijkbaar toch een lichte (kleine diameter) koppeling in deze motoren, al lijkt het me dezelfde koppeling in een 95pk als in een 110/115pk uitvoering, dan is de sprong niet zo heel groot van 115 naar 140.
Als ze kunnen besparen op een onderdeel, dan doen ze dat ook.

Je kan nog hier kijken of er verschil in de koppeling zit:
Online etka https://ifinterface.com/prog/car/cp2/inprog.php

Welcome >> Free services >> Carprog2
 

Ice T

Member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
376
Je kan van een ezel geen racepaard maken, niet waar?
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
31
Ik ga ook wel lekker voor de fabrieksupdate van 95 naar 115pk denk, maar eerst volgende maand frisse olie erin, dat vind ie wel zo fijn.
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
31
Vandaag geweest, wilde de fabrieksupdate naar 115pk/200nm maar de stage 1 was een aanbieding voor 389 ipv 549 dus toch maar gedaan. Merk inderdaad hetzelfde wat al genoemd is, volgens mij niet zo zeer koppeling of aandrijflijn maar de auto schommelt in vermogen, geeft het vrij, neemt weer wat terug en geeft daarna (soms) weer wat meer vermogen vrij. Met name in 4 en 5 op de snelweg op hogere snelheden (vanaf 80) merk je het.

Wat ik al zei, de fabrieksupdate is de meest veilige keuze voor een nette loop om een 95pk motor te updaten, maargoed ik wilde het toch meemaken. Wellicht gaat hij beter lopen als er wat meer kilometers gemaakt zijn, nu enkel een ritje vanaf Vagtechniek terug naar huis gedaan met een paar keer gas geven.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
11.671
Wellicht dat de EGT dan te hoog wordt zodat de ecu gaat terug regelen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
33.713
Andere zaken die mogelijk ook een rol kunnen spelen:
-Kwaliteit benzine
-Inlaatkleppen vervuiling > https://www.seat-online.nl/index.ph...tfsi-kop-reinigen-preventief-onderhoud.11643/
-Benzine toevoer (niet voor de hand liggend)
-Hoge IATs (niet voor de hand liggend)

Mn ouders hadden een T-Cross 1.0 die stage 1 bij Vagtechniek was gechipped, maar daar heb ik geen schommelingen in gemerkt (of mn ouders over gehoord)
 
Bovenaan