[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI niet lawaaiig bij koude start en stationaire loop

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Wie weet of VAG wat gedaan heeft aan de 1.2 TDI qua koude start en stationaire loop? Ik hoor nogal wat verhalen over het typische diesel genagel 's morgens bij de koude start, maar toen ik vanmorgen m'n ST Ecomotive even warm liet lopen om de vooruit te ontwasemen viel me op dat de motor juist heel rustig en bijna stil stationair liep. Echt een heel stuk stiller dan de vorige TDI's en zelfs een stuk beschaafder dan de koude stationair loop van de 2.2 DCAT Lexus van de buurman.

Ik ben dus eigenlijk positief verrast, hoort dit bij de nieuwe generaties VAG TDI's met common rail? Of is dit iets van de laatste lichting?
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ik hoor gewoon het typische diesel genagel bij mijn ST hoor. Het valt wel mee in de praktijk, maar dat komt meer omdat ik een rustige rijstijl hanteer waardoor je laag in de toeren zit. Als ik met koude motor even doortrek naar 3000 toeren of zo, vind ik de bak met nagels in de diesel eigenlijk wel een stukje luider dan ik bij de polo (1.4tdi blue motion) gewend ben. Het valt me nu ook veel meer op dan bij de polo./

Als de motor eenmaal op temperatuur is, is de auto een stuk stiller dan de, oud model, polo. Maar volgens mij komt dat omdat de Ibiza best een goede geluidsisolatie heeft.

Het is inderdaad natuurlijk wel zo, dat common rail diesels wat minder luidruchtig zijn.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ik bedoelde eigenlijk de stationair-loop, als ie op de oprit staat warm te draaien (liefst zo kort mogelijk), bij m'n vorige diesels maakte ik dan de hele buurt wakker, maar tot mijn blijdschap was daar vanmorgen helemaal geen sprake van. Gewoon mooi rustig lopen, niks geen genagel.

Als ik wegrij en optrek hoor ik hem echter wel, zelfs als ie warm is.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Had je voorheen dan een nieuwe auto of niet? Want ik heb gemerkt dat hoe ouder de diesel wordt des te meer lawaai hij maakt als hij warm staat te draaien. Alhoewel ik dat natuurlijk nooit doe, want warmdraaien is slecht voor de motor. Maar als je moet krabben is het toch wel prettig als de auto daarna wat warmer is zodat het beter ontdooit 8)

Wat me bij de st inderdaad ook wel opvalt is dat het genagel ook bij warme motor nog, licht, aanwezig is. Ik was niet anders gewend dan dat dat alleen bij een koude motor hoorbaar is.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
In hoeverre het diesel-genagel hoorbaar is, is niet alleen van type diesel en de leeftijd afhankelijk, maar ook hoe er met de auto is omgegaan. Als je een diesel rustig warm rijdt, en bij koud blok niet te ver doortrekt in de toeren, blijft het blok vrij stil. Rijdt de diesel veel korte stukjes en komt ie maar zelden op bedrijfstemperatuur, of trap je 'm regelmatig op z'n staart met koud blok, dan zul je na verloop van tijd veel duidelijker het genagel horen, zowel bij warm als bij koud blok. Voor goed gebruik van een diesel is het van belang om bij koude motor even rustig aan te doen, en vooral langere ritten. Als je veel korte ritjes maakt, maar die achter elkaar doet, zodat je niet steeds opnieuw met koud blok vertrekt heb je een beetje hetzelfde effect, als met lange ritten: gewoon beter voor het blok.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Ik heb twee wagens gehad van VW (nieuwe 100 pk pompverstuiver in een Golf en een gebruikte 105 pk pompverstuiver in een Touran) en een gebruikte Avensis diesel (2.0 TD). Zowel de pompverstuivers als het oude Toyota-blok nagelden er lustig op los 's morgens. Moet wel zeggen dat die pompverstuivers veel beter trokken bij lage toeren dan het oude 2 liter blok van Toyota, dat was echt een ouderwetse turbo-diesel, laag in toeren helemaal niet thuis, pas boven de 2.000 begon de turbo er voelbaar bij te komen. Maar wel oerdegelijk, heb hem weggedaan bij 3 ton op de teller, maar hoegenaamd nooit wat met die motor gehad. Schijnt dat de nieuwere diesels van Toyota niet meer zo degelijk zijn.

Ik geloof best dat een diesel mooier blijft lopen als je er goed voor zorgt, ik hoop de kosten per km laag te houden door de auto alleen op lange stukken te gebruiken, rustig warm te rijden en nooit langdurig zwaar te belasten. Volgens mij scheelt dat ook aanzienlijk in de slijtage van zo'n beetje alle bewegende onderdelen en het scheelt sowieso in brandstofverbruik.

Ha ha, tis omdat m'n vrouw het niet zag zitten en het verbruik niet echt gunstig is, maar het liefste had ik een jaren negentig Mercedes 200 D gekocht voor zakelijk gebruik, zo'n 2 liter blok levert 'slechts' 75 pk en 126 Nm, onverwoestbaar lijkt me, vergelijk dat eens met de 1.2 TDI, ook 75 pk en maar liefst 180 Nm, maar wel uit een half zo klein blok.
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Heb geen last van het genagel, wel van de kou!

Overigens is schiet het niet heel erg op om de motor stationair te laten draaien dan duurt het heel lang voordat de warmte komt. Je kan beter gelijk wegrijden of heel lang laten draaien om echt profijt van de wamte te hebben.
 

Gertje1981

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
25
Idd. je kan beter rijden, dan is je motor sneller warm en je kachel ook.

Ik heb hem sinds gisteren, en had van morgen wel wat problemen met starten en wat herrie in de motor, maar ja, er staan nog niet eens 100km op de teller en bij de dealer de gehele tijd binnen gestaan, dus ja.... men olie moet ook eerst goed door de motor heen komen. Men Toyota Aygo had ik ook problemen met dat geluid, maar dit kwam door de olie, nieuw en nog niet echt flink de olie door de motor geweest, nu er meer km op de teller staan en het nu koud is.... geen moeite, geen geluidje meer uit de motor.

Dus kijk het ook met men ibiza st even aan wat er op langer termijn gebeurt.
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Nu ja, ik wacht natuurlijk niet totdat de motor echt warm is. Ik start hem, zet de voorruitontwaseming aan en tegen de tijd dat ik de voorste zijruiten schoon gekrabt heb, is de voorruit ontwasemt. De achteruit is dan ook ontdooit. Ik leg wel 's avonds een deken op de voorruit.

Al met al een minuutje werk denk ik, de motor loopt dan rustig stationair, geen herrie of zo.
 
Bovenaan