[SEAT] [Ibiza 6J] Ecomotive voorgloeien bij start/stop

rob

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
574
Ik vroeg mij van de week tijdens de proefrit af. Of de ST ecomotive zodra hij stilvalt bij het stoplicht de bougies voor laat gloeien bij het herstarten? Vergeten na te vragen bij de verkoper. Ik weet niet beter dat niet voorgloeien slecht is voor de motor, maar de eco doet dat dus eigenlijk constant. Of zie ik iets over het hoofd ??

Zelfde eigenlijk voor het laten lopen bij aankomst op bestemming. Nu stap ik uit pak al me spullen en doe dan pas de motor uit. Dat is beter voor de turbo heb ik begrepen. Of is daar allemaal rekening mee gehouden in het ECOMOTIVE segment ?!?!
 

Potje

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
73
Nee, start stop staat alleen aan als de motor warm is.... dan is voorgloeien niet nodig
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Zelfde eigenlijk voor het laten lopen bij aankomst op bestemming. Nu stap ik uit pak al me spullen en doe dan pas de motor uit. Dat is beter voor de turbo heb ik begrepen. Of is daar allemaal rekening mee gehouden in het ECOMOTIVE segment ?!?!
Het laten afkoelen van de turbo met koelwater en rijwind is inderdaad bevordelijk voor de levensduur ervan (ik ken mensen die een nieuwe turbo hebben moeten plaatsen op hun TD, dure hobby). Maar als je het laatste stukje naar je bestemming rustig aan doet, dan lijkt me dat voldoende. Wat je dus niet moet doen is vlak voor het stopzetten van de motor nog even lekker op het gas gaan staan.
 

ericholle

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
47
het lijkt mij ook niet goed als je in de stad steeds je auto laad afslaan voor de stoplicht, komt de turbo ook niet ten goede volgens mij dus dat start stop systeem is niks vind ik. slecht voor de levensduur van de auto, ik zet het systeem ook altijd direct uit. Helaas moet je dit steeds weer doen.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Het zou kunnen zijn dat er over dit systeem is nagedacht....

Er zit speciale accu in voor dit start/stoppen, andere startmotor en dynamo. Een andere warmtewisselaar. En het systeem monitort zoveel parameters voordat hij het systeem gebruikt, dat wil jij niet weten. ;)
 

snoover

New member
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
13
het lijkt mij ook niet goed als je in de stad steeds je auto laad afslaan voor de stoplicht, komt de turbo ook niet ten goede volgens mij dus dat start stop systeem is niks vind ik. slecht voor de levensduur van de auto, ik zet het systeem ook altijd direct uit. Helaas moet je dit steeds weer doen.

zouden ze bij VAG hier niet over nagedacht hebben?
 

RudyZ

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
155
Het zou kunnen zijn dat er over dit systeem is nagedacht....

Er zit speciale accu in voor dit start/stoppen, andere startmotor en dynamo. Een andere warmtewisselaar. En het systeem monitort zoveel parameters voordat hij het systeem gebruikt, dat wil jij niet weten. ;)
Ha ha, en da's nou juist waar ik me bij de Ecomotive het meeste zorgen over maak. D'r zitten zoveel sensoren en regelaars in, dat kan op den duur alleen maar kapot gaan. En natuurlijk niet binnen de garantieperiode, maar na 150K kilometers of zo.


Tot december vorig jaar reden we een oude Avensis diesel, bij 300K hebben we hem weggedaan. Geen spannende, innovatieve techniek, maar hij deed het altijd, nooit wat mee gehad. Van de nieuwere generatie Toyota diesels hoor ik alleen maar (motorische) ellende. Misschien willen we wel teveel van de techniek. Of ben ik te negatief nu?
 

Eric ST

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
361
Dat die turbo een opdonder krijgt als de motor afslaat is natuurlijk niet helemaal waar want het is over het algemeen niet zo dat je met een roodgloeiende turbo ineens voor het stoplicht staat. Je hebt toch eerst wel een lange afrit of zo voordat je van de snelweg afkomt waar je misschien hebt lopen blazen. Als jij gewoon in de beb kom rijdt of op een 80 weg wordt je turbo niet echt roodgloeiend hoor.

Qua duurzaamheid is er niet veel vergelijkingsmateriaal aangezien start/stop nog niet zo lang bestaat. Aan de andere kant is het zo dat als je die grote kmstanden niet krijgt door constant te rijden op wegen waar veel stoplichten zijn. Als je veel rijdt (min. 30/40K per jaar) doe je dat op de snelweg en gebruik je dat start/stop systeem niet zo heel veel dus zal het allemaal wel loslopen met de slijtage lijkt me.
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Heb het op de BMW toendertijd uit laten zetten. Daar werd ook als een bosmongool mee gereden, dus dat systeem deed het toch vrijwel nooit. Was verder toch een kansloos systeem op een auto die amper 1op14 deed...voor een diesel.
 

rob

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
574
Na 3000 km is mij het niet duidelijk of er hij wel of niet voorgloeit. Denk zelf van niet. Iemand anders een idee ?
 

rob

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
574
Het is me nog steeds niet duidelijk. Wel start hij gelijk en zie niks oplichten of iets. Tijd zal het leren !
 

Armand

New member
Lid geworden
11 sep 2010
Berichten
40
Bij de 'oer'tdi gloeide hij niet voor als het koelwater boven de 7 graden was. Dat is al snel als je gaat rijden, dus hij zal niet voorgloeien.
 
Bovenaan