[SEAT][Ibiza 6J] Hulp gevraagd

Sven

New member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
11
Hoi leden en evt meelezende dealers.

Ik rij sinds aug. 2008 in een Ibiza 6j. Hier ben ik inmiddels al regelmatig mee bij de dealer geweest voor diverse problemen. Zo was er oa.

- Trillen -> opgelost door bandenfirma
- Airco -> Dealer heeft expansieponp en andere parts vervangen
- Koeling -> Nieuwe radiator gekregen
- Diverse andere kleine dingen

Nu het volgende. In juni gemeld dat probleem van airco en geluidjes nog steeds bestaat. Alleen was het niet consequent. Uiteindelijk is het wel tijdens beurt in Augustus naar voren gekomen maar moest overlegd worden met importeur. Hier niets meer van gehoord. Na enkele telefoontjes paar weken geleden toch gehoord dat het onder garantie verholpen wordt.

Maar... helaas, alles lijkt soms leuker en mooier dan het is.

Afgelopen maandag bleef de auto lawaai/geluidjes maken. Hier later mee naar de dealer gegaan. Zij adviseerde om er niet meer mee te rijden. Akkoord, kan ik mee inkomen. Nu blijkt dat na onderzoek er een lager van de versnellingsbak kapot is. En het mooiste komt...HIER ZIT DUS, 25 MND NA AANKOOP geen garantie op. Alleen een 'coulance regeling' van de importeur. 70% wordt vergoed. Volgens zeggen moest ik zeker rekening houden met meer dan ?500 aan reparatiekosten!!! IS DIT NORMAAL??????

En dan hebben we het nog niet over stikselnaden van de stoelen welke los beginnen te laten.. Al met al, hoe zuinig ik ook op het beesje ben... veel ellende.

Wie heeft een advies hoe hiermee om te gaan? Het gaat om een 1.6 New Ibi met bijna 60k op de teller. Zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben gehad? Heeft klagen bij PON zin? Zit er erg aan te denken om via de rechtsbijstand advies aan te vragen en eventueel iets op te starten. De dealer lijkt niet echt mee te willen werken in deze terwijl zij toch de eerst verantwoordelijke zijn in het consumentenrecht.

Ik hoor graag van jullie,
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Zou eerst je Rechtsbijstand ff polsen. Via PON kan vervelend lange gang zijn. Wel vervelend dat je zoveel -vreemde- problemen hebt. Zou ik niet verwachten bij de ibi.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
In principe heb je niets met Pon te maken: voor alle klachten/problemen onder garantie moet je terug naar de dealer waar je de auto gekocht hebt. Dat de dealer terugvalt op Pon, is leuk voor hem, maar voor jou juridisch niet ter zake.

Lager in versnellingsbak mag na dergelijk aantal km's niet kapot gaan (tenzij er iets heel bijzonders met de auto is uitgespookt), dus geen garantie is hier een onzin verhaal. Je hebt gewoon (volgens Europees recht) recht op een auto die een normale levensduur heeft inclusief de verschillende onderdelen. Ik zou contact opnemen met rechtsbijstand en vragen in hoeverre je nog recht hebt op 'ontbinding van de koopovereenkomst'. Er van uit gaande dat je er niet mee op circuits hebt geraced of andere bijzondere dingen gedaan, heb je veel te veel mankementen. Een auto die eenmaal begint met meerdere onverklaarbare problemen blijft vaak levenslang een zorgenkindje.

Als ik nu lees lager in versnellingsbak, maar ook trilling die door bandenfirma is opgelost, krijg ik het idee dat je auto mogelijk schade heeft opgelopen voor ie op kenteken stond (bij transport naar importeur/dealer of iets dergelijks).
 
Laatst bewerkt:

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Wat ik vermoed wat adjego bedoelt en wat ik zelf ook in gedacht heb dat een lager in een versnellingsbak langer mee hoort te gaan dan 60k. Ook al valt ie buiten 'de garantie', volgens het consumentenrecht mag je verwachten dat ie een redelijke termijn z'n werk doet. Voor een versnellingsbak van een Ibiza is dat mogelijk 100k, ik noem maar wat. Wel bied de importeur aan een deel te vergoeden. Daarmee komen ze je dus al tegemoet, al lijkt 70% me aan de lage kant.
En je dealer lijkt me degene waar je het e.e.a. mee moet regelen. Dat die vervolgens Pon, de paus of Wilders nodig heeft om 't te fiksen is zijn probleem, niet de jouwe.
Waarschijnlijk is 't 't slimst om inderdaad contact op te nemen met een wetswinkel oid om hierover een mooie brief op te stellen/vervolg stappen te bepalen.

Het lijkt erop dat je auto op een maandagochtend in elkaar gezet is...
Succes!
 
Laatst bewerkt:

holland1969

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
52
Vroeg?h had je een programma op tv.. 'Breekijzer' Pieter Storms.. Tegenwoordig heet dat 'da's je goed recht' geloof ik.. hint hint.. Ik zou het eerst met de dealer uitvechten. Het lijkt mij sterk dat een IBI welke net uit de garantie is, de reparatie niet vergoed gaat worden. Wordt vervolgt zullen we maar zeggen..
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
In het kort:

- rechtsbijstand inschakelen
- dealer in gebreke stellen
- redelijk termijn geven om problemen op te lossen of met een voorstel te komen
- niet tevreden, geen of onvoldoende reactie: ontbinding overeenkomst.

Jij hebt een koopovereenkomst met de dealer, niet met Pon. Juridisch heb je dus niets met Pon te schaften, en dat weten ze Pon maar al te goed. :( Dat de dealer naar Pon verwijst, leuk, maar heb jij niets aan.
 

Sven

New member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
11
Dealer verwacht de auto vandaag klaar te hebben (7 dagen reparatietijd en dus 7 dagen huurauto ? €15,00 per dag) en dan eerst maar eens horen wat ze te zeggen hebben. Wel al reeds een brief gestuurd om een en ander toe te lichten. Probeer dit in eerste instantie zo net mogelijk op te lossen. Mocht dit niet baten dan zijn er veel wegen die tot een oplossing kunnen leiden... denkend aan Radar,Kassa,ANWB,rechtsbijstand,Verzekering auto. Verder nog even kijken hoe en wat. Wil best iets betalen.. maar eigenlijk is meer dan €100 voor de huurauto al genoeg...

Hou jullie op de hoogte van het verloop..
 

Sven

New member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
11
Nou, Gister de dealer gebeld, waren erg druk met de auto bezig maar was nog niet klaar... zou vandaag worden. Nou, je raadt het misschien al... vandaag de auto nog niet klaar. Als alles goed zou gaan met de onderdelen levering komende nacht dan zou het morgen worden...

Ik weet het op dit moment even niet... Vertrouwen in de dealer wordt alleen maar minder en minder.. ook de gang van zaken is uiterst vreemd... Morgen schijn ik zowiezo gebeld te worden in verband met de gestuurde brief...

Als iemand nog tips heeft? Graag.....
 

Red-Eye

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
25
ik denk dat het aan je dealer ligt.. service verschilt echt per dealer!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Ik denk dat de ?100 aftikken voor de huurauto (bij de verkopende/reparende garage) geen goed idee is, vanuit juridisch oogpunt. Dan kunnen ze je heel makkelijk nog een rekening sturen voor de reparatie van de versnellingsbak onder het motto dat de auto er beter van is geworden (minder versleten versnellingsbak).

Het beste kun je overleggen met je rechtsbijstand, over wat de beste actie is. Ik denk dat je beter die 100 euro kunt aftikken als bijdrage voor de reparatie en dan een nulnota krijgen voor de huurauto.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
@Sven: ik denk dat je het beste zo snel mogelijk contact kunt leggen met je rechtsbijstand verzekering: vaak gaat er nogal wat tijd overheen voordat je een advokaat/dossierbehandelaar krijgt toegewezen, en als het toch onverwachts goed komt, kunt je je rechtsbijstand altijd terugfluiten. Belangrijkste is dat je overlegt met je rechtsbijstand zodat je geen juridische fouten maakt.
 

Sven

New member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
11
Nou... lijkt wel een hele slechte filmserie..

Daarnet gebeld door de dealer... Waarschijnlijk door het monteren (al dan niet goed) is de kabel beschadigd. Schakelen van en naar de 1,3 en 5 gaat erg stroef. Dus de kabel moet besteld gaan worden, dus ze hopen hem a.s. di/woensdag klaar te hebben ;(

We blijven wachten en wachten... blijkbaar mag het niet meezitten, vertrouwen in de auto wordt zienderogen minder op deze manier.

Dit weekend alles op een rijtje zetten en bekijken welke stappen er allemaal genomen kunnen worden om dit tot een goed einde te brengen. Ik blijf toch hopen dat de garage toch nog inziet dat dit onder mom van coulance geregeld kan worden. Dan wil ik ook wel bekijken wat er evt betaald kan worden. Vandaar dat ik de naam van de dealer hier ook (nog) niet vermeld!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Sven: eerlijk gezegd zie en lees ik alleen twijfelachtige zaken over de garage, wat de auto betreft zie ik vooral wat kuren, die je allang vergeten zou zijn, als de dealer de zaken snel en goed had opgelost.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Voor nu zit er ff niks anders op dan te wachten hoe de dealer de auto oplevert en met wat voor faktuur ie komt. Dan heeft ie de kans gehad om 't voor elkaar te maken. Als de rekening/auto niet naar behoren zijn ga je vervolgstappen nemen. Daarbij kan je alvast, wat Cordoba al aangeeft, contact zoeken met je rechtsbijstand.
 

Potje

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
73
Nee, inderdaad. Wat My1stIbi zegt: geef de dealer even de kans te reageren. Het is per slot van rekening niet echt zijn fout dat de bak de geest geeft. Hij wil het ook graag goed oplossen samen met jou en de importeur.

Dat het lang duurt is ook niet vreemd. Groot onderhoud zoals een revisie van een bak duurt altijd lang bij de dealer. Eerst moet alles er onderuit, dan moet het open, kijken wat het probleem is, kijken wat het veroorzaakt heeft, onderdelen bestellen, reparatie en dan pas weer installatie. En zoiets gebeurd vaak door een senior monteur die vaak hier en daar nodig is voor een consult bij het klein onderhoud. Bovendien moeten die onderdelen vaak uit het buitenland komen.

Geduld is een schone zaak. Als ze straks met een butt-financiele oplossing komen, ga je dan maar eens opwinden.

Zonde van je tijd trouwens, al die negatieve energie. Er is ook veel negatieve energie in dit draadje trouwens. Jammer.
Ik begrijp de frustratie wel maar om Breekijzer er direct bij te halen (die kneus van een Pieter Storms!)
 
Laatst bewerkt:

mwes

New member
Lid geworden
8 sep 2010
Berichten
17
Om welke garage gaat het eigenlijk? Misschien hebben meerdere mensen problemen met deze garage en met meerdere sta je in ieder geval sterker!!
 
Bovenaan