[SEAT] [Ibiza 6J] inhouden motor 1.2 Ecomotive

mkleinman

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
75
Mijn Ibiza Ecomotive heeft sinds dit weekend een vreemd probleem. Daarnet voor de tweede keer hield mijn motor gedurende 1 of 2 seconden schokkend in toen ik op de snelweg reed. Afgelopen weekend gebeurde dit ook al een keer. Beide keren stond de auto op de cruisecontrol. Het gevoel is te vergelijken alsof ik een paar keer achter elkaar gas geef en mijn voet meteen weer van het pedaal haal. Wat me ook opvalt is dat het verbruik op dat moment ook drastisch omhoog gaat. Daarna reageert de auto weer normaal.

Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen? De auto is van september 2010 en ik heb net 15000km ermee gereden.
 

Emooww

New member
Lid geworden
22 okt 2010
Berichten
77
Klinkt heel vervelend,

Ik zou toch eerst langs de dealer rijden... O-)
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
Ik kreeg onderweg een knipperend lampje van motorstoring en de auto hield toen ook in. Ben langs de dealer geweest en die vertelden me dat er een storing was geweest in regeling (vager kunnen ze het niet maken..) en er was een update voor. Die heb ik dus gehad. Afwachten of het nu beter gaat. Heb nog steeds het gevoel dat de motor niet meer zo vlot loopt. Heb het idee dat dat door de kou komt. Maar dat weten we als het weer warmer wordt :)

Ik zou dus in ieder geval langs de dealer gaan :)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Vreemde storing. lijkt alleen met Cruise van doen te hebben. Dat hij accelereert en weer afvalt. Dat verbruik omhoog schiet klopt dan wel. Gebeurd ook als je gas geeft. Dan haal je de 15L/100 makkelijk. Zou de storing wel laten uitlezen. Wordt meestal wel opgeslagen als een intermitterende storing wanneer je geen lampjes hebt die branden. Ben blij dat ik een VAG503 scanner heb, want voor al die kleine storingen op de 6J eco die ik lees her en der ga ik straks niet steeds langs de dealert. Dan mail ik ze de lijst wel en ga dan in ??n keer langs ;)
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
@ pbrand
de kou zorgt (in theorie) dat de prestaties van een verbrandingsmotor beter worden. dit komt doordat er meer zuurstof in koude lucht "past" dan in "warme"lucht. Genoeg zuurstof is weer belangrijk voor een goede verbranding
 

Gertje1981

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
25
Komt mij niet bekent, wel met cruise control dat als ik een windje in de rug heb en dan een klein beetje een bult in de weg, dan houd hij ook wel eens in, maar is cruise controle eigen. Blijft puur aan de snelheid houden de auto.

Maar verder, geen problemen.
 

pbrand

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
399
@ pbrand
de kou zorgt (in theorie) dat de prestaties van een verbrandingsmotor beter worden. dit komt doordat er meer zuurstof in koude lucht "past" dan in "warme"lucht. Genoeg zuurstof is weer belangrijk voor een goede verbranding

Zo zie je maar weer, dat een theorie regelmatig een theorie blijft :+

Overigens 'vergeet' je in jouw theorie, dat een verbrandingsmotor door de kou moeilijker op bedrijfstemperatuur komt, en blijft, en daardoor juist in dat opzicht minder efficient is.

Anyway, ik constateer dat de auto nu weer wat rustiger rijdt, dus de temperatuurafhankelijkheid is toch echt aanwezig. Ik kon het ook merken op de cruise control. De motor regelt dan veel schokkeriger. Net alsof je heel snel het gas loslaat en je, door de hoge compressieverhouding van een diesel, daardoor snel vaart mindert.

Normaal gesproken is de motor daar wel soepel in, maar met de afgelopen kou dus merkbaar minder soepel.
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
@ pbrand
als de motor (uiteindelijk) de bedrijfstemperatuur heeft bereikt en je thermostaat werkt goed, zou ik denken dat ie met koude lucht een betere verbranding heeft.
misschien dat dat schokken (van jou) wel een vorm van betere verbranding is >> reageert feller. :p
 
Bovenaan