[SEAT] [Ibiza 6J] inruil new ibiza

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038

jose

New member
Lid geworden
29 okt 2010
Berichten
17
doet niets af aan het feit dat 5000 euro, wel erg weinig is, zeker wanneer je er bij de volgende dealer 3.500 meer voor krijgt! (de auto was 23000 nieuw)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Ah, de lijstjes.

ANWB heeft ook zo'n koerslijstje. Moet je vervolgens voor de grap eens vragen wat ze voor je auto geven. ;)

http://www.seat-online.nl/showthread.php?1717-Mijn-ANWB-taxatie-ervaringen

Dat is wat ze ervoor geven, niet wat er in de koerslijsten staat. Maar zoals Menaz al aangeeft: die lijstjes kunnen er soms ook fors naast zitten.

Het kan ook zo zijn dat een dealer een goede reden heeft om een lage inruilprijs te geven. Ik heb het zelf ooit meegemaakt dat een garage zei: we hebben op dit moment 3 vergelijkbare auto's(zelfde merk, model, alleen kleine verschillen in uitvoering/bouwjaar) in ons occasion-aanbod en daar moeten er eerst een paar van verkocht zijn, voor we een hogere inruilprijs kunnen geven. Het is heel vervelend als je dat net treft, maar als een garage/verkoper dat zo duidelijk aangeeft, heb ik daar begrip voor, en weet dan ook dat het niet standaard is om zo'n lage inruilprijs te geven.
 

msteentjes

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
7
Heb een offerte laten maken bij wittebrug voor een ibiza sc 1.2tsi ecomotive met wat optie's, komt op ruim ? 19000 , inruil van mijn huidige ibiza sc 1.4 luminaoranje uit 11-2008 met 36000km en flink wat optie's erop kwam uit op 10700, vindt het toch een beetje tegenvallen, als ik een speciale lak erop wil zoals tribu moet ik dus meer dan ? 9000 bijleggen.
Als ik dan de start van dit topic lees is dat toch een flink verschil.
 

rikenkoen

New member
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
62
@ m steentjes gewoon ff goed rondgaan, ik heb ook 4 offertes opgevraagd en daar zat aan inruil 2500 euro verschil in en dat is nogal wat vind ik..
 

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
@msteentjes. De inruilwaarde van de SC is lager dan de 5 drs versie. De 5 drs versie is gewilder, dus couranter. Daarnaast heb jij een wel erg gewaagde kleur, niet echt courant. Dit komt terug in je inruilprijs. Probeer auto noordhoek eens. Ik heb daar nog eens goed zaken kunnen doen. Bij wittebrug ben ik het verleden een keer geweest, wat een stelletje daar. Dan moet je 100 km rijden. Bel je van te voren met de vraag: hebben jullie vanavond koopavond? Ja hoor, de koffie staat klaar, we zien je straks. Kom je aan? Is er dus niemand he?! Helemaal gesloten. Kom daar nooit meer.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402
Heb een offerte laten maken bij wittebrug voor een ibiza sc 1.2tsi ecomotive met wat optie's, komt op ruim € 19000 , inruil van mijn huidige ibiza sc 1.4 luminaoranje uit 11-2008 met 36000km en flink wat optie's erop kwam uit op 10700, vindt het toch een beetje tegenvallen, als ik een speciale lak erop wil zoals tribu moet ik dus meer dan € 9000 bijleggen.
Als ik dan de start van dit topic lees is dat toch een flink verschil.

Ik weet niet of je ervaring hebt met Wittebrug, maar heb er op het forum geen goede ervaring (na de aflevering van de verkochte auto) van gelezen. Wel mensen met slechte ervaringen, vraag bijv. eens aan Chris310 (zeer ontevreden over de behandeling door Wittebrug na klachten over zijn Leon LE310).
 

msteentjes

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
7
Heb niet hele slechte ervaringen met ze gehad na aflevering, ook geen bijzonder goede ervaringen eerlijk gezegd. Heb in van der velden meer vertrouwen, alleen kreeg ik daar afgelopen maandag te horen dat ik zo rond de 9200 zal moeten bijbetalen dus dat is ook niet echt een verbetering.

Wel jammer want wat in deze omgeving betreft, zou ik daar het liefst een seat kopen/in onderhoud houden. Dat van die kleur, tja kan het aan de ene kant begrijpen, aan de andere kant denk ik een liefhebber geeft er weer meer voor als voor zo'n zwarte of witte muis. Maarja das mijn mening dan, zal voor een dealer wel anders liggen.
 

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
De vraagprijzen voor een new ibiza beginnen al van 10K (met nog niet eens extreem hoge km standen), wel 1.4 motoren. Je hoeft toch niet per se je auto in onderhoud te geven waar jij je auto koopt? Misschien eens particulier te koop zetten? Dan korting bedingen zonder inruil? Over het algemeen krijg je op een nieuwe 1.2 tsi toch al snel 1.000 korting.

Ik moet zeggen dat de auto's tegenwoordig hard afschrijven. Zelf koop ik normaal om de 1,5 jaar een nieuwe auto. Nu wil ik niet eens weten wat ik zou terugkrijgen. Zit net op de 36.000 km. Heb besloten de auto zo ie zo door te rijden tot 75.000 km. Nog 1,5 jaar zeg maar. Dan is de auto 3 jaar oud. Dan maar eens kijken. Dan heb je misschien ook echt wat nieuws als je zoveel moet bijbetalen ipv alleen een nieuw ontwikkeld motorblok (1.2 tsi). De grootste afschrijving heb je toch de eerste 2 jaar. Die heb je nu al gehad, wat langer doorrijden kost je echt niet gek veel meer hoor.
 
Laatst bewerkt:

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Ik had een Ibiza 1.4 Stylance (85pk cruisecontrol-climatecontrol) uit september 2008.
Deze had ik gekocht in augustus 2009, als Demo auto met 12.000 op de teller.
Toen heb ik volgens mij 14.000 betaald.

December 2010 ingeruild met 65.000km op de teller op mijn huidige Leon (augustus 2007-106.000km) en heb ik 10.500 terug gekregen voor de Ibiza.
 

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
Heb je toch in iets meer dan een jaar 3.500 euro afgeschreven, toch aardig fors vind ik zelf. Zeg even voor het gemak dat de demo een nieuwprijs had van 17.500 euro. In net geen jaar 17.500 - 14.000 = 3.500 euro. In de periode van september 2008 tot en met december 2010: 2 jaar en 3 maanden: afschrijving: 7.000 euro. In de praktijk is dit nog niet zo gek. Je moet het er voor overhebben. Heb het zelf ook jaren gedaan. Maar tegenwoordig ga ik liever 2 a 3 keer op vakantie, dan elke 1.5 jaar een nieuwe auto.
 

msteentjes

New member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
7
@johnnyboy: ik ben ook hard aan het overwegen om dat maar te doen(door blijven rijden), sterker nog misschien zelfs maar helemaal op te rijden, ik heb het idee dat je dan nog de meeste waarde voor het geld wat hij gekost heeft krijgt.
Het enige wat ik tegen vind vallen aan de auto is het verbruik zelf met het nieuwe rijden.
Nu nog een bedrijfje weten te vinden waar ze voor niet te veel geld wat lichte lakschade aan de bumper bij de wielkast kunnen herstellen zonder de complete bumper over te spuiten.
Heb wel al gezien dat er diverse tuners zijn die ook voor de 1.4 chiptuning aanbieden, het is weliswaar maar 8pk en 13nm winst maar dat is toch 10%, alleen die betrouwbaarheid van de tuners :?
 
Laatst bewerkt:

johnnyboy

New member
Lid geworden
14 sep 2010
Berichten
531
je hebt tegenwoordig verschillende bedrijven die spotrepair toepassen. Kosten zijn vaak minimaal in verhouding met het ouderwets spuiten van een hele bumper. Afhankelijk van de schade, ben je voor bumper spotrepair vaak max 175 a 200 euro kwijt. Sommige doen het nog voor minder.

Tjsa, het benzineverbruik.... met de huidige afschrijvingen kan je daar nog een tijdje van tanken hoor. Rijd zelf heel veel snelweg, eigenlijk wel 90% van de gevallen. Korte stukken (lees kleiner dan 5 km) probeer ik op die fiets te doen. Ongemerkt lig je toch snel veel van dat soort korte stukken af. Als het echt slecht weer is, pak ik de auto voor zo'n stukje wel.
 

eta76

Member
Lid geworden
27 dec 2010
Berichten
673
Afschrijving is inderdaad niet alles. Ik had hiervoor een bmw 530D 185pk, maar had in 3 jaar 7800.- euro aan (onderhoud) rekeningen verzameld. DAT vond ik pas zonde. Vandaar dat ik een auto wilde met weinig onderhoud (de bijna nieuwe Ibiza). Maar het budget was niet hoog genoeg voor een diesel.
Enkel kon ik niet wennen aan de 85pk motor en de brandstof kosten van (met de huidige euro95 prijzen) 4000 euro per jaar vond ik ook niet alles. Nu het financieel weer iets ruimer was, dus besloten om toch maar weer een andere te nemen. Vandaar dus nu weer een TDI. Voor bijna de zelfde kosten per jaar rij ik nu in een 170pk Leon :)

Afschrijving was dus best hoog in die 1.5 jaar, maar ik heb wel 1.5 jaar zonder zorgen rond gereden, met praktisch geen onderhouds kosten. Ipv de bmw te houden en weer met geknepen billen op de volgende onderhouds rekening te wachten.. (Ik had namelijk nog meer onderhoud in het verschiet..)

Ik had makkelijk 3 jaar in de Ibiza kunnen blijven rijden, dan was de afschrijving per jaar iets gunstiger geweest. Dat is ook wel weer de planning met de Leon. Iedere 1.5 jaar andere auto is gewoon 'te duur'. Maar in dit geval was het mij de extra kosten wel waard, omdat ik een grotere auto er voor terug kreeg. Ieder jaar een nieuwe (zelfde model) zou ik in iedergeval nooit doen.
 
Bovenaan