[SEAT] [Ibiza 6J] onderhoudsschema en verwacht onderhoud 50k-100k km

JKA

New member
Lid geworden
28 jun 2020
Berichten
4
Hi allen, ik heb al redelijk wat info van het forum hier maar ben nu opzoek naar een onderhoudsschema voor mijn Seat Ibiza FR uit 2015 1.2 TSI 85PK wat ik niet kan vinden.
Reden is dat we eerst keken naar een andere auto maar hij rijdt erg lekker en hebben besloten hem nog een paar jaar te houden :)

Hij heeft nu 50.000 km gereden en ik hou rekening met nieuwe banden, grote/kleine beurtjes en APK. Zijn er de komende 50.000 km nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Bij andere auto's had ik altijd een tabel met na xx km moet yy gebeuren ongeveer, dat zie ik niet in mijn boekjes en begrijp dat de Ibiza hier "slim" mee om kan gaan maar duidelijk is het niet voor mij :q

In het verleden bij een andere auto een x een distributieriem eerder dan verwacht moeten vervangen en hoop met info uit dit bericht te snappen wat mogelijke "zwakke punten" voor de Ibiza zijn.

We denken wel de auto naar 105 pk (fabrieksupdate) of 130pk (chip-tunen) te zetten omdat we wat meer snelweg gaan rijden. Vooral die 105 pk zou als het goed is geen impact verder moeten hebben. Ben ik nog aan het kijken en zal eventuele vragen daarover in een ander topic stellen.

Hoor graag of jullie een idee hebben.
Bedankt!
JKA
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Zwakke punten.

- ketting/spanners. Blijft een 1.2 tsi MET ketting. (Cbzb/cbza motorcode)

Chippen. Zeker doen met de 86pk uitvoering (start stop?) Wereld van verschil.

Onderhouds interval staat in het boekje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

JKA

New member
Lid geworden
28 jun 2020
Berichten
4
Dank voor je snelle reactie!
Dacht dat kettingen langer mee zouden moeten gaan dan een riem... Is dit iets wat ik kan horen wanneer die aan vervanging toe is of alleen wanneer de dealer het op ten duur aan gaat geven. Zie kostenplaatjes van *700 online staan dus dat kan een keer schrikken zijn.

Is met start stop ja.
En zeg je chippen naar 130 of voor veiligheid die fabrieksupdate naar 105 (neig ik zelf naar).

Ga het boekje dan nog maar een x doorbladeren.. al 3x gedaan maar geen interval gezien.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Ketting kan langer mee gaan. Als hier een gemodificeerde ketting in zit tenminste. Kan de dealer opzoeken. Eerste type kettingen staan bekend om rek, spanners ed.

Fabrieksupdate naar 105pk kan je doen. Echter zou ik persoonlijk naar 130pk chippen, als je het dan toch doet. Meteen goed zou ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

JKA

New member
Lid geworden
28 jun 2020
Berichten
4
Ik ga het van de week eens bij de dealer vragen, thanks!
Voor de 130pk blijf ik het idee hebben dat er dan toch meer dan alleen de banden sneller slijten maar toch nog een x vragen bij de chipper.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
130pk is altijd binnen de marges. Ik heb op me vorige ibiza 6J 2014 Fr 86pk met 133pk 2jaar probleemloos rond gereden.

Hangt ook van je rijstijl af natuurlijk. Ik vond voornamelijk de souplesse op de snelweg een vooruitgang. Niet meer hoeven terug schakelen met inhalen bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.372
Als de accu nog niet vervangen is, ga er dan maar van uit dat je die binnen 1 of hooguit 2 jaar moet vervangen, en vanwege start/stop is dit wat duurder dan bij een ouderwetse loodaccu.

Iets anders waar je komende jaren misschien verstandig aan doet is een 'wallnut blasting'behandeling, omdat direct ingespoten motoren veel meer interne vervuiling hebben. Bij welke km-stand dat verstandig is, is ook afhankelijk van de manier waarop een auto gebruikt wordt, maar het lijkt mij verstandig om dit uit te zoeken voor jouw auto.

Ik heb bij mijn Fabia (motorcode CJZC) ook een 1.2 blok maar met D-riem i.p.v. ketting en standaard 90 pk, ook fabrieksupdate gedaan, en dat is toch wel een serieus verschil. Normaal max. koppel (160Nm) bij 1500 rpm en dat maximum koppel blijft over een groot toerenbereik gelijk (beperkt door de ECU via de hoeveelheid brandstof per omwenteling). Bij de fabrieksupdate blijft het toerental tot 1500 rpm door, maar de stijgende koppellijn gaat dan gewoon door tot 1800 rpm en vanaf daar wordt ie beperkt door de ECU, precies zoals VW dat doet met hetzelfde blok in een Polo, en komt uit op 175 Nm. Dat lijkt niet zoveel, maar is in de praktijk wel een behoorlijk verschil, en heb ook kunnen merken dat ik mijn rijstijl aangepast heb, omdat er nu iets gebeurd als je gas geeft. Ik heb overigens ook verschillende tests van Vagmodellen gelezen, waar ik de indruk krijg dat die 110 pk volgens VW in de praktijk vaak al richting 120-130 pk uitkomt. Als dat laatste klopt is het verschil met stage 1 heel klein.
 

JKA

New member
Lid geworden
28 jun 2020
Berichten
4
Bedankt voor de reacties en deze info!
Contact gehad met de dealer, die kwam met het "standaard" antwoord dat het kan maar er ook zat van deze auto's rijden met 150.000km zonder ketting te vervangen. Verder niks in de onderhoudshistorie over vervanging voordat hij in ons bezit was.
Even bedenken wat we gaan doen dus :)
 

Knot

Member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
59
Ik heb overigens ook verschillende tests van Vagmodellen gelezen, waar ik de indruk krijg dat die 110 pk volgens VW in de praktijk vaak al richting 120-130 pk uitkomt. Als dat laatste klopt is het verschil met stage 1 heel klein.

Dan zou je voor 250 euro idd klaar zijn bij vagtechniek, ipv 550 voor een stage1. Toch lijkt me dat de volledige remap je wel wat meer moet brengen dan een fabrieksupdate anders zou iedereen die laatste/voordelige nemen.
 
Bovenaan