[SEAT] [Ibiza 6J] Stabiliteit verhogen

mischa72

Member
Lid geworden
27 dec 2012
Berichten
89
Met de wind zoals we die nu hebben, is de Ibiza SC 1.6-16V met DSG (bj 2009) van mijn vriendin minder stabiel. Zij voelt het zo. Zijn er zaken die jullie zo te binnen schieten die ik zou kunnen aanpassen? Even ervan uitgaande dat de auto technisch in orde is.
1. Bestaat er een uitvoering met een stabilisatorstang achter?
2. Is er een uitvoering die een dikkere stabistang voor heeft?
3. Verlagingsveren?

De auto staat op ik dacht 185/60-15 banden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Mischa
 

Hoogie

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
857
Ik had in 2008 de eer om een van de eerste SC's in Nederland te hebben, een 1.6 Sport Up.
Daar zat 215-40-17 inch onder, en gelijk voor aflevering laten verlagen met een Eibach verlagings set van 30 - 30 mm, auto lag als een blok op de weg. nooit spijt van gehad was een fijne auto.
1712676551312.jpeg
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Je zou ook de dempers nog kunnen controleren of deze nog werken. Misschien is er 1 lek wat het rijgedrag ook niet ten goede komt.

Een dikke (hoge) wang, wat er nu dus onder zit, is ook niet echt bevorderlijk voor een strakker rijgedrag.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Correct, de (hele) hoge band helpt niet mee. Super comfortabel, maar niet stabiel. Misschien overwegen om naar een 16 of 17 inch te gaan met lagere band.

Weet uberhaupt niet wat de correcte bandenmaat is voor de originele 15 inch maat.

[edit]
Volgens mij is 185/50/15 standaard idd.

Ik zou het plan van @Hoogie opvolgen, dat is een mooie oplossing voor looks en wegligging (y)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.923
Seat zet hun modellen standaard wat hoog op de pootjes. Hierdoor schommelt de auto, wat bij windvlagen goed te merken is en helt de auto nogal bij het nemen van bochten. Mijn ervaring is dat verlagen met 30-35 mm enorm helpt. Na het verlagen moet de auto wel opnieuw uitgelijnd worden.
De wielen kunnen ook nog iets naar buiten gebracht worden met spoorverbreders. Langere wielbouten zijn hierbij wel nodig.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Op dezelfde velg passen ook 195/50 banden, en is volgens mij ook een standaard maat voor deze auto.

Nu is de vraag of wat je vriendin als 'minder stabiel' benoemt ook werkelijk zo is, je hebt auto's die redelijk makkelijk uit hun koers worden geblazen (en dan moet je echt aan het stuur trekken om rechtuit te blijven rijden), maar een auto kan ook aan één zijde in de veren gedrukt worden door de wind, maar wel koersvast zijn. Een auto die koersvast rijdt, maar onder invloed van wind aan één kant in de veren gedrukt wordt is gewoon veilig, als je het veiligheidsgevoel dan toch wil vergroten moet je iets met veren en dempers aanpassen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Spoorverbreders op de voorwielen verandert ook het stuurgedrag omdat je de ET waarde verandert, de schuurstraal anders wordt dan door de fabrikant als optimaal gesteld. Stabiliteit wordt hierdoor niet beter.
Voor de geïnteresseerde: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/

Ik zou alleen voor een kwalitatief betere band rondom kiezen bijv. Michelin of Continental en gepompt op de juiste bandenspanning.
Correcte uitlijning van de auto.
Betere schokdempers bijvoorbeeld Bilstein(eventueel met Eibach veren) als set die dus op elkaar zijn afgestemd.

Grotere wielen met lagere banden maakt het stuurgedrag ook (gevoelsmatig)directer, de één vindt dat prettig, de ander weer niet.

De wind gevoeligheid komt ook door het feit dat de motor bij o.a. kleinere VAG auto's voor de denkbeeldige vooras ligt, dat maakt ze nose heavy. Bij bijvoorbeeld BMW zie je dat de motor verder naar achteren ligt, achter de denkbeeldige vooras, dat maakt het stuurgedrag veel directer. Daarom winnen BMW's het meestal op stuurgedrag van de voorwiel aandrijvers van VAG.
 
Laatst bewerkt:

mischa72

Member
Lid geworden
27 dec 2012
Berichten
89
Allen bedankt voor de onderbouwde reacties.

Volgens Autoweek staat de auto nu op de originele wielen, dus 185/60-15.

Ik ga eens met haar bespreken wat voor haar het beste is.

Ik heb niet het idee dat de auto zijdelings meer steun nodig heeft, dus een bredere band zal niet veel oplossen. Daarnaast krijg je met een 195/50 t.o.v. een 185/60 een redelijke afwijking op de teller.
Ik denk dat wat zij ervaart meer met overhellen te maken heeft, daarom dacht ik ook al aan een dikkere stabilisator voor en eventueel eentje achter. Zo heb ik in het verleden een Starlet (bj91) en een Corsa (bj86) een stuk stabieler gekregen.
Ik heb haar ook al geadviseerd om een klein beetje te verlagen om het overhellen te verminderen en een andere set wielen te monteren met een "plattere" band. Als we dat kunnen combineren met een ET-35 op een iets bredere velg zou dat het weggedrag behoorlijk moeten kunnen verbeteren.
Met de bredere band gaat ook het verbruik weer omhoog, dat moeten we niet teveel hebben. Ze heeft stoeprandangst, dus met een iets getrokken band lukt het ook wel.

Ik rij zelf 8x18 ET45 met 225/40 R18 onder mijn Golf 6, wat het weggedrag van mijn vorige auto (Focus ST-Line met 19", bj2019) behoorlijk dichtbij brengt.

We gaan het zien, er is in elk geval plek zat om te verlagen, zoveel ruimte zit er tussen de band en de wielkassen. ;)
 

mischa72

Member
Lid geworden
27 dec 2012
Berichten
89
Klopt, er zijn verschillende calculatoren online. Ik heb er ooit zelf een gemaakt in Excel die ook de wijziging in afstand tot de wielranden meepakte als gevolg van wijziging in ET-waarde. Helaas ben ik die kwijt, of hij staat om een oude PC die ergens op zolder ligt. Ik wil in principe bij een eventuele andere set wielen een band gebruiken die kwa breedte zo dicht mogelijk bij de huidige maat ligt.

@RoadRunnerRik : De auto is technisch in orde, dus geen lekkende schokbrekers.
@nd-photo.nl : Dat is de maat die er nu op ligt, 185/60-15.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Ibiza, Fabia en Polo van die generatie zijn allemaal met verschillende bandenmaten op 15" geleverd, en verschil op de teller blijft bij originele maten rond 1%. Mijn vorige Fabia was origineel op 195/50 x 15" geleverd, maar volgens diverse sites zou dit 185/55 x 15 zijn. Beide 185 mm brede banden zijn door VAG gebruikt, maar is afhankelijk van bouwjaar wat het origineel is. Vaak kun je ook in het tankklepje zien wat de OEM bandenmaten zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Je hebt in ieder geval een goed idee wat je wilt doen (y) als het puur om het overhellen gaat kan je ook kijken naar veerpootbrug aan de voorkant-onderkant. Bij mijn Aygo, Leon 1M toen ook gedaan en dat bracht echt een mega verschil voor een paar tientjes. Voorbeelden zijn van Wiechers.

Stabistang helpt ook enorm tegen het overhellen zoals je zelf ook aangeeft. Bij de Leon 1M was de achterste stabistang toevoegen misschien wel de beste upgrade voor het onderstel.

Leon 1M

Wiechers lower strut brace by ND-Photo.nl, on Flickr

Whiteline 24mm Rear ARB overview by ND-Photo.nl, on Flickr

Aygo

Toyota Aygo Wiechers Strut Bar 473002 by ND-Photo.nl, on Flickr
 
Bovenaan