[SEAT] [Ibiza 6J] start niet na wasbeurt

Gudoo

New member
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
271
Mijn schoonmoeder heeft een ibiza 6j 1.4. De auto starte meerdere malen niet. op een gegeven moment ging het olie lampje knipperen. en ze hoorde een fluitend geluid. ik denk zelf dat dat de fan was. de auto was die middag gewassen. mischien water in het motor stuurapparaat gekomen?

ik heb zelf nog even gekeken de auto kwam in zijn neutraal niet boven de 4000 toeren.op 1 of 2 keer na. de auto reed verder goed. en geen lampjes die branden. is dit een bekend probleem?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Als je er een probleem van maakt. Er zijn maar heel weinig auto's die stationair boven de 4000 toeren komen. Misschien auto's met wankelmotoren, en op zeker auto's met 'turboprop' motoren (straalmotor waarbij het vermogen grotendeels via de motor-as wordt geleverd), zoals die bijvoorbeeld bij speciale stunts en trekwedstrijden worden gebruikt.

Is het oliepeil normaal? Hoe ziet de olie er uit? (zwart/schoon - lichtbruin/zwart en waterig)
 
Laatst bewerkt:

Gudoo

New member
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
271
oke ja maar dan is het raar dat hij af en toe er wel boven uit komt. de auto rijd wel maar is verder niet naar gekeken is net gebeurt (vanmiddag). ik ga nu even kijken of ik met vagcom wat kan zien en of ik er in kom. de motor heeft 1800 km gereden dus en is nog geen half jaar oud. daarna is het oliepeil lampje ook niet meer gaan branden.
 

Cruiser

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
249
Er zit volgens mij een toerenbegrenzer op in de vrij bij 4000 rpm ;)

Wellicht dat VAGCOM inderdaad een foutcode laat zien.
 
Laatst bewerkt:

Gudoo

New member
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
271
ik heb een te oude versie. van vag com die deze niet uit kan lezen helaas.

ja dat is inderdaad vaak zo tegenwoordig maar vaker bij diesel als benzine. Athans bij de (sl opels)

Nog vind ik het raar dat de auto pas ongeveer naar 8 keer aan wou slaan! en aan gezien de auto met een hoop water was gewassen emmers over de vooruit en aangezien dat het stuurapparaat onder het paravaan gemonteerd zit. dit is geen bekend probleem? Anders bel ik morgen even met seat mischien dat er een campaign van bestaat ofzo.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Dat de ECU nat wordt is zover ik weet vooral een Leon probleem. De beschrijving die je geeft klopt volgens mij ook niet met 'verzopen' ECU.

Ik begrijp dat ie echt stationair naar 4000 rpm is gegaan? :? (en dus geen typefout dat het niet 1000 rpm ofzo moet zijn)

Is de auto behalve gewassen, misschien ook gestofzuigd? Ik zit te denken aan probleem/slechte stekkerverbinding van het gaspedaal. Andere logische oorzaken zijn water in stekkerverbindingen van bijv. toerental (verklaart waarom ie naar 4000 rpm gaat) of vocht in de ontsteking (verklaart niet/moeilijk starten).
 
Laatst bewerkt:

Gudoo

New member
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
271
Dat de ECU nat wordt is zover ik weet vooral een Leon probleem. De beschrijving die je geeft klopt volgens mij ook niet met 'verzopen' ECU.

Ik begrijp dat ie echt stationair naar 4000 rpm is gegaan? :? (en dus geen typefout dat het niet 1000 rpm ofzo moet zijn)

Is de auto behalve gewassen, misschien ook gestofzuigd? Ik zit te denken aan probleem/slechte stekkerverbinding van het gaspedaal. Andere logische oorzaken zijn water in stekkerverbindingen van bijv. toerental (verklaart waarom ie naar 4000 rpm gaat) of vocht in de ontsteking (verklaart niet/moeilijk starten)


het word verzopen is niet gebruikt? de mogelijkheid dat er vocht in een ecu komt is mogelijk. door middel van slechte afdichting.

bij in zijn neutraal volgas geven komt de auto niet boven de vierduizend toeren. en soms wel.
ik hoop dat het duidelijk is nu
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Niets dan misverstanden Gudoo: ik bedoelde met verzopen dat de electronica (ECU) in een vochtige bak, of bak met water zat, geen ouderwetse verzopen motor.

Je had het over stationair: dat is het toerental in zijn vrij zonder gas geven. Nu ik je laatste post lees, bedoel je gewoon het max. toerental in zijn vrij (of neutraal zoals je het noemt). Dat maakt een aantal van mijn eerdere suggesties onlogisch.

Als de auto wel boven de 4000 rpm uitkomt, is dat altijd bij warme motor? Dat zou bijvoorbeeld kunnen door vocht in slechte stekkerverbinding, zeker als die stekker kort op het blok zit, heb je kans dat door motorwarmte het vocht verdampt en het goed gaat. Als de auto dan stilstaat en afkoelt bij vochtige omstandigheden, krijg je weer vocht in de verbinding. Check in elk geval alle zichtbare stekkerverbindingen onder de kap of ze goed vastzitten en of ze erg vochtig zijn.

Het olielampje kan een kwestie zijn, dat ie met het steeds proberen te starten, het te lang vindt duren voordat je oliedruk opbouwt (omdat de motor niet aanslaat).
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Mijn schoonmoeder heeft een ibiza 6j 1.4. De auto starte meerdere malen niet. op een gegeven moment ging het olie lampje knipperen. en ze hoorde een fluitend geluid. ik denk zelf dat dat de fan was. de auto was die middag gewassen. mischien water in het motor stuurapparaat gekomen?

ik heb zelf nog even gekeken de auto kwam in zijn neutraal niet boven de 4000 toeren.op 1 of 2 keer na. de auto reed verder goed. en geen lampjes die branden. is dit een bekend probleem?

Als ze ook onder de motorkap heeft gesproeid met waterlans kan ik mij voorstellen dat er water in de inlaat is gekomen, waardoor dat starten ff niet ging. Anders geen plausibele relatie tussen deze twee gebeurtenissen.

Oliepeil klopt wel? Uitlezen en daarmee verder gaan.
 

Gudoo

New member
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
271
de reden dat ik dacht datt er water in het stuurapparaat is gekomen is omdat ik dit 2 weken geleden bij men cordoba ook had en na genoeg een beetje hetzelfde deed ook fan die ging brande. en niet aanslaan sloeg die aan liep die erg te halen en flikkerde het epc lampje.

ik laat haar vandaag wel even langs de dealer rijden de auto zit in de garantie. mocht er geen foutcodes inzitten dan maar afwachten of het nog een keer gebeurt dan kunnen ze mischien is verder kijken.

nee de auto is alleen aan de buitenkant gewassen.
en of het er met het wassen te maken heeft hoeft niet als bijvoorbeeld een kapotte koelvloeistof sensor heeft, pakt hij dan een vervang waarde van bijvoorbeeld inlaat lucht temperatuur?
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
pfff het kan zoveel zijn, kunnen ook de boegies zijn, om maar wat te noemen.
 

Gudoo

New member
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
271
Bedankt voor de reacties.

Het is maar 1 keer geweest het is na die ene keer niet meer voorgekomen. Ik denk dus dat gewoon schoonmoeders was!:p

thanks
 
Bovenaan