[SEAT] [Ibiza 6J] verwarming wordt laat warm

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.254
Zakje d'r uit halen, wanneer reservoir uit de auto is en dus niet aangesloten. Je loopt anders kans dat zakje scheurt (of verder) met alle gevolgen vandien.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Bij de 6L en vergelijkbare VAG-modellen komt het regelmatig voor dat de stappenmotor en de kunststofoverbrenging naar de regelkleppen kapot gaan, dat werkt dan soms wel, soms niet, dat lijkt een beetje op jouw klachten. Als ik lees dat je bij remmen/gasgeven en bocchten links/rechts invloed heeft op de temperatuur die wordt ingeblazen, krijg ik het idee dat er een klep in de luchtkanalen los hangt, en dus niet goed wordt aangestuurd.
 

M@ikel

New member
Lid geworden
25 aug 2023
Berichten
12
Bij de 6L en vergelijkbare VAG-modellen komt het regelmatig voor dat de stappenmotor en de kunststofoverbrenging naar de regelkleppen kapot gaan, dat werkt dan soms wel, soms niet, dat lijkt een beetje op jouw klachten. Als ik lees dat je bij remmen/gasgeven en bocchten links/rechts invloed heeft op de temperatuur die wordt ingeblazen, krijg ik het idee dat er een klep in de luchtkanalen los hangt, en dus niet goed wordt aangestuurd.
Zoiets dacht ik zelf ook maar het rare is dat het niet een constant probleem is het is niet elke dag de ene dag doet ie het de hele tijd en de volgende dag is er niks meer aan de hand en meestal is het probleem alleen wanneer de auto een nacht heeft stil gestaan. Dus begon ik zelf te twijfelen over die kleppen want dan zou ik denken dat het elke keer is
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.334
Het effect dat je beschrijft in bochten en met optrekken en afremmen krijg je ook gewoon als de lucht in de auto niet overal dezelfde temperatuur heeft, omdat koude lucht zwaarder is dan warme lucht.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Zie:


Als dat zakje scheurt gaat dat spul richting kachelradiator en dan gaat de boel verstoppen en krijg je geen warmte meer in je interieur.
Je moet dan blijkbaar de G13 koelvloeistof vervangen door G12 Evo om het aluminium en magnesium van de verschillende onderdelen te beschermen.
Dat Silica zakje zit er blijkbaar in om het Silica gehalte in G13 koelvloeistof op het juiste niveau te houden...
 
Laatst bewerkt:

M@ikel

New member
Lid geworden
25 aug 2023
Berichten
12
Het effect dat je beschrijft in bochten en met optrekken en afremmen krijg je ook gewoon als de lucht in de auto niet overal dezelfde temperatuur heeft, omdat koude lucht zwaarder is dan warme lucht.
Helaas is dat niet het probleem, ik weet dat jij het cold corner effect bedoelt (dus koude bries bij het maken van een scherpere bocht en voornamelijk merkbaar bij koud weer.) Helaas blijft het bij mij na de bocht koude lucht blazen en als ik rem en daarna stil sta bij het stoplicht blijft het ook koud. Tot ik weer optrek of een bocht de andere kant opmaak en soms geen effect en moet ik dus een uur naar mn werk in een ijskoude auto zitten. En soms heel de weg nergens last van. Maar toch In iedergeval bedankt voor het meedenken.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Klinkt echt als een klep die los geraakt is van de aansturing dus gewoon hangt te zwabberen.
 
Bovenaan