[SEAT] [Ibiza 6K2] Start alleen na ECU kabels los en daarna vastmaken.

Sapulidi

New member
Lid geworden
27 jul 2016
Berichten
19
Hi!

Zoals de titel al zegt, de auto (Cupra 1.8/20vt) start alleen als ik de ECU kabels lostrek en vervolgens weer vastmaak. Als de motor vervolgens afgekoeld is dan start deze niet meer. Hetzelfde geldt voor uitlezen, dit kan 1 keer na lostrekken en kabels weer vastmaken en daarna is het over. Ik had voordat dit probleem zich voordeed een poosje last van weinig vermogen bovenin. Behalve een airbag lampje dat brandde reed de auto verder top. Ik heb ooit een VAGcom kabel aangeschaft en daarmee lees ik de volgende fouten:

01314 - Engine control module
49-00 - No Communications
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01314

18010 - Power supply Terminal 30: Voltage too low
P1602 - 35-00 - -
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18010/P1602/005634

17832 - Secondary Air Injection System; Bank 1: Leak Detected
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17832/P1424/005156

Mijn garage kan met de apparatuur die zij in huis hebben dus helemaal niets uitlezen. Mijn vraag: Ik ben inmiddels op zoek naar een nieuwe ECU maar dat kost een bom centen en dan weet ik nog niet zeker of het probleem is opgelost. Hebben jullie nog ideeën n.a.v. mijn verhaal?

Alvast hartstikke bedankt!

Alex
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Er zijn vast gebruikte ecu's te koop zijn voor jouw motor code op bijv. eBay. De motor code staat ingeprint boven op de motor, ik dacht ergens bij de kap van de distributie riem.
 

Sapulidi

New member
Lid geworden
27 jul 2016
Berichten
19
@XPtuning @nd-photo.nl Thanks voor jullie reactie!

Dus de ECU er uithalen en schoonmaken of het ergens anders zoeken heeft weinig zin volgens jullie? De auto staat een heel eind verderop in de garage maar ik heb screenshots gemaakt van het uitlezen. De controller geeft de volgende code aan 6K0 906 032. Is dit de code waar ik eventueel op moet zoeken?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Nou ja, je kan hem altijd open maken en kijken of er bijvoorbeeld vocht in zit en of er daardoor schade is.
Daarna de randen van de ECU weer dicht plakken met aluminium tape.
Er zijn bedrijven die ECU's kunnen testen deze bijvoorbeeld: https://www.actronics.nl/

Er kunnen natuurlijk ook andere dingen defect zijn zoals de bedrading naar de ECU toe.
Je kan slechte massa punten hebben bijv. van de accu naar de auto, van de motor naar de carrosserie, onder het dashboard etc...
Slechte massa geeft ook allerlei vreemde storingen...
Dit is wel vaker hier op het forum voorbij gekomen...
 

Sapulidi

New member
Lid geworden
27 jul 2016
Berichten
19
Nou ja, je kan hem altijd open maken en kijken of er bijvoorbeeld vocht in zit en of er daardoor schade is.
Daarna de randen van de ECU weer dicht plakken met aluminium tape.
Er zijn bedrijven die ECU's kunnen testen deze bijvoorbeeld: https://www.actronics.nl/

Er kunnen natuurlijk ook andere dingen defect zijn zoals de bedrading naar de ECU toe.
Je kan slechte massa punten hebben bijv. van de accu naar de auto, van de motor naar de carrosserie, onder het dashboard etc...
Slechte massa geeft ook allerlei vreemde storingen...
Dit is wel vaker hier op het forum voorbij gekomen...
Thanks!! Ze gaan nog even de massa controleren en als die goed is gaat de ECU er uit en kijk ik daar zelf nog even naar. Anders wordt het een nieuwe ouwe ECU of toch maar een nieuwe auto.
 

Sapulidi

New member
Lid geworden
27 jul 2016
Berichten
19
Even een update voor de toekomstige geinteresseerde:

De auto rijdt weer na de ECU schoon en vochtvrij gemaakt te hebben. Heb de ecu zoals @XPtuning suggereerde mooi dicht kunnen maken met aluminiumtape. Ik vond wat gecorrodeerde contactpunten in de buurt van EVC (?) key? Deze laatstgenoemde zat er ook helemaal niet goed meer ingeklikt. Volgens mij dus minimale vochtschade.

Overigens weer een genot om in te rijden! Vermogen bovenin lijkt (na jaren) weer helemaal terug te zijn en alle foutcodes blijven weg. Bedankt voor jullie hulp!

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Goed gedaan!
Zo te zien is hij dus gechipt?
Zat die module gewoon in voetje gedrukt?
Mijn Abt module zat er vast op gesoldeerd...
Was de oude kit laag nog voldoende om de ECU voldoende af te sluiten?
 

Sapulidi

New member
Lid geworden
27 jul 2016
Berichten
19
Goed gedaan!
Zo te zien is hij dus gechipt?
Zat die module gewoon in voetje gedrukt?
Mijn Abt module zat er vast op gesoldeerd...
Was de oude kit laag nog voldoende om de ECU voldoende af te sluiten?

Wow, betekent de blauw gemarkeerde chip op foto 2 dat de auto gechipt is =O ? Er zit wel een custom luchtfilter en andere uitlaat op maar ik had altijd het idee dat dit het enige is wat de vorige eigenaar aan de auto veranderd heeft. Meer voor het geluid dan voor de snelheid. Dat zou wel tof zijn haha!

Deze module zat er inderdaad ingedrukt maar was aan 1 kant losgekomen. Moest ik er opnieuw indrukken. Ik vermoed omdat de ECU-houder niet meer lekker vast zit. De kitrand was nog elastisch en daar kwam de lekkage niet vandaan dus heb ik zo gehouden. Wist niet wat voor kit ik er eventueel nog voor kon gebruiken. Zit ook wel aardig dicht met de aluminium tape maar ik zal er nog eens extra naar kijken. Thanks!!

Heb je de contact punten goed bekeken, of de solderingen niet al aangetast waren?. Even met wat flux en soldeerbout en verse tin bij tippen zou niet overbodig zijn, kan in de toekomst anders voor problemen zorgen.

Maar mooi dat het is opgelost!

Contactpunten niet uitvoerig bekeken maar wel op gelet. Zag er opzich wel goed uit allemaal dus op hoop van zegen. Thanks again!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Om te voorkomen dat de module weer loskomt uit het voetje zou je in de deksel van de ECU een dik stukje rubber foam kunnen plakken dat dan drukt op het rode omcirkelde deel van de module.

Ik weet zeker dat Volkswagen/Seat/VAG nooit zo'n "zware" module in een voetje zou plaatsen omdat het gegarandeerd los trilt. Zeker die low cost ic voetjes duwen het chipje op den duur omhoog...
 

Sapulidi

New member
Lid geworden
27 jul 2016
Berichten
19
Om te voorkomen dat de module weer loskomt uit het voetje zou je in de deksel van de ECU een dik stukje rubber foam kunnen plakken dat dan drukt op het rode omcirkelde deel van de module.

Ik weet zeker dat Volkswagen/Seat/VAG nooit zo'n "zware" module in een voetje zou plaatsen omdat het gegarandeerd los trilt. Zeker die low cost ic voetjes duwen het chipje op den duur omhoog...
I see, gechipt dus. Ik ga er nog even extra werk van maken met de extra tips die ik van jullie heb gekregen. Heel erg nice! Dank!
 
Bovenaan