[SEAT] [Ibiza 6L] Kwaal linkerportier raam-mechanisme/automatische spiegels inklappen

glennf

New member
Lid geworden
5 jun 2011
Berichten
10
Beste allemaal. Hier mijn tweede topic in een korte tijd. Nooit problemen gehad met mijn Seat tot op een aantal maanden geleden.

Even kort, ik rij een Seat Ibiza 2003 TDI. De seat is voorzien van automatisch verstelbare spiegels welke ik tevens automatisch kan inklappen. De ramen kunnen zowel voor als achter elektrisch bediend worden.

Het probleem begon als volgt. Tijdens het rijden klapten mijn spiegels opeens in. Dit gebeurde zonder dat ik hier een signaal via de knoppen gaf. Beiden spiegels klapten in. Dit gebeurde op een iets wat krakende manier. De spiegels stonden vervolgens (tijdens het rijden) volledig ingeklapt terwijl ik nog steeds aan het rijden was. Wanneer ik de knoppen zo draaide dat ik de spiegels weer wilde uit / inklappen begon het gehele display in mijn bestuurdersdeur te flikkeren. Na een aantal keer draaien gingen de spiegels weer open. Het viel me op dat ook het bestuurdersraam niet goed meer open en dicht ging. Normaal gaat het raam met een druk op de knop in een beweging naar boven wat die nu niet meer deed. Ik moest de knop vasthouden om hem naar beneden te krijgen.

Eenmaal bij de Seatdealer aangekomen: Wat WD40 erop en dan zou het goed zijn. Ik rij weg van de seatdealer en nog geen 50 meter verderop: weeeep, daar gingen de spiegels weer. Ik heb vervolgens nog een afspraak gemaakt bij seat. Een diagnose van 45 minuten (kostte me 80euro).
In de deur zit een motor met mechanisme. Deze zijn verantwoordelijk voor het raam en de spiegels om deze electronisch te bedienen. Deze koppeling zou geoxedeerd zijn welke voor storingen zorgde. Deze zijn schoongemaakt wat het probleem zou moeten oplossen. Seat vertelde me dat het motortje niet meer van top kwaliteit was en mogelijk binnenkort vervangen zou moeten worden. 80 euro betaald en aangereden. Ik was een gelukkig mens.

Nog geen 50 meter verderop en de spiegels klapte weer in. Thuis aangekomen besloot ik om zelf eens in de deur te gaan kijken. Trof daar geoxedeerde contacten aan die helemaal niet schoongemaakt waren. Wel zag ik wat plastic om de contacten heen zitten, de deur is wel open geweest. Heb zelf de contacten schoongemaakt met een vijltje en de deur weer dicht gemaakt.
Ik was weer een gelukkig mens voor een maandje ongeveer. Het raam had nog steeds wel wat kuren maar dit viel mee omdat ik alleen het knopje moest vast houden.

Na een maand kreeg ik weer problemen. Steeds vaker klapte mijn spiegels weer in. Ik had navraag gedaan bij Seat voor het onderdeelnummer en prijs bij hun. Het motortje was los te bestellen en had het nummer: 6Q2959802c001. Deze kost 270 euro exclusief montage kosten.

Toch een dure grap al zeg ik het zelf en ik was niet overtuigd dat dit wel het echte probleem was. In totaal zou het uitkomen op 400 euro.

Om geld te besparen heb ik de deur nogmaals opengemaakt en heb ik het contact van het motortje / mechanisme richting de linker spiegel en de knoppen voor de bediening ervan losgehaald zodat de motor geen signaal meer stuurde richting de spiegel. Zo kan de linker voor spiegel niet meer dichtklappen.

Dit werkte voor even goed, 1 dag. De rechter buitenspiegel klapte wel weer in. Hoe dit kan weet ik niet. Op een of andere manier zit er nog ergens anders een link tussen de linkerspiegel en rechterspiegel. Mogelijk dat het mechanisme de storing geeft en niet het motortje. Probleem is dat de ramen nu ook steeds meer kuren geven. Ik krijg alle ramen soms niet meer omhoog of omlaag. Het display is dan uit of schokt weer. Als ik een paar keer flink beuk op mijn deur, ter hoogte van het motortje doen de ramen het weer even.


Zoals jullie waarschijnlijk wel lezen wil ik dit probleem opgelost zien. Ik wil jullie vragen of jullie enig idee hebben waar dit probleem aan ligt? Is het inderdaad alleen het motortje? Zo ja, dan koop ik via de seat het originele onderdeel en zet ik hem er zelf in. Of hebben jullie een adresje?

Zou heel fijn als jullie me verder kunnen helpen.
 

glennf

New member
Lid geworden
5 jun 2011
Berichten
10
Kan het zo zijn dat het linker voor raammotortje storingen geeft op alle ramen en ervoor zorgt dat de spiegels inklappen?
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Het zou best kunnen, je ramen worden gestuurd via de comfort module, en de fout zou best in de raammotor kunnen zitten..... Ik verwacht dat als je de raammotor vervangt, dat je problemen wel zullen verdwijnen...
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Zit er niet gewoon sluiting in de doorvoer van je deur naar de auto zelf (in de rubber manchet)? Dit zou kunnen komen doordat de kabels langs elkaar schuren door open/dicht doen van de deur?
 

glennf

New member
Lid geworden
5 jun 2011
Berichten
10
Het zou best kunnen, je ramen worden gestuurd via de comfort module, en de fout zou best in de raammotor kunnen zitten..... Ik verwacht dat als je de raammotor vervangt, dat je problemen wel zullen verdwijnen...

Ik heb een gebruikt raammotor gevonden bij een bedrijf in de buurt. Zal ik voor de zekerheid ook het raammechanisme vervangen of alleen het motortje zoals je hierboven suggereert?

@JONGH wat bedoel je met sluiting? Dat die daar ergens kortsluiting / een storing geeft doordat er iets met de kabels is?

bedankt alvast!!!
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Ik bedoelde daarmee dat het rubber van de kabels is gesleten door open en dicht doen van de deur. Daardoor raken ze elkaar, waardoor er stroompjes gaan lopen die er niet horen te lopen. Hierdoor lijkt het dan of je drukt op de knop voor raam naar beneden/boven of spiegels inklappen. Je kunt dit makkelijk controleren door even het rubber omhulsel weg te halen waaar je kabels doorlopen. Het is maar een suggerstie maar wie weet. Ik heb een plaatje geprobeerd in te voegen van de doorvoer die ik bedoel.

105uzjn.jpg
 

glennf

New member
Lid geworden
5 jun 2011
Berichten
10
Hmm een goeie tip, daar heb ik nog niet aan gedacht!! Zal ik aankomende week eens naar kijken.. Het motortje was helaas niet de juiste.. de search to be continued.
 
Bovenaan