[SEAT] [Ibiza 6L] Schommelen motor bij stationair

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Beste allemaal,

Ik ben sinds ??n week de trotse eigenaar van een Seat Ibiza 1.9 TDI met maar liefst 130 pk... Het rijdt als de brandweer, alleen de kleur is niet rood ;)

Nou is me het volgende opgevallen (iets wat me niet is opgevallen tijdens de proefrit): de motor 'schommelt' zo af en toe als ik stil sta bij stationair draaien van de motor... Waar zou dit aan kunnen liggen? Het toerental is stabiel... :?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten van Michiel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Stationair regelaar?

Edit: neen, las er net overheen dat het toerental stabiel blijft.

Dus inderdaad wellicht wat Menaz aangeeft. Springt de pook weleens uit de versnelling?
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Stationair regelaar?

Edit: neen, las er net overheen dat het toerental stabiel blijft.

Dus inderdaad wellicht wat Menaz aangeeft. Springt de pook weleens uit de versnelling?

Nee, dat is tot op heden nog niet gebeurd. Is dat een duur grapje, motorsteun vervangen?
 

Jeroen.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.273
Vliegwiel. Bij deellast -> accelereren ook last van trillingen??
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Vliegwiel. Bij deellast -> accelereren ook last van trillingen??

Bij accelereren is het me (nog) niet opgevallen... Ik zal dat eens in de gaten gaan houden. Is dat schadelijk voor de auto als ik daarmee blijf doorrijden? Is het duur ok het e.e.a. te herstellen?
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Mijne had het ook een beetje, opgelost door de inspuithoeveelheid en toerental stationair bij te stellen. (dit kan zelfs met vag-com).

Heb je plannen voor tuning? Zo ja, dan zal het daar wel mee op te lossen zijn. (mits het uiteraard niet het vliegwiel is).
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Morgen naar VAG-Techniek om naar de auto te laten kijken. Ik ben benieuwd en hoop dat ze dit op kunnen lossen (maar dat zal zeker wel goed komen).
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Morgen naar VAG-Techniek om naar de auto te laten kijken. Ik ben benieuwd en hoop dat ze dit op kunnen lossen (maar dat zal zeker wel goed komen).

Vandaag bij VAG-Techniek geweest en zij kwamen tot de conclusie dat het vliegwiel niet de oorzaak kan zijn (misschien in een beginstadium). In de auto gereden en onder de kap gekeken bij stationair draaien... De schommeling zou normaal zijn. Volgende week wel mijn draagarm rubbers vervangen (zat speling op). Misschien dat ze dan nog eens kunnen kijken, ook naar de motorsteun... De schommeling zie ik vandaag ook zag, was ook niet zo erg als dat ik het heb gezien afgelopen week?! Ik ga het in de gaten houden in ieder geval... Zou het nog iets anders kunnen zijn, behalve vliegwiel en/of motorsteun?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Als hij meer dan 150K gelopen heeft kan je wel uit gaan van slappe motorsteun(en) Het hoeft er maar een te zijn die afwijkt en dan schommelt hij meer dan normaal. Als VAG techniek het heeft bekeken en normaal vindt zou ik er van uit gaan dat dat goed zit. Kan je als de motor schommelt dit zelf tegenhouden met de hand?
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Als hij meer dan 150K gelopen heeft kan je wel uit gaan van slappe motorsteun(en) Het hoeft er maar een te zijn die afwijkt en dan schommelt hij meer dan normaal. Als VAG techniek het heeft bekeken en normaal vindt zou ik er van uit gaan dat dat goed zit. Kan je als de motor schommelt dit zelf tegenhouden met de hand?

Hoi Redhead,

De auto heeft inderdaad 160k gelopen. En de motor is tegen te houden met de hand... Ik heb ook zeker wel vertrouwen in de constatering van de mannen van VAG (veel kennis en een mooie winkel). Maar de schommeling is voor mij (een leek) toch wel iets wat me niet echt veel vertrouwen geeft in en voor de prestaties van de auto (en ook eventuele mankementen). Denk je dat dit te maken heeft met de motorsteun(en)? Kan het veel kwaad, of moet het snel verholpen worden?

Alvast bedankt voor een antwoord! (wat is een forum toch een mooi medium ;) )
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Wat was je vorige auto(motor), je zei dat je de TDI nog niet zolang hebt.
De ene motor bonkt(schommelt) nml wat meer dan een ander, een diesel sowiezo meer dan een benzine.:Y
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Mijn vorige auto was een Opel Astra GTC uit 2005, heb deze de deur uitgedaan ivm de km-stand, vanwege de (vele) storingen en toch ook vanwege het vermogen (was 101 pk). Dit was ook een diesel (1.7 cdti), maar deze motor schommelde niet (in ieder geval niet zoals deze). Heb vroeger ook taxi gereden in VW Passat en Audi A6, ben daarom wel gecharmeerd van de VW motoren. De motor die ik nu heb is helemaal geweldig (130 pk), met 6-bak!
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
Als het schommelen door de kenners (lees:vagtechniek) niet "raar/afwijkend" is en het rijdt goed,
zou ik me geen zorgen maken . Maar zo te lezen doe jij dat ook niet :D
Ik ben vandaag ff met een audi 2.0TDI(140pk) DSG6 bak de hort op geweest.. idd een 6-bak heeft toch iets...(ik rij zelf cordo 110pk 5-bak)
Mss dat het komt omdat ik ("vroeger") ook geLESt heb in een golf4tdi 6 versn(hand)bak,.
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Ik vind het geweldig een 6-bak... Aangezien ik veel snelweg km's maak, het rijdt zo rustig! En met 130 pk heb je toch nog het gevoel dat ie dan ook niet langzaam is bij versnellen...

Ik ga volgende week wel mijn draagarm-rubbers laten vervangen bij VAG Techniek (komen Cupra rubbers op), want er zat wat speling op... Ik laat dan ook maar gelijk even kijken naar de motorsteunen ;)
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Vandaag er achter gekomen dat bij het aanzetten van de airco, het extreem schommelen (bijna) geheel weg is.... :S

Hoe kan dit?
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
Komt dat niet omdat de aircopomp de motor meer belast en daarom inspuiting e.d. wijzigt? Je motor moet er immers iets harder voor werken om hem draaiende te houden... Heb toevallig nog even bij mijn eigen tdi (100pk) onder de kap gekeken en deze ligt ook zeker niet stil... Vooral als hij op temperatuur aan het komen is schudt hij nogal... Dit doet hij al zo'n 235.000 km dus volgens mij hoort dit gewoon, ik vind het ook niet storend.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik denk dat dit vragen naar de bekende weg is maar... Hebben ze bij vag-techniek het toerental en/of de ingespoten hoeveelheid diesel stationair nog met de laptop aangepast?
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Komende vrijdag worden m'n draagarm-rubbers daar vervangen. Ik zal gelijk vragen of ze daar naar willen kijken en oplossen... Komt helemaal goed!
 

Ibiza_Michieleke

New member
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
35
Vandaag eens rustig gekeken wat er gebeurd... Heb het idee dat het schommelen weg is als ik mijn koppeling intrap. Dus in z'n vrij en dan koppeling los (dan schommelt de motor) en als ik dan de koppeling intrap (is de schommeling, nagenoeg, weg)... Heeft dit te maken met de koppeling(splaten)?!
 
Bovenaan